زلزله امروز خراسان شمالی را این گسل با این سابقه مرگ‌ومیر رقم زد

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله گفت: لزله با بزرگای ۴.۸ ساعت ۱۵:۳۷ جمعه ۱۴-۲-۱۴۰۳ در نزدیکی باجگیران در مرز ایران و ترکمنستان و شهر عشق آباد (پایتخت ترکمنستان) و شیروان و قوچان ایران رخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، مهدی زارع بیان کرد: «گسل کپه داغ(عشق آباد) در ناحیه مرزی ایران و ترکمنستان ۶اکتبر ۱۹۴۸ با بزرگای۷.۳ موجب حدود ۱۰۰هزار کشته در عشق آباد و حومه شد. شمالی ترین نقطه خراسان شمالی در مجاورت گسل کپه داغ(عشق آباد) قرار دارد.»

او ادامه داد: «زلزله باغان در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۰۸ /۱۹۳۹م در شرق بجنورد و شمال شیروان با بزرگای ۷.۳ و همچنین زلزله ۱۶ بهمن ۱۳۷۵ راز بجنورد با بزرگای ۶.۸ دو زمین لرزه مخرب قبلی در خراسان شمالی هستند. گسل‌های مهم و فعال باغان و قوچان در غرب بجنورد و گسل‌های محلی ناوه وقزلقان در پیرامون بجنورد و در ناحیه کپه داغ وجود دارند. پتانسیل رخداد زلزله مهم بعدی وجود دارد. در این شرایط می‌توان به موضوع کاهش ریسک و افزایش سطح تاب‌آوری در منطقه پرداخت. زلزله‌های شدید (با بزرگای ۶) یا بزرگتر در صورتی مخرب خواهند بود که کانون‌شان به محدوده مسکونی نزدیک باشد. برای مطالعه زمان بازگشت زمین لرزه باید با داده‌های دقیق صورت گیرد.»

زلزله امروز خراسان شمالی را این گسل با این سابقه مرگ‌ومیر رقم زد

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1902523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =