بازگشت بینایی به افراد نابینا / ادعای باورنکردنی ایلان ماسک

در دورانی که به‌لطف پیشرفت فناوری مرز بین فیلم‌های علمی‌تخیلی و واقعیت در حال کم‌رنگ‌شدن است، نورالینک به‌عنوان یکی از استارتاپ‌های خبرساز دنیا، هدف‌های جاه‌طلبانه‌ای را با اتکا بر علم دنبال می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، نورالینک مشغول کار روی تراشه‌ی جدیدی به نام Blindsight (کوربینی) است که درنهایت بینایی را به افراد نابینا برمی‌گرداند. خبر توسعه‌ی بلایندسایت را شخص ایلان ماسک و پس از دستاورد مهم نورالینک برای کاشت تراشه‌ی «تله‌پاتی» در مغز فرد ۲۹ ساله‌ی کم‌توان اعلام کرد.

به نقل از زومیت، تله‌پاتی اولین تراشه‌ی نورالینک است که با موفقیت وارد مغز فردی ۲۹ ساله شده و به او امکان داده است تا ازطریق افکارش ماوس کامپیوتر را کنترل کند و مشغول تجربه‌ی بازی شطرنج شود. بلایندسایت پروژه‌ی بعدی نورالینک خواهد بود.

روند کار بلایندسایت با ثبت داده‌های بصری ازطریق دوربین شروع خواهد شد. درادامه، داده‌ها به‌واسطه‌ی کامپیوتر پردازش می‌شوند تا فرمتشان به حالتی دربیاید که مغز توانایی درک آن‌ها را داشته باشد؛ یعنی تکانه‌ی الکتریکی. تراشه‌ی نورالینک که در مغز فرد حضور دارد، پس از دریافت تکانه‌های الکتریکی، قشر بینایی را با الگوهایی تحریک می‌کند. با این کار می‌توان ادراک بصری طبیعی مغز را تقلید کرد.

برای افرادی که به‌دلایل ژنتیکی یا جراحات یا بیماری‌های خاص مسیر بینایی‌شان مختل شده است، چنین روشی می‌تواند مسیری جایگزین ارائه دهد و قدرتِ دیدن را به آن‌ها برگرداند. در این حالت، مغز می‌تواند بدون تکیه بر مسیرهای همیشگیِ مرتبط‌به چشم و عصب بینایی، اطلاعات بصری را دریافت کند.

هدف نهایی نورالینک تحریک مغز به‌گونه‌ای است که بتواند سیگنال‌ها را به‌عنوان داده‌های بصری معنی‌دار تفسیر کند.

نورالینک در حوزه‌ی ساخت تراشه‌های مغزکامپیوتر تنها نیست؛ بااین‌حال نخستین تراشه‌ی این شرکت به‌دلیل بهره‌مندی از تعداد زیادی الکترود، بیشتر از تراشه‌های مشابه در کانون توجه قرار گرفته است. درضمن، نورالینک حمایت ایلان ماسک را پشت خود می‌بیند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1886718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =