تماشا کنید/ ظهور ناگهانی درخششی عظیم در آسمان شب!

از هم اکنون تا سپتامبر، یک انفجار عظیم در فاصله ۳هزار سال نوری از زمین در آسمان شب آغاز می‌شود و به ستاره شناسان آماتور این فرصت را می‌دهد که یک بار در زندگی شاهد این اتفاق خیره‌کننده باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، منظومه ستاره‌ای دوتایی در صورت فلکی «Corona Borealis» و یا «تاج شمالی»، معمولاً برای دیدن با چشم غیرمسلح بسیار کم نور است؛ اما هر ۸۰ سال یا بیشتر، تبادل بین دو ستاره آن، باعث یک انفجار هسته‌ای می‌شود.

نور ناشی از انفجار از طریق کیهان عبور می‌کند و آن را طوری به نظر می‌رساند که انگار یک ستاره جدید، به روشنی ستاره شمال، به گفته ناسا، به طور ناگهانی برای چند روز در آسمان شب ما ظاهر شده‌است.

این حداقل سومین باری است که انسان‌ها شاهد این رویداد هستند که اولین بار توسط جان بیرمنگام ایرلندی در سال ۱۸۶۶ کشف شد و سپس در سال ۱۹۴۶ دوباره ظاهر شد.

تماشا کنید/ ظهور ناگهانی درخششی عظیم در آسمان شب!

سامنر استارفیلد، ستاره شناس دانشگاه ایالتی آریزونا، به خبرگزاری فرانسه گفت که از دیدن آن بسیار هیجان زده‌است.

استارفیلد توضیح داد که فقط حدود ۱۰ نووای تکرار شونده در کهکشان راه شیری و کهکشان‌های اطراف آن وجود دارد؛ نوا یک انفجار ناگهانی و کوتاه مدت از یک ستاره فشرده است که خیلی بزرگتر از زمین نیست.

او گفت که نواهای معمولی "شاید هر ۱۰۰.۰۰۰ سال یکبار" منفجر می‌شوند.

یکی از ستاره‌های درگیر انفجار یک ستاره در حال مرگ سرد به نام غول سرخ است که از طریق هیدروژن خود سوخته و به شدت منبسط شده‌است، سرنوشتی که در حدود پنج میلیارد سال آینده در انتظار خورشید خودمان است. دیگری یک کوتوله سفید است، مرحله بعدی مرگ یک ستاره، پس از اینکه تمام اتمسفر منفجر شده و فقط هسته فوق العاده متراکم باقی بماند.

استارفیلد گفت: اختلاف اندازه آنها آنقدر زیاد است که کوتوله سفید T Coronae Borealis نزدیک به ۲۲۷ روز طول می‌کشد تا به دور غول سرخ خود بچرخد. این دو به قدری نزدیک هستند که ماده‌ای که توسط غول سرخ به بیرون پرتاب می شود در نزدیکی سطح کوتوله سفید جمع می‌شود.

استارفیلد گفت هنگامی که جرمی به اندازه زمین روی کوتوله سفید جمع شد، که حدود ۸۰ سال طول می‌کشد، آنقدر گرم می‌شود که یک واکنش گرما هسته‌ای فراری را آغاز کند.

یواخیم کراوتر، ستاره شناس بازنشسته آلمانی که نووا را مطالعه کرده‌است، می‌گوید: این به یک انفجار بزرگ ختم می‌شود و در عرض چند ثانیه دما ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

کراتر به خبرگزاری فرانسه گفت: تلسکوپ فضایی جیمز وب تنها یکی از چشم‌هایی خواهد بود که پس از شروع به سمت طغیان T Coronae Borealis می‌چرخد.

اما برای مشاهده این رویداد نادر - هر زمان که ممکن است اتفاق بیفتد - به چنین فناوری پیشرفته‌ای نیاز ندارید.

کراتر گفت: «شما به سادگی باید بیرون بروید و به سمت کورونا بوئالیس نگاه کنید.»

برخی از تماشاگران خوش شانس در حال حاضر برای بزرگترین رویداد نجومی سال در روز دوشنبه آماده می شوند، زمانی که خورشید گرفتگی کامل نادری در نواری از ایالات متحده رخ می‌دهد.

منبع: sciencealert

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1892760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =