چهارمحال و بختیاری رتبه هشتم کشور در اهدای عضو

رئیس واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان به لحاظ اهدای عضو در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال و بختیاری ، دکتر پانته آ رمضان نژاد با گرامیداشت فرارسیدن ۳۱ اردیبهشت ماه "روز ملی اهدای عضو" اظهار داشت: نوع دوستی و بخشش مردم همراه با هم افزایی فراگیر بین تیم های تخصصی اهدا و پیوند موجب شد تا سال گذشته ۲۶ خانواده با رضایت به اهدای عضو، جان قریب به ۶۰ بیمار نیازمند عضو را نجات دهند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ بیمار چشم انتظار پیوند عضو و تولد دوباره هستند.

وی تصریح کرد: فرایند پیوند اعضا از ارگان های فرد مرگ مغزی برای بیماران نیازمند پیوند کاملا رایگان و بدون هیچگونه تبادل مالی بین اهدا و گیرنده عضو است و هزینه ها توسط دولت پرداخت می شود.

دکتر رمضان نژاد ادامه داد: تخصیص اعضای پیوندی به بیماران نیازمند، زیر نظر وزارت بهداشت پس از تطابق بافتی، آزمایشگاهی و ظاهری بیماران نیازمند با فرد اهداکننده و با درنظر گرفتن میزان وخامت وضعیت بالینی بیمار نیازمندعضو و مدت زمان ثبت نام در لیست انتظار انجام می شود.

رئیس واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: شاخص اهدای عضو در ایران نسبت به ۲۰ سال گذشته حدد ۷۰ برابر افزایش یافته است.
وی افزود: روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به عبارتی در هر سه ساعت یک نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

دکتر رمضان نژاد اضافه کرد: به بیان دیگر سالانه حدود ۳ هزار نفر بر اثر نبودن عضو پیوندی از دنیا می روند این درحالیست که سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور رخ میدهد.
وی خاطرنشان کرد: علاقمندان برای دریافت کارت اهدای عضو می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت www.ehdacenter.ir مراجعه و یا با پیامک کردن کد ملی خود و کلمه اهدا به سرشماره ۳۴۳۲ کارت اهدای عضو را در کمتر از ۳۰ ثانیه دریافت نمایند.

به گفته وی؛ البته باید در نظر داشت که داشتن کارت اهدای عضو، تنها به معنای رضایت بیمار برای اهدا می‌باشد و رضایت اولیای دم برای اهدای عضو الزامی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =