مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟/  آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند/ موج مهاجرت ایرانیان عادی نیست

در سال‌های دور مسئله مهاجرت از ایران با فرار مغزها گره خورده بود، اما در سال‌های اخیر میل به مهاجرت کردن در همه لایه‌های اجتماعی جامعه نفوذ کرده تا شاید سبب‌ساز مهاجرت توده‌ای ایرانیان از کشور شود.

مظاهر گودرزی: شاید یک روزهایی که از مهاجرت صحبت می‌شد بلافاصله گزینه فرار مغزها به اذهان خطور می‌کرد، مسئله‌ای که به مهاجرت نخبگان دانشگاهی از کشور اشاره داشت، آن‌ها مهاجرت می‌کردند که بتوانند به تناسب مهارت خود در دانشگاه‌ها یا شرکت‌های بین‌المللی فعالیت دانشگاهی یا اقتصادی خودشان را با کیفیت بهتری ادامه دهند؛این روند متوقف نشد، حتی اگر آمارهای دقیق‌تری وجود داشته باشد مواجهه با سیر صعودی مهاجرت نخبگان دانشگاهی در سال‌های اخیر اصلاً دور از انتظار نیست. اما حالا اتفاق دیگری رخ داده، هم میل به مهاجرت و هم اقدام به مهاجرت از سطح نخبه دانشگاهی یا افراد متخصص عبور کرده و تبدیل به یک همه‌گیری شده است، طوری‌که گروه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی حتی اگر نتوانند ایده مهاجرت‌شان را محقق کنند اما احتمالاً میان اولویت‌های زندگی‌شان آن را حفظ می‌کنند تا شاید در زمان مناسبی جامع عمل به آن بپوشانند. این میل و اقدام گسترده به مهاجرت چیزی هست که اردشیر گراوند، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی از آن به‌عنوان «مهاجرت توده‌ای» نام می‌برد.

او به خبرآنلاین می‌گوید: «مردم در ابعاد مختلف احساس ناامنی عمومی می‌کنند، بنابراین فرزندان‌شان را به خارج از کشور می‌فرستند. مهاجرت و باروری ویژگی چسبندگی دارند، یعنی اگر یک نفر مهاجرت کند نفر بعدی را با خودش می‌برد، به نظرم مهاجرت به‌بیرون از ایران همچنان ادامه دارد و ممکن است شکل جدی‌تر پیدا کند یعنی مثلاً مانند افغانستانی‌ها توده‌ای مهاجرت کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «خانوار ایرانی با مسئله از دست دادن یک عضو خانواده مواجه شده است، یعنی مهاجرت‌های داخلی و خارجی سبب شده عموم خانوارهای ایرانی یک عضو خانواده خود را از دست بدهند و از آن دور شوند.»

مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟/  آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند/ موج مهاجرت ایرانیان عادی نیست

مهاجرت و نبود افق دید برای آینده

درهمین‌باره سمیه توحیدلو، جامعه‌شناس به خبرآنلاین می‌گوید: «به نظر می‌رسد به‌عنوان هفتمین کشور مهاجر فرست شناخته می‌شویم. یکی از دلایل مهاجرت فشار اجتماعی است یعنی اگر فرد شرایط خوبی داشته باشد فشار هم نسلی‌ها و اطرافیان برای مهاجرت اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل تشویق به خارج رفتن جوانان، نبود افق دید برای آینده است. وقتی افراد از تصمیم‌گیری برای آینده ناتوان می‌شوند به این دلیل است که نمی‌دانند فردا روزی چه اتفاقی خواهد افتاد، ارزش پول ملی چه‌قدر می‌شود، و انواع مسائلی که ثبات را متزلزل می‌کند. این موضوعات باعث انواع مهاجرت می‌شود.»

اوا ادامه می‌دهد: «یک بخشی از مهاجرت جامعه ما برخلاف گذشته، مهاجرت خانوادگی است. نگرانی از اینده فرزندان به نوعی در میزان مهاجرت در سال اخیر تاثیرگذار بوده است. نمودهای مهاجرت انقدر زیاد است که هرکسی در حلقه اطراف خودش آن را لمس می‌کند، نمونه‌اش در بیمارستان‌ها، فضای آکادمیک و دانشگاهی دیده می‌شود. آمار و رقم مهاجرت آن‌قدر زیاد است که جمعیت ایرانیان خارج از کشور بعد از این حجم از مهاجرت تغییرات بزرگ و گسترده‌ای خواهد داشت.»

آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند

همچنین فاطمه موسوی ویایه، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره موج مهاجرت ایرانی‌ها به خارج از کشور به خبرآنلاین می‌گوید: «همه ناظران توافق دارند موج فعلی مهاجرت ایرانیان عادی نیست. هیرشمن در مقاله «خروج، اعتراض، دولت» اشاره می‌کند گاهی شهروندان در تقابل با دولت به این نتیجه می‌رسند که اعتراض به جایی نمی‌رسد یا هزینه‌اش بسیار زیاد است و خروج را در دستور کار خویش قرار می‌دهند و از کشورشان مهاجرت می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «افزایش ۱۴۰ درصدی موج مهاجرت جوانان متخصص در یک‌سال اخیر که بیش از نیمی از آنان زن بودند را می‌توان توسل به استراتژی خروج به دلیل ناامیدی از تغییر و اصلاح دولت دانست. علوم اجتماعی ورای تصمیم‌های فردی به روابط و ساختارهای اجتماعی می‌نگرد، با این زاویه دید آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند و به‌همین دلیل کشور را ترک می‌کنند.»

این جامعه‌شناس بیان می‌کند: «امسال شرایطی مشابهی با سال ۱۴۰۲ خواهد داشت، یعنی صبر و انتظار ضمنی جامعه در شرایط انسداد سیاسی، مشکلات اقتصادی مانند گرانی، تورم، بیکاری و فقر افزایش پیدا می‌کند، به تبع آن موج مهاجرت و آسیب‌های اجتماعی چون سرقت، اعتیاد، خودکشی و خشونت‌های اجتماعی از جمله قتل و نزاع بیشتر خواهد شد. مشکلات زیست محیطی مثل آلودگی هوا، کمبود آب و فرونشست زمین بدتر خواهد شد. جامعه ایران مثل فنری است که در حال جمع شدن است و این فنر در سال ۱۴۰۳ فشرده‌تر می‌شود.»

مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟/  آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند/ موج مهاجرت ایرانیان عادی نیست

فاصله گرفتن مردم و حکومت با افزایش بگیر و ببندها

نیره توکلی، جامعه‌شناس هم نظر مشابهی دارد، او به خبرآنلاین می‌گوید: «وقتی دولت‌های تمامیت‌خواه سرکار می‌آیند ذره‌ای تلاش نمی‌کنند که مردم را به خودشان جذب کنند بنابراین سیر مهاجرت بیشتر می‌شود طوری‌که حالا مسئله‌ مهاجرت بسیار ناامیدکننده است.»

او ادامه می‌دهد: «امید دادن به مردم خیلی باید بیشتر از این باشد. راه حل مقابله با این همه تبلیغاتی که برای مهاجرت می‌شود این است که مردم احساس فاصله با حاکمیت نکنند اما با بگیر و ببند، تمامیت‌خواهی و یکدست کردن حکومت به نفع یک جناح، این فاصله بیشتر می‌شود.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1895405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    درست میشه یه روزی
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      آره ولی جوانی ما که رفت ، انشاالله بچه هامون روزای خوشی داشته باشند 🙏🌹🙏
    • DE ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      شاید اما در حال حاضر مسئولان کشورهایی که مقصد مهاجران هستند باید به خودشون افتخار کنند که کشورشون رو محیط مناسبی برای زندگی کرده اند
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      62 7
      قبلا معلمان اگه حقوقشون کم بود میگفتن بیشتر تعطیلات دارن حالا بانکی ها و...مثل معلمان تعطیلن
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    156 8
    کار از کار گذشت
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    دمشون گرم،مهاجرت کنن، دسته ای توده ای قبیله ای خوشه ای، هرجور، فقط اینجا خلوت بشه یه کم، مردیم تو این ترافیک
    • من IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      نترس افغانی ها رو چند برابر مهاجرت کرده ها جایگزین میکنن.
    • مصطفی شمس IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      واقعا متاسفم واست مملکت بخاطر امثالی مث تو منفعت طلب ب این روز افتاده
  • محمد IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    142 7
    کاش اینا رو برای ما مردم نگذارید مستقیم بفرستید برای آقایون و بعد نتیجه مطالعشون رو برامون خبر برید
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    به این نوع مهاجرت، فرار می گویند
    • حسن IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      84 10
      احسنت
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    علی ضیا چندین سال قبل گفت مسولین عزیز نخبه هامان دارن میرن جاشان کی میاد یه عده نخبه نما چه اتفاقی می افته همین چیزی که الان شاهدیم هیچی سر جاش نیست
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    هر جا مهاجرت میکنید خوبی سر راهتان فقط به جایی مهاجرت کنید که بعد چهل سال زندگی در اونجا بهت گواهی نامه بدن یه خونه به اسم خودت بشه بخری منطقه ممنوعه نداشته باشه واز اینکه جوانی تو صرف آبادانی کردی قدر دانت باشندوگرنه اون موقع میفهمی که گفتن اتباع بیگانه چه کلمه تلخیه.
  • ایرانی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    جوانان تحصیلکرده ایران مهاجرت می‌کنند به دیگر کشورها به جاشون افغانستانی ها وارد ایران می‌شوند
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      ببخشید مگر شما ازمیزان تحصیلات افغان ها خبر دارین،با اجازه یک سوم این اتباع دانشجو هستند،یکم‌جلوتر از دماغ درازتم ببین
  • US ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    207 8
    صاحبان نخبه کشور مجبور به رها کردن وطنشان میشوند چون عده ای نافهم بیسواد با تکیه بر قدرت سخت آنچنان بر گردن زندگی مردم چنبره زده اند و افکار قرون وسطایی خودشان را لا تعاریف عجیب و غریب به خورد مردم میدهند که تنفس در این فضا ممکن نیست و صد البته صاحبان قدرت هم چنان مایل به ماندن نخبگان نیستند ،فضایی آلوده ای میخواهند که تنها خودشان در آن قادر به نفس کشیدن باشند
  • ایران IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    ایران شده محل جولان کرکس ها
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    125 6
    عجب سوال احمقانه ای ،هرکس بتواندمیرود البته هل میدهندکه برودچون دلیل واضح دارد اینجا میهن خودشان است نه وطن ملتی باهویت ایرانی
  • . IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    29 4
    عجب
  • . IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    امنیت در خیابانها نیست دولت به جای اینکه فکری به حال امنیت ورفاه مردم باشه به فکر تار موی مردمه کجای دنیا اینشکلیه که زنان رو بخاطر حجاب میزنن
  • ک IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    هرچی ایرانی رفته یا برود،افغانی ها جاشون پر میکنن.نگران نباش. نخبه،سرمایه دار،...میروند،بجاش چاه کن،کارگر،جانی،...از افغانستان وارد می‌شود.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    مهاجرت که نیست فرار بزرگ می باشد
  • یه هموطن IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    باور کنید خیلیامون دوست داریم که بریم و از این جهنم راحت شیم پول نداریم.تخصص نداریم وگرنه خیلیامون الآن اونور آب و مرز بودیم. لعنت بر باعث و بانیش.
  • ایرانی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    واقعا که خیلی بی انصاف هستید کشور عزیزمان را با افغانستان مقایسه میکنید .‌هرچی بدبختی داریم زیر سر همین وطن فروش هاست طرف اینقدر بیشعوره که داد میزنه اسرائیل به ایران حمله کنه
  • مصطفی شمس IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    مملکت رو دو دستی تقدیم افغانیا کردن رفت ...وقتی هیچ امیدی نیس مجبورن بروند بیکاری تورم گرانی رانت و اختلاس جامعه رو افسرده کرده خدایا خودت ب دادمون برس
  • ایران IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    این همه مشکلات اونوقت این‌ها گیر دادن به حجاب
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    تازه موج جدید هجوم افغانی ها بی هویت چند برابر شده شب ها در خیابان های بعضی شهرها از دست افغانی ها امنیت نداری
    • غلام حسین محمدی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      27 59
      سلام، میشه اسم شهر رو بگین؟
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    32 2
    توده ای یعنی چه؟ منظورتون با هم دیگه است؟
    • کشکسرایی IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      25 3
      انشاالله بعدا می فهمی.!!!
  • رضا AF ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    80 32
    شما ایران را با افغانستان یکی میکنید؟اینجا فقر و تبعیض و خانه نشینی دختران در خانه ووو ندیده اید. دختران از اول راهنمایی باید خانه نشین شوند. نه مدرسه نه دانشگاه نه کار .شاید کسی به خواستگاری ام وگرنه همش در خانه ایم.قدر ایران را بدانید که اگر سری به اینجا بزنید هرگز بفکر مهاجرت نخواهید افتاد.ایران سختی داره کتمان نمیشود کرد اما قدردان نعمات کشورتان باشید.
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    تفاوت مهاجرت ما با افغانی ها اینکه از ایران هرچی نخبه و پولداره مهاجرت می کنه