اهدای اعضای بدن استاد ذوالفقار بیتانه به ۴ بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بدن استاد ذوالفقار بیتانه که دچار مرگ مغزی شده بود در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موجب نجات و ادامه زندگی چهار بیمار نیازمند به عضو شد.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر افزود: در یکهزار و چهارصد و هفتاد و یکمین عمل اهدای عضو از اهدا کننده مرگ مغزی؛ استاد ذوالفقار بیتانه از هنرمندان موسیقی شهرستان فردوس است که بر اثر تصادف از چند روز پیش در بخش آی سی یو بیمارستان شهید چمران فردوس بستری بود، پس از رضایت خانواده اش و انجام فرایند و تایید نهایی مرگ مغزی در بیمارستان پیوند اعضا منتصریه تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت و زندگی بخشید.

دکتر ابراهیم خالقی خاطر نشان کرد : کلیه های زنده یاد ذوالفقار بیتانه جهت پیوند به بیمارستان بوعلی سینا شیراز ارسال شد.

وی تصریح کرد: قرنیه های مرحوم ذوالفقار بیتانه جهت پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین قسمتی از پوست ایشان برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.

ذوالفقار بیتانه از هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان روز سیزدهم فروردین، دار فانی را وداع گفت.

وی از هنرمندان شاخص و پیشگام موسیقی خراسان بود که در حوزه نوازندگی دوتار ویژگی‌های متعددی داشت.

این هنرمند که چندی پیش از سوی کمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس در فهرست هنرمندان حامل میراث فرهنگی در فهرست گنجینه‌های زنده بشری قرار گرفت، یکی از میراث‌داران موسیقی خراسان و سازنده سازهای سنتی این منطقه هم بود.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه موسیقی نواحی منطقه خراسان، این هنرمند از گنجینه‌های خاص موسیقی خراسان و صاحب پنجه‌ای پر مایه محسوب می‌شد که در موسیقی خراسان به‌ویژه شرق و جنوب آن جایگاه فنی داشت. ضمن اینکه پنجه‌های او در نوازندگی شباهت بسیار زیادی به پنجه ذوالفقار عسگریان داشت. تسلط وی بر مقام‌های شرق و آگاهی‌اش بر ریتم‌ها و نغمات خراسان از او استادی چیره‌دست و صاحب سبک ساخته بود.

در میان آثار بیتانه تصانیفی در وصف پیامبر اعظم (ص)، حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و ۱۴ معصوم (ع) بر اساس سرمقام‌های خراسانی پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.

خبرآنلاین درگذشت این هنرمند برجسته را به جامعه هنری خراسان و خانواده داغدارش تسلیت می‌گوید.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1891176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =