دلیل حمایت گسترده فرانسه از اوکراین چیست؟

سیاست خارجی  فرانسه در سال های گذشته متحمل شکست های سختی شده است. علاوه بر آفریقا دستگاه دیپلماسی این کشور در ارتباط با روسیه هم بسیار ناموفق عمل کرده است. 

به گزارش خبرآنلاین، سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه گفت که پاریس محموله‌ای شامل موشک‌های ضدهوایی آستر ۳۰ و صدها خودروی زرهی را به عنوان بخشی از بسته کمک دفاعی جدید خود به اوکراین ارسال خواهد کرد.

وزیر دفاع فرانسه درخصوص این بسته کمکی، اظهار کرد: این بسته دفاعی همچنین شامل ۷۸ هویتزر سزار و گلوله‌های توپخانه است.

وزیر دفاع فرانسه با اشاره به نقش مهم مهمات توپخانه در جنگ میان کی‌یف و مسکو، یادآور شد: ما همچنین در حال تولید شبانه‌روزی گلوله‌های توپخانه هستیم تا آنها را در تابستان امسال در اختیار اوکراین بگذاریم.

دلیل حمایت گسترده فرانسه از اوکراین چیست؟

کمک های فرانسه به اوکراین

در مجموع، ارزش کل تجهیزات نظامی فرانسه تحویل داده شده به اوکراین بالغ بر 2.615 میلیارد یورو است. علاوه بر این، فرانسه 1.2 میلیارد یورو به تسهیلات صلح اروپا (EPF) کمک کرده است . برخی تجهیزات تحویل داده شده توسط فرانسه به اوکراین به این شرح است:

کلاه ایمنی: 6200 عدد

زره ضد گلوله: 6500 عدد

تجهیزات پرواز: 100 عدد

جی پی اس :200 عدد

جعبه کمک های اولیه: 3700 عدد

عینک دید در شب: 445 عدد

موشک میلان: داده های محرمانه

هویتزر :6 عدد

تفنگ سزار: 30 عدد

موشک انداز یونیتاری: 4 عدد

موشک: CROTALE داده های محرمانه

رادار CM200: 1 عدد

موشک میسترال: داده های محرمانه

موشک: ASTER داده های محرمانه

خودروی شناسایی زرهی AMX10 RC: 38 عدد

نفربر زرهی VAB: 250 عدد

کامیون GBC 180: 6عدد

قایق بادی زودیاک:30 عدد

کامیون سوخت TRM 10000 ACH : 10 عدد

فرآورده های نفتی: 150 تن

سوخت جت: 30000 متر مکعب

مهمات سلاح های کوچک (9 میلی متر، 5.56 میلی متر و غیره): 1.1 میلیون عدد

نارنجک: 10500 عدد

موشک: SCALP داده های محرمانه

اسکنر فرکانس: 100 عدد

سیستم تشخیص پهپاد: 10 عدد

پهپاد شناسایی: 160 عدد

ژنراتور برق 300 کیلو ولت آمپر: 2 عدد

تجهیزات آتش نشانی : 43000 عدد

مین ضد تانک : 3600 عدد

مسلسل 7.62 میلی متری: 55 عدد

مسلسل 12.7 میلی متری: 560 عدد

تفنگ تهاجمی فاماس: 1000 عدد

تفنگ تک تیرانداز: 20 عدد

همچنین مکرون و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او، در 16 فوریه توافقنامه ای را در مورد همکاری امنیتی بلندمدت بین دو کشور امضا کردند که بر اساس آن پاریس متعهد شد در سال جاری میلادی، 3 میلیارد یورو (3.2 میلیارد دلار) کمک نظامی به اوکراین ارائه کند.

علاوه بر این ، از ابندای جنگ تاکنون، نزدیک به 10000 سرباز اوکراینی توسط ارتش فرانسه در لهستان و فرانسه آموزش دیده اند.

ایده فرانسه برای اعزام نیرو به اوکراین

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اخیراً خواستار اقدامات قاطع تر در حمایت از اوکراین شده است، وی حتی بحث اعزام نیرو به این کشور را مطرح کرده است. مکرون در نشستی درباره اوکراین در پاریس به خبرنگاران گفت: «امروز هیچ اتفاق‌نظری برای اعزام نیروها، به شیوه‌ای رسمی، وجود ندارد. اما از نظر پویایی، ما نمی‌توانیم گزینه‌ای را حذف کنیم. ما هر کاری که لازم است انجام خواهیم داد تا از پیروزی روسیه در این جنگ جلوگیری کنیم». وی ادامه داد: «ما باید وضعیت را بررسی کنیم و متوجه باشیم که امنیت‌جمعی ما در خطر است. ما باید سریع‌تر عمل کنیم. روسیه نباید پیروز شود، نه فقط به خاطر اوکراین، بلکه به این خاطر که ما با انجام این کار، امنیت‌جمعی خود را برای امروز و آینده تضمین می‌کنیم».

چندین کشور از جمله لیتوانی، استونی و کانادا از سخنان مکرون حمایت کردند. در مقابل، اولاف شولز، صدراعظم آلمان قاطعانه مشارکت نیروهای آلمانی در هر گونه عملیات در اوکراین را رد کرده است. همچنین دولت های بریتانیا، ایالات متحده، لهستان و سایر کشورها به شیوه ای مشابه واکنش نشان دادند.

فرانسه به دنبال چیست؟

سیاست خارجی فرانسه در سال های گذشته متحمل شکست های سختی شده است. علاوه بر آفریقا دستگاه دیپلماسی این کشور در ارتباط با روسیه هم بسیار ناموفق عمل کرده است.

مکرون در ابتدای ریاست جمهوری خود نه تنها تلاش کرد تا زمینه مشترک با پوتین پیدا کند، بلکه مسیر سیاست خارجی فرانسه را به سمت مسکو تغییر داد. مکرون با تاکید مکرر بر این ایده، در بیانیه های عمومی خود، سیاست خارجی جدیدی را مبتنی بر گفتگو و نزدیکی با روسیه پیشنهاد کرد. این کشور حتی پس از فوریه 2022، روابط خود را با ولادیمیر پوتین قطع نکرد. او بیشتر تحت تأثیر این تفکر بود که می تواند بر رئیس جمهور روسیه تأثیر بگذارد و او را متقاعد کند که جنگ را پایان دهد.

با این حال، به مرور زمان به پاریس ثابت شد که این رویاها بیهوده بودند و تماس های مکرون با روسیه تأثیری نداشته است . بنابراین، موضع فرانسه به سرعت شروع به تغییر کرد .در بهار 2022، پاریس به یکی از مدافعان عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا تبدیل شد و اخیرا نیز همانطور که گفته شد به دفاع از اعزام نیرو به اوکراین پرداخته است . در واقع فرانسه سعی دارد تا با کمک های بیشتر به اوکراین و در پیش گرفتن مسیری مخالف آنچه قبلا در پیش گرفته بود اعتبار از دست رفته خود را احیا و سرخوردگی ناشی از شکست سیاست خارجی خود در سال های اخیر را جبران کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1890061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =