صرفه‌جویی سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان با اجرای پروژه‌های پیشران بهره‌وری استان 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به تعیین و تصویب پروژه‌های پیشران بهره‌وری استان با محوریت و تمرکز بر آب، انرژی، حمل و نقل و معدن در کشور، گفت: اجرای این پروژه‌ها در مجموع سالانه بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان(همت) صرفه جویی مالی بر اساس ارزش واقعی آن دارد و بیش از ۶همت نیز افزایش راندمان تولید را در پی خواهد داشت. 

به گزارش خبرآنلاین، مجید دهقانی‌زاده با تاکید بر اینکه اجرای پروژه‌های پیشران بهره‌وری استان و تحقق اهداف تعیین شده، نتایج بسیار مهم و اثرگذاری بر رشد اقتصادی و دستیابی به سهم بهره‌وری را به همراه دارد، افزود: کاهش اتلاف منابع و کمک به رفع ناترازی‌های آب و انرژی از دیگر مزیت‌های اجرای این پروژه‌هاست.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با بیان اینکه اجرای پروژه‌های پیشران بهره‌وری استان قریب به ۳۲ هزار میلیارد تومان(همت) سرمایه‌گذاری نیاز دارد، اظهار داشت: استان یزد برای پیشبرد پروژه‌های پیشران، نیاز به حمایت حداکثری مجموعه دولت و سازمان‌های ذیربط دارد.
دهقانی‌زاده پشتیبانی قوانین و مقررات، سازوکارهای تامین مالی و ایجاد جذابیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری را از جمله چالش‌ها و پیچدگی‌های این پروژه‌ها برشمرد و گفت: با تفویض برخی اختیارات و اعطای تسهیلات ویژه به استان، قطعا عملیاتی شدن این پروژه‌ها با حداکثر سرعت شکل خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه اکثر پروژه‌های پیشران بهره‌وری برای اولین بار در کشور تعریف شده و از این جهت اجرای آن‌ها با چالش‌های متعددی مواجه است، تصریح کرد: اما آنچه به ارزش تلاش‌ها و اقدامات استان یزد در این حوزه می‌افزاید؛ پایلوت بودن استان در این پروژه‌هاست به نحوی که پس از اصلاح قوانین و مقررات مربوطه و طراحی مکانیزم‌های تامین مالی و نیازمندی‌های اجرای و تعمیم آن به سایر استان‌های کشور به شدت تسهیل می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه عملیاتی شدن این مهم امکان الگوبرداری از عملکرد استان یزد برای کل کشور نیز فراهم خواهد کرد، خاطر نشان ساخت: بدین ترتیب می‌توان صرفه‌جویی‌های بسیار کلان‌تر را در حوزه آب و انرژی متصور بود.
به گفته دبیر کارگروه ارتقای بهره‌وری استان، اجرای این پروژه‌ها در مجموع سالانه بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان(همت) صرفه جویی مالی بر اساس ارزش واقعی شامل:۵همت صرفه‌جویی آب(۲۸ میلیون مترمکعب)، ۱.۳ همت صرفه‌جویی برق(۴۷۷ میلیون کیلو وات ساعت)، ۴ همت صرفه‌جویی گاز(۴۷۸ میلیون متر مکعب) و ۱.۳ همت صرفه‌جویی گازوئیل(۵۰ میلیون لیتر) خواهد داشت و همچنین منجر به افزایش ارزش تولید به میزان تقریبی ۶ همت خواهد شد.
دهقانی‌زاده به طور مثال پروژه جایگزینی کوره‌های هافمن و دستی با کوره‌های تونلی در صنعت آجر را یکی از ۱۲ پروژه پیشران بهره‌وری استان معرفی کرد و اذعان داشت: اجرای این پروژه برای ۱۰ کوره استان منجر به صرفه‌جویی بیش از ۱۳۶ میلیون متر مکعب مصرف گاز می‌شود.
لازم به ذکر است؛ پروژه‌های پیشران بهره‌وری استان در حوزه کاهش برداشت از آب‌های زیر زمینی استان شامل طرح تابا(تحویل حجمی آب-بازار آب- اتاق شیشه‌ای منابع-مصارف) و اجرای خط سبز آب‌رسان(جایگزینی آب زیرزمینی مورد مصرف صنایع با پساب)، در حوزه شدت مصرف آب و انرژی شامل بهسازی کولرهای آبی، جایگزینی بخاری‌های پرمصرف با بخاری‌های هرمتیک و جایگزینی ۲۰۰ هزار لامپ معابر با لامپ‌هایLED، در حوزه بهره‌وری معادن شامل هوشمندسازی سامانه بارگیری و حمل معادن است.
شایان ذکر است، در حوزه ناوگان حمل و نقل پروژه تبدیل ۲هزار دستگاه کامیون به کامیون‌های دوگانه‌سوز دیزل و گاز(DFD) و در حوزه ناترازی برق و گاز نیز پروژه‌های جایگزینی کوره‌های هافمن و دستی با کوره‌های تونلی در صنعت آجر، اصلاح خطوط تولید صنعت کاشی و سرامیک با تمرکز بر بازیافت انرژی و آب، بهسازی گلخانه‌ها(هوشمندسازی، تنظیم مشعل و اصلاح پوشش) و بهسازی پمپ چاه‌های آب کشاورزی تعریف شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1885607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =