اصفهان به استقبال بهار می رود/ از نصب سفره «هفت سین» تا برپایی رویداد «نقاشی‌خط» در چهارباغ عباسی

اصفهان با نصب سفره هفت سین در ۳۰ نقطه نصف جهان و برپایی رویداد «نقاشی خط» در چهارباغ عباسی به عنوان یکی از قدیمی ترین خیابانهای جهان به استقبال بهار می رود، سوال اینجاست که آیا امسال «زیباسازی شهری» پس از چند سال در این ارتباط نمره قبولی از مردم و کارشناسان می گیرد؟!

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، اصفهان با نصب سفره هفت سین در سی نقطه نصف جهان و برپایی رویداد «نقاشی خط» در چهارباغ عباسی به عنوان یکی از قدیمی ترین خیابانهای جهان به استقبال بهار می رود.

همانند سال های گذشته که نمادهایی برای عکاسی شهروندان به شکل آیینه های چندوجهی پیش بنیی شده بود، امسال میز یک محور ویژه در مسیر «چهارباغ» به «آمادگاه» پیش‌بینی شده است تا در آن چند نماد نقاشی سه بُعدی، ۶ نماد گل طبیعی و آذین‌بندی و نماد نور طراحی شود و شهروندان و مسافران بتوانند از آن به عنوان محل عکاسی استفاده کنند.

نصب تصاویر ۴۰۰ شهید شاخص اصفهان در رینگ سوم و زیرگذرهای شهر و فضاسازی در گلستان شهدا و طراحی دیواره پازلی در این مکان از دیگر اقدامات شاخص مسئولان شهری در آستانه نوروز است.

رونمایی از مبلمان ویژه سالمندان در سطح معابر و پارک‌ها

از نکات جالب توجه در زیباسازی شهری در آستانه سال نو، رونمایی از مبلمان ویژه سالمندان در سطح معابر و پارک‌ها است که به نوعی احیای یک سنت قدیمی ایرانی اسلامی محسوب می شود که در مدرنیته سازی شهری به نوعی از میان رفته بود.

در این ارتباط حمید قنادنیا مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در مناطق پانزده‌گانه و پارک «ناژوان» ۳۰ نقطه برای نصب سفره هفت‌سین جانمایی می‌شود، اظهار کرد: : رویداد «نقاشی خط» با ۴۰ اثر نیز در گذر «چهارباغ عباسی» به‌منظور برقراری ارتباط بین شهروندان با هنرمندان و آثار هنری فاخر برپا شده است

وی با اشاره به نصب دو هزار پرچم نوروزی در مناطق مختلف اصفهان ادامه داد: همچنین نصب یک هزار و ۵۰۰ «نماد شکوفه و پرنده» در چهارراه‌ها و معابر اصلی شهر از جمله اقدامات موقت این مدیریت ویژه ایام‌ نوروز است.

نماد «فانوس نورانی»، ویژه ایام نوروز و رمضان

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تاکید کرد: نماد «فانوس نورانی»، طرح دیگری است که ویژه ایام نوروز و رمضان در میدان امام حسین(ع) در مجاور مکان جزخوانی چهارباغ در روزهای آخر سال نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در کنار طراحی مبلمان سالمندان در نقاط شهری، به نصب مبلمان کودکان در سایت‌های بازی نیز توجه ویژه شده است، گفت: ۲۰ دیوار نگاره جدید: این دیوارنگاره‌ها با مضمون مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در معابر مدارس به سبک نقش برجسته با همکاری آموزش و پرورش در حال نصب در نقاط مختلف شهر است.

قنادنیا تاکید کرد: امسال در یک فراخوان مسابقه در مناطق پانزده‌گانه از عکاسان شهر خواسته شد تا بهترین زاویه‌ها را معرفی کنند که محل مناسب عکاسی و نصب نماد باشد که این فراخوان مورد توجه انجمن عکاسان اصفهان قرار گرفت.

وی ادامه داد: برخی پروژه‌های بزرگ همچون «بازیکده مناطق پانزده‌گانه» در ۵۰۰ آیتم بازی در مناطق در حال نصب بوده که اولویت آنها تعامل، سلامت، نشاط و خانواده است.

گفتنی است در طول سالهای گذشته، زیباسازی شهر اصفهان به شدت مورد انتقاد مردم، کارشناسان و هنرمندان بوده است به ویژه نصب تابلوهایی که با رویکردی کاملا منفی، قصد ترغیب مردم به کاری مثبت و یا نهی آنها از فعالیتی را داشتند، در این میان نصب بنرهایی بزرگ با عناوینی همچون «با این هوای عالی!!! از خونه تا غسالخانه، یک نفس»، «اصفهان شهر گنبدهای خاکستری» و با هشتگ مازوت سوزی! در ایستگاه های مترو بیش از بقیه بسیار مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفت که در گزارشهای « پای لنگ حمل و نقل عمومی در اصفهان| وقتی بار کم‌کاری مسئولان بر دوش مردم می‌افتد » و « نازیباسازی شهری در مهد فرهنگ و هنر/از ظهور «عموهای سیبیلو» تا قطع المانهای چنار!! » به آن پرداختیم.

البته این انتقادهای رسانه ای به نحوی عجیب تاثیرگذار بود به نوعی که تا حدود یک سال سازمان زیباسازی شهر اصفهان به جز المان های نوری و برخی بنرهای ضعیف چیزی برای عرضه نداشت!!

نکته جالب اینکه مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در باره انتقاد برخی شهروندان از نصب نمادهای شهری و نظارت بر آنها گفته است: نقد یک کار هنری باید عالمانه و منصفانه باشد چنانچه در نظرسنجی‌های آخر سال توسط جهاد دانشگاهی از شهروندان در این زمینه نظرخواهی شده است؛ نظرسنجی در باره یک پروژه به مردم عادی، جامعه هنرمندان و نخبگان و مدیریت شهری دسته‌بندی می‌شود که در آمارها و نظرسنجی‌ها میزان رضایت در پروژه‌های مختلف مورد پرسش قرار می‌گیرد.

امسال «زیباسازی شهری» نمره قبولی می گیرد؟!

و اما امسال در دومین سال مدیریت جدید سازمان زیباسازی در فضای شهری و در آستانه بهار به نظر می رسد شاهد زیباسازی در شهر اصفهان باشیم که شاید از برپایی اتاق های فکر قوی تر نشات گرفته است، باید منتظر باشیم و ببینیم امسال نمره زیباسازی شهر اصفهان از دیدگاه مردم که اتفاقا به گفته همین کارشناسان، جزو برترین منتقدان هستند و با ریزبینی خاصی مسایل را بررسی می کنند و در صحبت های کارشناسان و هنرمندان چگونه خواهد بود و آیا شایسته شهری به عظمت نام نصف جهان هست یا خیر.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1885237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =