آیا انگلیس در یک قدمی تحریم تسلیحاتی اسرائیل قرار دارد؟

کشته شدن سه امدادگر انگلیسی در جریان حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کاروان یک نهاد بین‌المللی حقوق بشری در غزه، فشار افکار عمومی علیه دولت لندن را برای تحریم تسلیحاتی این رژیم، به‌عنوان پاسخ به جنایت صورت گرفته افزایش داده است.

به گزارش خبرآنلاین، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد، تصریح کرد که مردم بریتانیا از کشت‌وکشتار در غزه شوکه و «از کشته شدن قهرمانان شجاع این کشور که برای نیازمندان غذا می‌بردند، وحشت زده شده‌اند.»

وی تصریح کرد: «این درگیری وحشتناک باید پایان یابد، گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) باید آزاد و کمک‌هایی را که ما برای رساندن آن از طریق زمین، هوا و دریا تلاش کرده‌ایم، باید در غزه توزیع شود».

به گزارش ایرنا، نخست وزیر انگلیس ضمن گرفتن ژست‌های بشردوستانه عنوان کرد: «کودکان غزه به یک آتش‌بس فوری نیاز دارند که منجر به توقف پایدار و طولانی مدت جنگ شود.» وی افزود: این سریعترین راه برای بیرون راندن گروگان‌ها (اسرا) و انتقال کمک‌ها به داخل غزه، و توقف درگیری‌ها و تلفات جانی در این منطقه است.

در همین پیوند، دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس نیز در یادداشتی برای هفته نامه ساندی تایمز تاکید کرد که حمایت این کشور از «اسرائیل بی‌ قید و شرط نیست» و ادامه حمایت‌های لندن از تل‌آویو مشروط به رعایت قوانین بین‌المللی است.

او در این یادداشت به آنچه «حق» صهیونیست‌ها برای «دفاع» از خود خواند، اشاره اما تصریح کرد که دولت لندن به‌طور فزاینده‌ای نگران شیوه مبارزات رژیم صهیونیستی در غزه است.

از سویی دیوید لمی وزیر امور خارجه کابینه در سایه (حزب کارگر) نسبت به نقض قوانین بین‌المللی در جنگ غزه به شدت ابراز نگرانی کرده است. او در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای، به آمار بالای تلفات غیرنظامیان فلسطینی در غزه اشاره کرد و گفت که جان‌ انسان‌ها فارغ از مذهب و ملیت آن‌ها مهم است.

لمی با اشاره به نامه اخیر صدها حقوق‌دادن انگلیسی درباره نقض قوانین بین‌المللی در غزه و ضرورت توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی افزود: به نظرم وقتی قضات ارشد کشور، مسائلی را در مورد خطر آشکار نقض قوانین بین المللی مطرح می کنند، موضوع جدی است. من هم در مورد نقض قوانین بین المللی بشردوستانه در این زمینه نگرانی جدی دارم.

او بر همین اساس از وزیر امور خارجه انگلیس خواست که توصیه وکلای دولت را در نقض قوانین بین‌المللی در جنگ غزه منتشر و مشخص کند که آیا دفتر نخست وزیری او را از چنین کاری منع کرده است؟ این قانون‌گذار انگلیسی گفت که اگر وکلای دولت درباره نقض قوانین بین‌المللی در غزه به نتیجه رسیده‌اند، دولت باید فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

البته او از درخواست حزب ملی اسکاتلند و لیبرال دمکرات که خواهان تحریم فوری فروش سلاح به رژیم اسرائیل هستند حمایت نکرد اما از وزیر امور خارجه انگلیس خواست که برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس عوام درباره جزئیات مشاوره وکلای دولت پیرامون تحولات غزه حاضر شود.

گفتنی است که دیوید کامرون پس از کناره‌گیری از مقام نخست وزیری در سال ۲۰۱۶ میلادی، از نمایندگی مجلس عوام نیز استعفا داد و اکنون به دستور نخست وزیر و به واسطه عضویت در مجلس اعیان، در مقام وزیر امور خارجه انگلیس فعالیت می‌کند. از این منظر او قادر به شرکت در جلسات قانون‌گذاران مجلس عوام نیست.

با این حال او (کامرون) مدتی است که ادعاهای جدی‌تری را نسبت به بحران انسانی در غزه بیان کرده و این مساله، بر اساس گزارش‌ها، باعث بروز شکاف در کابینه دولت لندن شده است. به‌عنوان مثال، هم زمان با خط و نشان کشیدن کامرون درباره ضرورت رعایت قوانین بین‌المللی در جنگ غزه و بی‌قید و شرط نبودن حمایت لندن از تل‌آویو، الیور داودن معاون نخست وزیر انگلیس در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ادعا کرد که برخی افراد درباره «پرونده اسرائیل» ذوق‌زده شده‌اند. داودن تاکید کرد که دولت برنامه‌ای برای توقف صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی ندارد.

از سویی بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس هم به تازگی در یادداشتی، توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را دیوانگی و شرم‌آور خوانده است. همچنین نشریه دیلی تلگراف به نقل از منابع دولتی نوشت که داونینگ استریت هنوز قانع نشده است که «آستانه قانونی» برای تعلیق صادرات تسلیحات به دلیل اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه سر رسیده است.

یافته‌های یک نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که مردم این کشور خواهان توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی هستند. جک استراو وزیر امور خارجه اسبق انگلیس چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای گفت: جنگ غزه خیلی طول کشیده و تردیدی وجود ندارد که اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

او با اشاره به کشته شدن تعدادی از اتباع این کشور در جریان حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کاروان حامل امدادگران سازمان حقوق بشری «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه، گفت: این حادثه نشان داد که ما در غرب دارای معیار دوگانه هستیم. اگر این افراد فلسطینی بودند، اسرائیل وقعی نمی‌نهاد و می ‌گفت این هم از جمله اتفاقاتی بود که نباید رخ می‌داد؛ اما چون امدادگران اتباع غربی بودند موضوع برجسته شده است.

استراو بر همین اساس خواستار توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی شد و گفت: هرچند این یک اقدام نمادین است و تاثیر زیادی بر نتیجه جنگ غزه ندارد، اما پیام محکمی را به تل‌آویو مخابره می‌کند.

مجموعه این اظهارنظرها نشان می‌دهد که موضوع تحریم تسلیحاتی اسرائیل به سطح جدیدی‌ از نگرانی‌ها در انگلیس تبدیل شده و در صورت تداوم جنگ غزه، دولت لندن به ویژه در آستانه انتخابات سراسری با انتخاب‌های دشواری روبرو است.

۳۱۰۳۱۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1892798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =