موسسه متن با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد شاهنامه «شاه تهماسب» را که به آن «موزه سیار هنر ایران» هم می‌گویند در دست انتشار دارد.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا اسماعیلی، رییس موسسه متن (تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری) با اشاره به نسخ خطی در دست انتشار این مجموعه گفت: «نسخه‌ خطی «هزار و یک شب» متعلق به دوره قاجار با همکاری سازمان میراث فرهنگی در دست انتشار است. این اثر ارزشمند حاصل هنرنمایی ‌های بی‌نظیری در زمینه کتاب‌آرایی، تذهیب، جلد سازی و صحافی است که به دست توانای استادانی چون «غلامعلی مذهب باشی»، «میرزا احمد مذهب»، «میرزا جانی» جلد ساز و «میرزا یوسف صحاف» و «مذهب باشی» خلق شده که در واقع به غیر از هنرنمایی این استادان، جلوه‌ای از زندگی خانوادگی، اجتماعی، آرایش لباس‌ها و مسایلی از این دست در آن مشاهده می‌شود.»

 

وی افزود: «اثر بسیار ارزشمند دیگری نیز با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد در دست انتشار است که شاهنامه «شاه تهماسب» نام دارد که به آن نام «موزه سیار هنر ایران» لقب داده‌اند. همینطور «مرقع شاه تهماسب» که از جمله مرقعات بسیار نفیس و شاهکارهای هنر ایران است و بسیاری از مرقعات آن مربوط به دوره سلطان «حسین بایقرا» تهیه شده است ولی متاسفانه کمتر از آن یاد شده است. قرار است این مجموعه‌ها تا پایان امسال برای علاقه‌مندان عرضه شود.»

 

وی در خصوص دیگر آثار در دست انتشار این موسسه گفت: «در حال حاضر فرهنگ 10 جلدی «آفرینش‌های هنری» اثر دکتر« علی رواقی »و دائره‌المعارف « هنر و معماری ایرانی» ترجمه و تالیف صالح طباطبایی هم در دست انتشار است.»

 

آنطور که روابط عمومی فرهنگستان هنر گزارش داده، انتشارات فرهنگستان هنر تا کنون بیش از چهارصد عنوان کتاب در زمینه تخصصی هنر در مباحثی چون فلسفه و زیبایی شناسی، تاریخ هنر ، هنرهای تجسمی، معماری و شهر سازی، موسیقی و ... چاپ و منتشر کرده و به جرات باید گفت جزء انتشارت پیشرو در زمینه هنر است. بسیاری از کتاب‌های فرهنگستان هر ساله به عنوان کتاب‌های برگزیده سال ، فصل و... معرفی می‌شوند و تا کنون ده‌ها کتاب به عنوان کتاب‌های مرجع و درسی دانشگاهی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =