۲ نفر
۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۳
 بهار بازار سرمایه فرا رسید؟

دادوستدهای تالار شیشه‌ای در سال ۱۴۰۳ از روز یکشنبه ۵ فروردین آغاز خواهد شد. در رابطه با پیش بینی بورس در روزهای آغازین فروردین رویکردهای متفاوتی در میان کارشناسان وجود دارد. با این وجود چه سرنوشتی در انتظار بازار سهام است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،تعطیلات نوروزی برای بازار سهام به پایان رسید و از یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳، جریان معاملات تالار شیشه‌ای بازگشایی خواهد شد.

برخی به واسطه عقب‌ماندگی بازار نسبت به تورم و بازارهای موازی معتقدند بازار روی ریل صعود قرار خواهد گرفت. از سوی مقابل برخی از کارشناسان معتقدند بورس تهران با توجه به افزایش نرخ بهره بازار پول، راه سخت‌تری برای قرارگیری در مسیر صعودی دارد.

بورس تهران در حالی در سال گذشته ۱۲ درصد بازدهی کسب کرد که تورم حاکم بر اقتصاد بیش از ۴۰ درصد و به طور دقیق‌تر ۴۲ درصد بود.

همچنین برآیند ورود و خروج پول حقیقی‌ها در سال گذشته، خروج ۲۴ هزار میلیارد تومان از بازار سهام بود و ارزش معاملات روی ارتفاع هزار و ۴۹۳ هزار میلیارد تومانی (۱۴۹۳ همت) ایستاد.

به گزارش تجارت‌نیوز،معاملات تالار شیشه‌ای در ابتدای سال گذشته با ارتفاع کمی بیش از دو میلیون واحدی نماگر اصلی آغاز شد. در آخرین روز معاملاتی سال نیز این نماگر سهامی به سختی در ارتفاع ۲.۲ میلیونی رسید.

کارشناسان معتقدند در سال گذشته، تصمیمات خلق الساعه از سوی سیاست‌گذار مهم‌ترین چالش بازار بود. به طوری که این دست تصمیمات آسیبی به بازار وارد کرد که با وجود تورم ۴۲ درصدی، اوج ارتفاع شاخص کل در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه به ثبت رسید.

به همین واسطه، عقیده‌ای مبنی بر جاماندگی بازار در میان اهالی بازار سهام مطرح شده است.

با این وجود با افزایش نرخ بانکی به محدوده‌های ۳۰ تا ۳۴ درصدی، کار بازار سرمایه را بری ایجاد جذابیت بیشتر، سخت کرده است. پیش از حرکت صعودی نرخ بهره و رشد آن تا ارتفاع ۳۰ درصد و حتی بالاتر، P/E بازار در سطح ۵ واحدی قرار داشت.

در حال حاضر اما با نرخ‌های جدید شبکه بانکی، P/E بازار در محدوده ۲.۵ تا سه واحدی قرار خواهد گرفت. این موضوع بدان معناست که قیمت‌های روی تابلو همچنان باید پایین‌تر روند تا بازار سهام برای سرمایه‌گذاران جذاب شود.

در رابطه با روز آغازین معاملات در سال جدید، به نظر می‌رسد با برداشته شدن فشار فرآیندهای تسویه اعتبارات و پرداخت‌های شرکت‌ها و کارگزاری‌های بورسی، جریان معاملات بهبود یابد.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1887534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =