کمیسیون ماده ۵ باید در اختیار شهرداری مشهد قرار گیرد

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: اگر به دنبال رونق مسکن و تولید و اشتغال‌زایی هستیم، کمیسیون ماده ۵ را باید در اختیار شهرداری بگذاریم.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در گفتگویی با بیان اینکه براساس تکالیف و سیاست‌های شورا، باور داریم که در سطح شهر باید اتفاقات خوبی رقم بزنیم، اظهارکرد: ۸۰ درصد لازمه تحقق این مهم، منابع مالی است و امسال بودجه ۵۶ همتی شهرداری را به تصویب رساندیم.

وی با بیان اینکه در این بودجه، توجه ویژه‌ای به پروژه‌های عمرانی، حاشیه شهر و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را دنبال می‌کنیم، گفت: برخی بر این باورند که ممکن است منابع آن را نتوانیم تامین کنیم؛ به نظر شخصی خود، این بودجه، بودجه واقعی نیست و همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید داشته‌اند، نباید به سمت بودجه‌ای برویم که امکان تحقق ندارد.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد تاکنون ۶۳ درصد محقق شده، افزود: بخش زیادی از این عدم تحقق ریشه در دو موضوع دارد؛ یکی شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و دیگری، کاهش منابع مالی شهرداری بخاطر ابلاغ قانون درامدهای پایدار.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۶ هزارتا پروانه ساختمانی توسط شهرداری صادر شده بوده ولی این عدد امسال به ۴ هزار پرونده کاهش یافته که از همین عدد هم، ۲ هزار پرونده مربوط به سنوات قبل است که فاجعه درآمدی را به همراه داشته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: باورمند به لزوم اصلاح قانون درامدهای پایدار هستیم ولی در عین حال معتقدیم که داشتن یک قانون ناقص از بی‌قانونی بهتر است.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه کمیسیون ماده ۵ هم در این کاهش صدور پروانه و درآمد شهرداری بی‌تاثیر نبوده، افزود: این کمیسیون در تهران، در اختیار شهرداری است و همین روال باید در شهرداری مشهد هم پیاده‌سازی شود.

وی تصریح کرد: با ابلاغ قانون درآمدهای پایدار، دست شهرداری‌ها بسته شده است و تصمیمات مقتضی را در چنین شرایطی نمی‌توانیم اتخاذ کنیم.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه اگر به دنبال رونق مسکن و تولید و اشتغال‌زایی هستیم، کمیسیون ماده ۵ را باید در اختیار شهرداری بگذاریم، گفت: از نمایندگان منتخب مجلس هم تقاضا داریم که طرح مصوب شورای عالی استا‎ن‌ها را تصویب کنند چراکه بسیاری از مشکلات مدیریت شهری را برطرف می‌نماید.

وی افزود: اگر بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری نسبت به امسال، رشد ۳ برابری داشته، بخاطر همین کمیسیون ماده ۵ است که در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: سال‌ها قبل زمانی که کمیسیون ماده ۵ در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت، تصمیم‌گیران بر این باور بودند کارشناس و افراد خبره در دیگر شهرها وجود ندارد ولی این موضوع امروز صدق نمی‌کند و جزو شهرهای برخوردار از افراد متخصص در حوزه‌های شهرسازی هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: به دنبال مدل‌‎های جدید اقتصادی در حوزه ساخت مسکن هستیم ولی متاسفانه به دلیل کمیسیون ماده ۵، با محدودیت روبرو هستیم و از این مجموعه باید کسب تکلیف کنیم.

  • المان‌های استقبال از بهار در تمام سطح شهر توزیع می‌شود

استقبال از بهار، محور دیگر صحبت‌های حاجی‌بگلو در این برنامه تلویزیونی بود و گفت: استقبال از بهار امسال به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان، ویژه‌تر است و معاونت‌های خدمات شهری و فرهنگی فعال و درحال آماده‌سازی فضای شهر هستند.

وی افزود: از جمله رویدادهای پیش‌بینی شده برای استقبال از بهار، جشنواره نور بوده که برای دومین بار در بوستان کوهسنگی و در فضایی به مساحت ۶ هکتار برگزار و برپا می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از توجه به مناطق حاشیه شهر در استقبال از بهار ۱۴۰۳ سخن گفت و تصریح کرد: نگاه شورای ششم و مدیریت شهری بر این اصل استوار بوده که محلاتی با عنوان کم‌برخوردار نداشته باشیم و تمام اتفاقات نوروزی را یکپارچه در تمام سطح شهر توزیع کنیم.

  • ۲۸ اسفندماه؛ تست گرم فاز یک خط ۳

حاجی‌بگلو در ادامه به پروژه احداث خطوط قطارشهری مشهد اشاره داشت و گفت: درحال حاضر خطوط یک و دو قطارشهری مشهد فعال بوده و به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه عملیات حفاری خطوط ۳ و ۴ نیز امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به پایان برسد، افزود: از سوی دیگر، ۶ کیلومتر از خط ۳ مترو نیز ۲۸ اسفندماه تست گرم می‌شود تا مهیای مسافرگیری در سال آینده شود.

حاجی‌بگلو از اهتمام جدی شورای ششم و مدیریت شهری برای پروژه‌های زیربنایی و زیرساختی شهر خبرداد و تصریح کرد: امروز حفاری هر کیلومتر خط مترو، ۳۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت شهری هزینه دارد؛ حال به این عدد، هزینه‌های واگن و تجهیزات ایمنی و تکمیل ایستگاه‌ها و ... را هم اضافه کنید.

  • صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، روش نوینی از مشارکت در پروژه‌های ساختمانی

تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان از سوی شهرداری مشهد، محور دیگر صحبت‌های سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بود و در این خصوص گفت: این صندوق‌ها روش نوینی از مشارکت در پروژه‌های ساختمانی هستند که با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار اجراشده و صندوق دارایی‌های پایه خود را صرف تأمین مالی پروژه‌های ساختمانی می‌کنند.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای این صندوق‌ها در تأمین مالی ساخت‌وساز شریک می‌شوند، اظهارکرد: زمانی که پروژه‌های عمرانی به اتمام رسید، سود حاصل از فروش آن، بین سرمایه‌گذاران تقسیم خواهد شد.

وی گفت: مزایای استفاده از این روش تأمین مالی، تسریع در اجرای پروژه، امکان فروش واحدهای سرمایه‌گذاری، قابلیت نقدشوندگی بالا و نیز معافیت مالیاتی این صندوق‌هاست.

حاجی‌بگلو افزود: از سوی دیگر، در قالب پروژه‌ نهضت ملی مسکن نیز ورود کردیم و پروژه ۴ هزار و ۵۲ واحدی را اردیبهشت‌ماه امسال کلنگ‌زنی می‌کنیم.

  • پیمانکاران را قلب تپنده شهر می‌دانیم

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بخش دیگری از صحبت‌های خود را به مطالبات پیمانکاران اختصاص داد و اظهارکرد: بدهی شهرداری به پیمانکاران موضوعی است که همیشه و در همه ادوار بوده؛ شورای ششم با بدهی مدیریت شهری را تحویل گرفت ولی امروز بدهی‌های شهرداری به بانک شهر کاملا تسویه شده است.

حاجی‌بگلو گفت: شهرداری قریب به ۴ هزار پیمانکار دارد که آنها را قلب تپنده شهر می‌دانیم و احترام ویژه‌ای برای ایشان قائل هستیم.

وی افزود: مطالبات پیمانکاران موضوع به حقی است که باید تسویه شود و مدیریت شهری به جد پیگیر این موضوع است.

  • دولت بدهی ۸ همتی به شهرداری مشهد را پذیرفته است

حاجی‌بگلو در ادامه به مطالبات شهرداری از دولت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، اسناد ۸ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به شهرداری مشهد آماده است و آن‌ها نیز این بدهی را پذیرفته‌اند.

وی افزود: خود را جدا از دولت نمی‌دانیم ولی با این وجود از منابع دولتی استفاده نکرده‌ایم؛ بدهی یورویی برای قطارشهری داریم که با منابع شهرداری قابل تسویه نیست.

  • ۳۰ درصد پروژه‌های عمرانی به سمت حاشیه شهر سوق داده شده است

حاجی‌بگلو در بخش پایانی صحبت‌های خود به تشریح رویکردهای شورای شهر برای سال آینده پرداخت و اظهارکرد: در گام نخست به دنبال تحقق بودجه، به ویژه بودجه حاشیه شهر مشهد هستیم و براساس همین نگاه، ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های زودبازده سال آینده اعتبار تخصیص دادیم.

وی گفت: از سوی دیگر، ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی را به سمت حاشیه شهر سوق داده‌ایم و به سمتی خواهیم رفت که توسعه حمل‌ونقل عمومی را داشته باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1888550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =