در نه ماهه سال جاری هر تن کالای ایرانی 507 دلار و هرتن کالای وارداتی 1682 دلار قیمت داشته است.

علی پاکزاد: روند رو به رشد قیمت کالاهای وارداتی به کشور با تبعیت کردن از قیمت های جهانی نفت همچنان ادامه دارد، این وضعیت دقیقا همان چیزی است که در فرایند بیماری هلندی در اقتصاد کشورهای تک محصولی رخ می دهد. البته با اجرای ضعیف طرح هدفمندسازی به نظر می رسد در اقتصاد ایران در حال تشدید شدن است.
نگاهی به روند رو به رشد قیمت کالاهای صادراتی که طی 9 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با اسفند سال 89 معادل 18 درصد بوده است و در مقایسه با نه ماهه سال 90 معادل 20 درصد بوده است. این در حالی است که صادرات کشور در این دوره در مقایسه با اسفند سال 89 معادل15 درصد رشد داشته است البته این محاسبات در شرایطی رخ می دهد که محصولات پتروشیمی و میعانات گازی را از در صادرات کشور حذف نکنیم.
نگاهی به گزارش منتشر شده از سوی گمرک کشور نشان می دهد، طی نه ماهه سال جاری از جمع 31 میلیارد دلار کالای صادراتی به غیر از نفت خام و صادرات چمدانی، معادل 17 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و میعانات گازی بوده است و معادل 13 میلیارد دلار است که از نظر ارزش هر تن کالای صادراتی از 380 دلار به 413 دلار رسیده یعنی تنها 8.7 درصد رشد داشته است.
البته نکته جالب آنکه حجم کالاهای غیرنفتی کشور در سالگرد هدفمندسازی (یعنی نه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با انتهای آذر سال 89) از حدود 32 میلیون تن به 31 میلیون تن کاهش پیدا کرده است، هرچند این وضعیت در بازار کشور پیش بینی می شد ولی دولت امیدوار بود بتواند با حمایت از تولیدکنندگان و به کارگیری سیاستهای پولی مناسب این وضعیت را مهار کند ولی متاسفانه مشکلات فراوان در فضای سیاستهای پولی باعث شد، دولت نتواند به وعده های داده شده عمل کند.

لازم به ذکر است در همین دوره قیمت هر تن محصولات پتروشیمی صادر شده از کشور با رشدی معادل 29 درصدی از هرتن 540 به 697 دلار رسیده و در مورد میعانات هم شاهد رشد 28 درصدی قیمت هستیم، هر تن میعانات گازی از 707 به 909 دلار رسیده است که این رشد های قیمت به خوبی نشان می دهد آنچه امروز به عنوان رشد صادرات غیر نفتی بر آن مانور داده می شود در واقع تماما بر گرفته از رشد قیمت نفت است.
دلیل این وابستگی با مقایسه قیمت نفت ایران در سالهای 89 و 90 با رشد قیمت میعانات گازی و محصولات پتروشیمی قابل مشاهده است، متوسط قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران در سال 89 معادل 83.33 دلار برآورد شده و این رقم با قیمت 108 دلاری هر بشکه نفت خام ایران در نه ماهه نخست امسال نشان از رشد 30 درصدی قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی دارد که البته بسیار به ارقام 28 و 29 درصد رشد ارزش میعانات گازی و پتروشیمیایی صادراتی کشور نزدیک است.

/22231
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    1 0
    مثلا خیلی خوشحال بودید که قیمت نفت بالا رفته؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    0 0
    ماشالله کم اظهاری در کالاها دیگه ترکونده. کدوم کالا هست که تنی 1600 دلار بشه؟ اینم شد وضع عوارض و گمرک؟