۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
بستک، آینده گردشگری هرمزگان می‌شود

اواخر فروردین ماه امسال با دوستان علاقمند به علم گردشگری در استان هرمزگان، تصمیم گرفتم به بستک سفر کنیم. زمانی که راهی سفر شدیم، هوا خنک بود.

روزنامه صبح ساحل نوشت: همراه تیم از مسیر جاده بندرعباس به لار، وارد بستک شدیم. از کاروانسرایی که چندی پیش خوشبختانه ثبت یونسکو شده بود، دیدن کردیم. اگر چه به نظر می‌رسید این مکان تاریخی نجات پیدا کرده؛ اما نیاز به مراقبت‌های اصولی بیشتری داشت.

ضعف مهم دیگر، معرفی بناهای تاریخی آن بود که در آنجا کتاب یا مقاله مکتوبی درباره تاریخ آن دیده نمی‌شد. هر کسی از زاویه شخصی و شفاهی خودش بنا را تعریف می‌کرد.

از حمام تاریخی بستک هم دیدن کردیم که فضای بسیار مناسبی جهت بازدید و گردشگری دارد. این مکان از دید ما گردشگران، نیاز به توجه بیشتری دارد، اگر چه تصمیم داشتیم از مدرسه "مصطفویه" هم دیدن کنیم؛ اما آنجا به دلایلی تعطیل بود.پس از بستک به سمت جناح رفتیم. شهری کوچک که بزرگمردی چون "شرفا شرفایی"، خیری عالم‌ که ‌خانه بهداشت و مدرسه ساخته است.

شرفایی با راه‌اندازی کتابخانه تخصصی با هفده هزار جلد کتاب، بزرگان ایرانشناسی چون ایرج افشار، منوچهر ستوده و محمد باقر وثوقی را به آنجا کشاند. امروز این کتابخانه میعادگاه پژوهشگران و علاقمندان به کتاب در غرب استان هرمزگان است.همچنین به همت مردم جناح موزه مردم‌شناسی بسیار جذابی در آن شهر راه‌اندازی شده که در آن می‌توان با زیست و زندگی مردم قدیم این منطقه آشنا شد. با اشیا بسیار دیدنی که در آنجا به نمایش گذاشته شده می‌توان گذری به پیشینه و هویت مردم این منطقه زد.

اگر چه باید تیم‌های حرفه‌ای از این مکان بازدید کرده و نسبت به نگهداری وسایل و خود بنا قدیمی نظرات کارشناسی ارائه دهند. روستای زیبای "کهتویه"، آخرین مکانی بود که از آن دیدن کردیم، روستایی که به نظر می‌آید مردم آن یک دل شده و در حال تبدیل روستایشان به یک منطقه‌ی شاخص به جهت گردشگری تاریخی هستند. خانه‌های قدیمی در حال مرمت هستند و کوچه‌ها سنگ فرش شده‌اند. بومگردی‌ها به طور جدی در این روستا در حال راه‌اندازی هستند.

هر شب هزاران نفر از سراسر استان به این روستا سفر می‌کنند تا شب را در رستوران‌های محلی آن سر کنند و از موسیقی محلی لذت ببرند. سفر بستک در کنار همه فضاها و مکان‌هایی که اشاره شده به این دلیل همیشه لذت بخش بوده که مردمانش بسیار مهمان‌پذیر هستند و گردشگر می‌تواند آسوده و با امنیت از این شهر زیبا و اطراف آن لذت برده و از معاشرت لذت ببرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =