اختلال در سامانه دریافت کارت ورود به جلسه؛ دانش‌آموزان آماده امتحانات نهایی بودند اما آموزش‌وپرورش نه

نمرات امتحانات نهایی در تعیین سرنوشت دانش‌آموزان برای قبولی در دانشگاه تاثیر قطعی ۵۰ درصدی دارد که نشان از اهمیت این آزمون‌ها است، اما اختلال در سامانه دریافت کارت ورود به جلسه نشان داد برخلاف دانش‌آموزان که برای این آزمون اماده بودند وزارت آموزش و پرورش آماده برگزاری این آزمون‌های مهم نبود.

به‌گزارش خبرآنلاین، درست در سال‌هایی که نمرات امتحانات نهایی برای ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها تاثیر زیادی دارد حالا همین امتحانات تبدیل به چالش جدیدی برای آن‌ها شده است، یک‌بار سروصدای تقلب از آن شنیده می‌شود یک‌بار دیگر هم اگر خبری از شایعه و لو رفتن سوالات نیست اختلال در دریافت کارت‌های ورود به جلسه این آزمون‌ها را به حاشیه می‌کشد.

سهم مدرسه در قبولی دانشگاه

یک روزهایی که روش سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها همان تاثیر صد درصدی کنکور بود خیلی‌ها نقد می‌کردند فشار و استرس آزمون زیاد است و حتی به مدد کلاس‌های تقویتی کنکور ممکن است دست دانش‌آموزان نمونه از رسیدن به رشته‌های پرتقاضا کوتاه شود، چراکه اگر آن‌ها توان مالی لازم برای شرکت در کلاس‌های آماده‌سازی کنکور را نداشته باشند از مهارت‌های تست زدن محرم می‌شوند. همین نقدها سبب شد تا بعد از سال‌ها روش سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها تغییر کند، حالا قرار بود نمرات و معدل امتحانات نهایی تاثیر قطعی برای قبولی آن‌ها در دانشگاه داشته باشد، تاثیری که در سال‌ قبل از ۴۰ درصد شروع شد، و قرار است به ۶۰ درصد هم برسد، اما امسال این تاثیر قطعی روی عدد ۵۰ درصد ایستاده است، یعنی ۵۰ درصد معدل و نمرات امتحانات نهایی در قبولی دانشگاه سهم دارد و ۵۰ درصد مابقی به آزمون سراسری می‌رسد، تا مجموع این دو آزمون تکلیف دانش‌آموزان قبولی در دانشگاه را مشخص کند.

سردرگمی دانش‌آموزان قبل از امتحانات نهایی

تغییر روش سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه در کنار موافقین مخالفینی هم داشت، یکی از دلایل این گروه برای مخالفت افزایش استرس و نگرانی دانش‌آموزان است آن‌ها معتقدند اگر در سال‌های قبل دانش‌آموزان فقط در سال کنکور با فشار سنگین مطالعه کتاب‌های درسی و کنکوری سروکار داشتند اما حالا این فشار درسی حداقل در سه سال تحصیلی دهم یازدهم و دوازدهم ادامه دارد که سبب فرسایشی شدن وضعیت مطالعه و افزایش‌ نگرانی‌ها و استرس ازمون می‌شود. حالا در کنار این استرس‌ها امسال یک اتفاق دیگر هم افتاد، کارت‌های ورود به جلسه آزمون نهایی درست در روزهایی که باید به دست دانش‌آموزان می‌رسید سامانه انتشار آن با اختلال مواجه شد تا دانش‌اموزان درست چند روز قبل از شروع آزمون‌های نهایی سردرگم شوند.

اختلال در سامانه دریافت کارت ورود به جلسه؛ دانش‌آموزان آماده امتحانات نهایی بودند اما آموزش‌وپرورش نه

از کارت ورود به جلسه خبری نیست با شناسنامه سر جلسه بروید

درحالی‌که دانش‌آموزان دهم یازدهم و دوازدهم روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت آزمون داشتند اما همچنان خبری از کارت‌های ورد به جلسه نبود، در همین خصوص آموزش و پرورش روز ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد: صدور کارت امتحانات نهایی دانش آموزان هم‌اکنون به دلیل مشکل فنی سامانه امکان‌پذیر نیست، دانش آموزان از ساعت ۱۸ به بعد برای دریافت کارت ورود به جلسه به سامانه مراجعه کنند.

یک روز بعد آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای نوشت: با تمهیدات اتخاذ شده تمامی داوطلبان کارت ورود به جلسه خود را دریافت و هیچ داوطلبی از آزمون محروم نخواهد ماند، دریافت کارت ورود به جلسه تا یک ساعت قبل از آزمون امکان پذیر است، لذا تمامی شرکت کنندگان با توجه به پیش‌بینی های انجام شده، در جلسه آزمون حضور خواهند یافت.

با این وجود همچنان تعدادی از دانش‌آموزان موفق به دریافت کارت ورود به جلسه نشدند، روز ۲۹ اردیبهشت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای وضعیت دانش‌آموزانی که موفق به دریافت کارت امتحانات نهایی نشدند را تعیین و اعلام کرد: دانش‌آموزانی که موفق به دریافت کارت ورود به جلسه نشده‌اند، از طریق مدرسه محل تحصیل خود از آدرس حوزه آزمون خود مطلع خواهند شد. بدیهی است این گروه از دانش آموزان صرفاً با ارائه شناسنامه می‌توانند در جلسه آزمون حضور یابند.

تغییر تاریخ امتحانات به‌دلیل اختلال در سامانه دریافت کارت ورود به جلسه

اختلال در سامانه دریافت کارت‌های ورد به جلسه آنقدر طولانی شد که بالاخره آموزش و پرورش تصمیم گرفت زمان برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت را به تاخیر بیاندازد، آن‌ه در اطلاعیه‌ای نوشتند: برای اجرای مطلوب امتحانات نهایی، از ابتدای سال جاری برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت اما فرآیند دریافت کارت ورود به جلسه در سامانه با مشکل روبه‌رو شد. ضمن پوزش از یکایک دانش آموزان و اولیاء گرامی آنها زمان آزمون اول پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت به شرح زیر تغییر می‌کند و زمان و ساعت همه امتحانات دیگر، مطابقِ تقویم اعلامیِ قبلی خواهد بود.

photo_2024-05-18_20-30-12.jpg

به جای الگو عبرت می‌شویم

تاخیر در برگزاری امتحانات آن هم برای صادر نشدن کارت‌های ورد به جلسه سبب شد برخی به وزارت آموزش و پرورش واکنش نشان دهند، سید منصور موسوی، کارشناس آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت: همزمان با آغاز امتحانات نهایی برخی از پایه‌های تحصیلی، کارت‌ ورود به آزمون دانش‌آموزان در تارنمای مای‌مدیو my medu قرار داده شده است؛ با اینحال سامانه مذکور پاسخگوی مراجعه پرتعداد کاربران نبوده است. بسیاری از دانش‌آموزان با پاسخ‌های منفی از این سامانه مواجه شده‌اند و اضطراب کارت ورود به جلسه آزمون به اضطراب آزمون افزوده شده است‌. از سوی دیگر برخی از فعالیت‌های مربوط به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌نهم و مشاوران و دبیران‌شان از طریق همین سامانه قابل انجام است. اختلال در سامانه مذکور، انجام مواردی همچون تکمیل فرم نظرخواهی دانش‌آموزان و دبیران و مشاوران را نیز مختل نموده است‌. تنها چند روز پس از سخنان رضامراد صحرایی در خصوص الگو شدن برای سایر جوامع جهان، بروز چنین افتضاحی در مجموعه‌ی تحت مدیریت ایشان، اشاره بر این نکته دارد که با همین فرمان به الگویی برای عبرت سایرین مبدل شویم.»

اختلال در سامانه دریافت کارت ورود به جلسه؛ دانش‌آموزان آماده امتحانات نهایی بودند اما آموزش‌وپرورش نه

برنامه جدید آزمون‌های نهایی اعلام شد

با این وجود سانحه هوایی منجر به شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و تیم همراه او، سبب شد آزمون نهایی دانش‌آموزان از هفته آینده شروع شود. قبل‌تر سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان طبق برنامه از پیش تعیین شده خبر داد اما بلافاصله معاون اجرایی رئیس‌جمهور اعلام کرد: با هماهنگی وزیر آموزش‌وپرورش همۀ امتحانات دانش‌آموزان از سه‌شنبه تا پایان هفته لغو شد. زمان برگزاری آزمون‌های جایگزین توسط آموزش‌وپرورش اعلام می‌شود.

درهمین‌باره علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: علی‌رغم برنامه‌ریزی اولیه برای استمرار امتحانات نهایی، به‌منظور رعایت حال دانش‌آموزان، والدین و جامعه فرهنگیان، امتحانات نهایی تا پنجشنبه برگزار نخواهد شد. زمان بعدی آزمون‌های لغو شده اعلام خواهد شد. چهارشنبه نیز در سراسر کشور تعطیل عمومی است.

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن عرض تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان گرانقدر ایشان و نظر به اعلام ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت مقام شامخ شهدای خدمت مبنی بر لغو همه امتحانات دانش‌آموزان تا پایان هفته جاری، برنامه جدید امتحانات نهایی را اعلام کرد.

به گفته زارعی تقویم جدید آزمون‌های نهایی دوره متوسطه دوم مدارس به شرح زیر است:

برنامه جدید امتحانات نهایی دبیرستانی‌ها اعلام شد

برنامه جدید امتحانات نهایی دبیرستانی‌ها اعلام شد

برنامه جدید امتحانات نهایی دبیرستانی‌ها اعلام شد

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1910038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =