۰ نفر
۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
کشف راز قدیمی‌ ترین تتوی جهان / عکس

«اوتسی مرد یخی» بیش از ۵ هزار سال پیش درگذشت. کوهنوردان، جسد مومیایی‌شده او را در خندقی در ارتفاعات آلپ ایتالیا در سال ۱۹۹۱ پیدا کردند. اما قدیمی‌ترین مومیایی طبیعی اروپا، به لطف خالکوبی‌های متعدد روی بدن چروکیده‌اش، امروز همچنان به افشای اسرار ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین،‌ با وجود اینکه او بین سال‌های ۳۳۵۰ تا ۳۱۵۰ قبل از میلاد زندگی می‌کرد، محققان در ایالت تنسی آمریکا ادعا می‌کنند که معمای نحوه نقش بستن این تتوها را کشف کرده‌اند.

به نقل از روزیاتو، آنها معتقدند که این خالکوبی‌ها احتمالاً توسط خود اوتسی و با استفاده از تکنیک ضربه با دست (Hand poking) انجام شده است؛ روشی که در آن یک ابزار دستی تیز پیوسته به پوست ضربه می‌زند تا تتو ایجاد شود.

یکی از کارشناسان با استفاده از چند تکنیک باستانی خود را تتو کرد تا متوجه شود کدام‌یک به خالکوبی مرد یخی شباهت دارد.

آنها در مطالعه جدید خود که در مجله اروپایی باستان‌شناسی منتشر شده اعلام کرده‌اند که اوتسی برخی از اولین شواهد مستقیم از خالکوبی بشر در گذشته را ارائه می‌دهد.

کشف راز قدیمی‌ ترین تتوی جهان / عکس

این مرد باستانی در مجموع ۶۱ تتو داشت که شامل ۱۹ گروه از خطوط سیاه به طول کمتر از یک سانتیمتر بود.

با وجود دهه‌ها مطالعه، تاکنون به‌طور دقیق مشخص نشده که خالکوبی‌های مرد یخی چگونه ایجاد شده و از چه ابزار و روش‌هایی استفاده شده است.

گمانه‌زنی‌های پیشین مبنی بر این بود که او با تکنیک برش (incision technique) این خالکوبی‌ها را ایجاد کرده که شامل بریدن پوست و سپس مالیدن جوهری با رنگدانه‌های گیاهی بر آن است.

اما محققان باستان‌شناسی تنسی (TDOA) اکنون این موضوع را زیر سوال برده‌ و به جای آن ادعا می‌کنند از تکنیک «ضربه با دست» استفاده شده است. روشی که در آن یک ابزار نوک نیز در جوهر تتو فرو می‌رود و سپس نقطه به نقطه به پوست ضربه می‌زند.

این تیم باستان‌شناسی با دنی ریدی یک تتوآرتیست از نیوزیلند همکاری کردند تا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه انجام تتوهای اوتسی مرد یخی به دست آورند.

آنها با استفاده از چهار تکنیک مختلف، تتوهای اوتسی را روی پای ریدی، انجام داده و به آنها اجازه بهبودی دادند و بعد آنها را با نمونه‌های اصلی مقایسه کردند.

دتر وولف گفت: «هر بار که یک ابزار خالکوبی پوست را می‌شکافد، زخم کوچکی ایجاد می‌شود. این زخم‌ها دارای ویژگی‌های متمایزی هستند که به نحوه ایجاد آنها بستگی دارد.»

کشف راز قدیمی‌ ترین تتوی جهان / عکس

در حالی که روش برش، لبه‌های صاف و تمیزی ایجاد می‌کند، تکنیک ضربه با دست دایره‌های کوچک دارای هم‌پوشانی یا اشکال نامنظم به وجود می‌آورد.

این تیم متوجه شد که تتوهای روی بدن مرد یخی بسیار شبیه به مورد دوم است و احتمالاً با یک استخوان یا درفش مسی ابزار نوک‌تیز کوچکی برای این کار ساخته شده بود. این ابزارهای دست‌ساز در کوه‌های آلپ و جایی که جسد مومیایی‌شده او پیدا شد نیز یافت شد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1885547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =