بزرگداشت مفاخر چهارمحال و بختیاری نیازمند اولویت‌بندی و حرکتی مستمر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: سرمایه‌گذاری در معرفی و بزرگداشت مفاخر استانی از سیاست‌های اصلی این مجموعه است که اجرای برنامه‌های مربوط با آن به رعایت اولویت‌ها، هم‌اندیشی جمعی و تخصصی و پی‌ریزی حرکتی مستمر نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال و بختیاری، پیام احمدی در نشست هم‌اندیشی پیرامون برگزاری برنامه بزرگداشت محمدحسن قلزم وردنجانی از عالمان، شاعران، ادیبان قرن چهاردهم هجری افزود: برای پاسداشت مقام مفاخر و چهره‌های شناخته‌شده حوزه فرهنگ و هنر استان عزمی جدی شکل گرفته است و در سال ۱۴۰۳ علاوه بر تعریف و تدوین جایزه‌های ادبی و هنری به نام برخی از بزرگان فرهنگی استان، تلاش می‌شود موضوع بزرگداشت آنان به‌صورت سلسله برنامه‌هایی به اجرا درآید.

وی تصریح کرد: برگزاری برنامه‌های ویژه مفاخر و چهره‌های شناخته‌شده استان به شکلی تدوین شده است که با قوت یافتن پایه‌های آن در مراحل شهرستانی و استانی زمینه لازم برای طرح آن در سطح ملی و قرار گرفتن آن در تقویم اجرایی وزارت فرهنگ فراهم شود.

احمدی با اشاره به اینکه امسال تعریف جایزه شعر آیینی با نام عمان سامانی شاعر نام‌آشنای استان در برنامه‌های این اداره کل گنجانده شده است، یادآور شد: پیش‌درآمدهای این جایزه با شکل‌دهی برنامه‌های متنوع در ماه‌های محرم و صفر همراه خواهد بود که با توجه به درخواست‌های مطرح شده پیرامون برگزاری بزرگداشت محمدحسن قلزم وردنجانی و هم دوره بودن این شاعر و عالم عصر قاجار با عمان سامانی، این برنامه نیز پس از بررسی های تخصصی در جمع برنامه‌های عمان دیده خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری درباره نصب تابلوی معرفی بزرگان و مفاخر مناطق مختلف همچون محمدحسن قلزم در ورودی شهرها و زادگاه آنان نیز گفت: پاسداشت چهره‌های شناخته شده و اثرگذار که به‌نوعی هویت فرهنگی مناطق محسوب می‌شوند نیازمند همراهی و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف است و مدیریت شهری می‌تواند در این زمینه اقدامات مناسبی را در نظر بگیرد.

وی به همراهی مدیریت شهری بروجن و فرخشهر در برگزاری برنامه‌های نکوداشت حیدر آقا طالب پور و محمود شفیعی متخلص به کیوان و تلاش‌های جمعی برای ایجاد بنای فرهنگی به نام پژمان بختیاری در دشتک و خانه فرهنگ در ناغان اشاره و تصریح کرد: ظرفیت شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها هم می‌تواند در تائید نام‌گذاری اماکن و ایجاد فضای معرفی مفاخر کمک‌کار باشد.

احمدی در ادامه پیش‌بینی برای حمایت از انجمن‌های ادبی استان را هم متذکر شد و افزود: انجمن‌های ادبی که توان برگزاری برنامه‌های شاخص و قابل‌توجه را داشته باشند از حمایت‌های مالی در سال ۱۴۰۳ برخوردار خواهند شد.

گفتنی است، آقا محمدحسن قلزم بن حاجی ملا محمد وردنجانی از شاعران و سخنوران قرن چهاردهم هجری به شمار می‌رود که دیوان اشعار وی سه هزار بیت غزل، قصیده و رباعی را در خود جای داده است. آرامگاه وی در شهر نافچ چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1906849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =