سقوط آزاد معاملات مسکن در تهران/ خرید و فروش هفتاد درصد ریخت

حجم معاملات مسکن در تهران در پنج سال گذشته بیش از هفتاد درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرآنلاین،وضعیت معاملات مسکن در شرایطی بحرانی قرار گرفته است چرا که میزان معاملات مسکن صورت گرفته در فروردین ماه سال جاری هفتاد درصد کمتر از میزان معاملات صورت گرفته در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ است.

اقتصاد ۱۰۰ در خبری نوشت: افزایش شدید قیمت مسکن و ناکارآمدی ابزارهایی نظیر تسهیلات و .. سبب شده است بخش مهمی از تقاضای بالقوه مسکن قابلیت تبدیل به تقاضای بالفعل را نداشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ در شرایطی که متوسط قیمت مسکن در تهران چیزی در حدود پنج میلیون و ۵۲۸ هزار تومان بود، ۵۰۴۶ معامله مسکن اتفاق افتاد اما در فروردین ماه سال ۱۴۰۳، یعنی در فاصله پنج سال بعد ، متوسط قیمت مسکن به گواه آمار همان مرجع، یعنی بانک مرکزی به ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسیده است. تعداد معاملات مسکن در این ماه برابر با ۱۵۰۸ فقره ثبت شده است. به این ترتیب تنها در فاصله پنج سال در ایران متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۳۷۶ درصد افزایش را تجربه کرده است. افزایش متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۱۴.۷ درصد کرده است. این رشد عجیب سبب شده است میزان خرید و فروش نیز بیش از هفتاد درصد کاهش را تجربه نماید.

مسکن حالا به یکی از بحران‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران تبدیل شده است. افزایش شدید قیمت، سبب شده است تورم اجاره نیز از تورم عمومی کشور پیشی بگیرد و این اتفاق زمینه را برای تضعیف قدرت خرید و رفاه خانوار ایرانی فاقد مسکن فراهم کرده است. دولت سیزدهم شعارهای متعددی را در زمینه مهار تورم مسکن و ساخت مسکن در دوره چهارساله مطرح کرده بود که هیچ کدام تحقق نیافت.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =