درخشش رمان گوتیک «زن سیاهپوش» در آثار اقتباسی

ادبیات گوتیک ژانری از ادبیات است که از ترکیب وحشت و مضامین عاشقانه به وجود آمده‌ است. موضوعات به کار رفته در این سبک بر اساس وحشت، عاشقانه و ملودرام دسته‌بندی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در میان ژانرهای ادبی قدیمی، «گوتیک» هنوز مخاطبان خاص خود را دارد و توسعه این ژانر ادبی به گونه‌های مختلف که زیرمجموعه‌های این ژانر پرمخاطب را تشکیل می‌دهند، طرفداران زیادی در سال‌های اخیر پیدا کرده و استودیوهای بزرگ فیلمسازی و فعالان صنعت نمایش هم استقبال خوبی از این ژانر کرده و آمار طرفداران آن را دوچندان کرده‌اند. ادبیات گوتیک ژانری از ادبیات است که از ترکیب وحشت و مضامین عاشقانه به وجود آمده‌است. موضوعات به کار رفته در این سبک بر اساس وحشت، عاشقانه و ملودرام دسته‌بندی می‌شوند.

درخشش رمان گوتیک «زن سیاهپوش» در آثار اقتباسی

ادبیات گوتیک رابطه بسیار نزدیکی با معماری گوتیک دارد. معمولاً آثار گوتیک به رازها می‌پردازند. رازهایی که در آن‌ها ابهام وجود دارد؛ و در انتها لازم نیست خواننده به آن راز پی ببرد؛ و در طول داستان افشای تدریجی صورت می‌گیرد. از نمونه‌های موفق این ادبیات، رمان معروف «زن سیاهپوش» اثر سوزان هیل است که در آن، آرتور کیپس، یک وکیل جوان، برای شرکت در مراسم تشییع جنازه‌ خانم آلیس درابلو، در عمارت ایل مارش، محل اقامت خانم درابلو، جایی در انتهای یک گذرگاه مه‌گرفته و تاریک ،حضور می‌یابد. آرتور در مراسم خاکسپاری او، زن جوان و لاغراندامی را می‌بیند که سرتاپا سیاه پوشیده، شب‌کلاهی به سر دارد و گوشه‌ای ساکت ایستاده، مشکوک است و گویی قصد و نیت شومی را در سر می‌پروراند.


به روایت همشهری -متن اصلی کتاب «زنِ سیاه‌پوش» اولین بار در سال ۱۹۸۳ منتشر شد. براساس این رمان، یک اقتباس تلویزیونی در سال ۱۹۸۹ تولید شد و همچنین بی‌بی‌سی دو اقتباس رادیویی، یکی در سال ۱۹۹۳ و دیگری در سال ۲۰۰۴، از روی آن ساخته است. کتاب «زن سیاه‌پوش» دستمایه اقتباسی سینمایی هم قرار گرفته و فیلمی با بازی دنیل رادکلیف براساس آن ساخته شده است. فیلمِ ساخته‌شده براساس کتاب «زن سیاه‌پوش» اولین بار در سال ۲۰۱۲ اکران شده است. همچنین یک اقتباس تئاتری از روی کتاب «زن سیاه‌پوش» روی صحنه رفته است. این اقتباس تا مدت‌ها در وست اندِ لندن اجرا می‌شد و بعد از اجرای «تله‌موش» آگاتا کریستی، دومین اجرای تئاتریِ طولانی در تاریخ وست اند است.

درخشش رمان گوتیک «زن سیاهپوش» در آثار اقتباسی
سوزان هیل، متولد ۱۹۴۲، نویسنده انگلیسی و صاحب آثار داستانی گوتیک و جنایی و نیز نویسنده آثاری غیرداستانی است. او را از جمله با دافنه دوموریه مقایسه کرده‌اند. هیل در سال ۲۰۰۴ نوشتن مجموعه‌ای از رمان‌های جنایی را آغاز کرد که شخصیت اصلی‌شان کارآگاهی به نام سایمون سرایلر است. سوزان هیل برای آثارش چند جایزه هم گرفته است که جایزۀ سامرست موام از جملۀ آن‌هاست. از آثار سوزان هیل می‌توان به کتاب‌های «من پادشاه قلعه هستم»، «پرندۀ شب» و «آلباتروس» اشاره کرد.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1885463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =