سفر زمینی با سرعت ۷۰۰ کیلومتر در ساعت/ بزرگراه لوله‌ای در راه اروپا

یک لوله فولادی سفید به طول ۴۲۰ متر که در کنار خط راه‌آهن در شمال هلند قرار گرفته و در معرض بادهای شدید قرار دارد، می‌تواند دروازه‌ای به سوی عصر جدیدی در حمل و نقل افراد و کالا باشد.

به گزارش خبرآنلاین، هایپرلوپ که زمانی توسط ایلان ماسک، غول فناوری، به عنوان ایده‌ای نو مطرح شد، شامل کپسول‌هایی است که با استفاده از میدان‌های مغناطیسی معلق شده و با سرعتی در حدود ۷۰۰ کیلومتر در ساعت در داخل لوله‌هایی با فشار کم حرکت می‌کنند.

به نقل از یورونیوز، طرفداران این فناوری آن را بسیار کارآمدتر از پروازهای کوتاه، قطارهای پرسرعت و کامیون‌های حمل بار می‌دانند.

اما از زمانی که ایلان ماسک این ایده را مطرح کرد که به گفته او می‌تواند مسافران را در عرض ۳۰ دقیقه بین لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو (با فاصله تقریبی ۶۴۵ کیلومتر) جابجا کند، پیشرفت این پروژه از ایده‌های روی کاغذ به دنیای واقعی بسیار کندتر از حد انتظار بوده است.

ساشا لام، مدیر این مرکز می‌گوید: «من فکر می‌کنم تا سال ۲۰۳۰ اولین مسیر هایپرلوپ به طول تقریبی ۵ کیلومتر راه‌اندازی خواهد شد که در آن مسافران به طور واقعی جابجا می‌شوند.در واقع، مقدمات ساخت چنین مسیرهایی در کشورهایی مانند ایتالیا و هند در حال انجام است.»

اما همه افراد نسبت به آینده هایپرلوپ خوشبین نیستند.

سفر زمینی با سرعت ۷۰۰ کیلومتر در ساعت/ بزرگراه لوله‌ای در راه اروپا

رابرت نولاند، استاد برجسته در دانشکده سیاست‌گذاری عمومی و برنامه‌ریزی بلواستاین در دانشگاه راتگرز می‌گوید: «این نمونه دیگری از سیاستمدارانی است که به دنبال یک سراب درخشان هستند، در حالی که سرمایه‌گذاری‌های اساسی در زیرساخت‌ها ضروری است. هزینه‌های ساخت این سیستم بسیار بالا است.»

ساشا لام در پاسخ به این منتقدان می‌گوید که آنها باید خودشان از این مرکز دیدن کنند.

او می‌گوید: «ما مرکز اروپایی هایپرلوپ را ساخته‌ایم و با توجه به آنچه تاکنون ساخته‌ایم، می‌دانیم که می‌توانیم از نظر اقتصادی با قطارهای پرسرعت رقابت کنیم.»

لوله مرکز آزمایش هلند از ۳۴ بخش مجزا تشکیل شده که قطر اکثر آنها ۲.۵ متر است. یک پمپ خلاء که در یک محفظه فولادی در کنار لوله قرار دارد، هوا را از داخل لوله خارج می‌کند تا فشار داخلی را کاهش دهد. این کار باعث کاهش اصطکاک و امکان حرکت کپسول‌ها با سرعت‌های بسیار بالا می‌شود.

یک کپسول آزمایشی دیگر که توسط هاردت هایپرلوپ، پیشگام هلندی هایپرلوپ ساخته شده است، ماه آینده در اولین آزمایش‌های این مرکز با سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و همچنین کمک‌های مالی از دولت استانی، دولت ملی هلند و کمیسیون اروپا، شرکت خواهد کرد.

بزرگراهی از لوله‌ها

لوله «وندام» دارای یک ویژگی خاص است، به طوری که به یک سیستم سوئیچ مجهز شده است که به آن اجازه می‌دهد به دو لوله مجزا تقسیم شود. این عنصری زیرساختی که برای کاربردهای دنیای واقعی این فناوری ضروری خواهد بود.

مارینوس ون در میس، مدیر فناوری و مهندسی در هاردت می‌گوید: «تغییر مسیر برای هایپرلوپ بسیار مهم است، زیرا به این وسیله‌ها اجازه می‌دهد تا از هر مبدأ به هر مقصدی سفر کنند.»

«این کار یک شبکه ایجاد می‌کند که در آن نوعی بزرگراه از لوله‌ها وجود دارد و وسایل نقلیه می‌توانند از طریق رمپ‌های ورودی و خروجی وارد و خارج شوند یا برای رفتن به بخش دیگری از اروپا یا به مقصدی دیگر تغییر مسیر دهند.»

با ادامه آزمایش‌ها در وندام ، توسعه‌دهندگان هایپرلوپ امیدوارند که در آینده شاهد استفاده از این فناوری در مسیرهای مختلف باشیم.

ساشا لام می‌گوید: «چالش اصلی این است که تعهدات دولتی برای ساخت مسیرها را جلب کنیم و از سوی دیگر، منابع مالی جدیدی برای انجام آزمایش‌های لازم و ارائه نمونه‌های عملی از این فناوری پیدا کنیم تا این اتفاق عملی شود.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1889440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =