کیهان نوشت:

مشاور اسبق امنیت ملی در 3 دولت آمریکا معتقد است تحریم های اقتصادی علیه ایران معکوس عمل کرده و اوباما مشغول یک بازی تبلیغاتی مقابل ایران برای توجیه مخالفان خود است.
گری سیک در تحلیلی نوشت: طی چند هفته اخیر پیام های به شدت ناهماهنگی از واشنگتن صادر می شود که مرا در فکر فرو برده است. یک نتیجه گیری، وجود آشفتگی تازه و بی کفایتی است اما توضیح جایگزینی هم می تواند وجود داشته باشد و آن وجود یک تلاش پیچیده برای ارسال پیام های متفاوت به مخاطبین مختلف است تا مخالفان اوباما هم بدین ترتیب خلع سلاح شوند.
مشاور امنیت ملی در دولت های فورد، کارتر و ریگان در این تحلیل به مواضع متناقض کسانی چون لئون پانه تا وزیر دفاع درباره تهدید نظامی علیه ایران و همچنین لغو رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل می پردازد و می نویسد: تحولات یک ماه گذشته نمونه ای شگفت از ابهام در سیاست های واشنگتن را نشان می دهد اما چرا؟ دولت اوباما با مسئله ایران 3 مشکل دارد؛ اول اینکه سال جاری میلادی سال انتخابات در آمریکاست و کنگره مصمم است تحریم های کاملی علیه بخش نفت ایران وضع کند. به یک معنا این مرحله نهایی از فرایند تحریم هاست. آمریکا و متحدانش برای 16 سال تحریم هایی بر پشت تحریم هایی دیگر بر ایران، با هدف اعلامی تغییر مسیر در برنامه هسته ای اش، تحمیل کرده اند. این مؤثر واقع نشد. وقتی که تحریم ها آغاز شد، تعداد سانتریفیوژهای ایران صفر بود. پس از تحریم های زیادی و شتابزده سال بعد ایران حدوداً 8000 سانتریفیوژ فعال و ذخیره قابل توجهی از اورانیوم با غلظت پایین دارد.
وی ادامه می دهد: مشکل دوم این است که دولت اوباما به جدیت تأثیرات بالقوه کشیده شدن به سمت یک جنگ با ایران را بررسی و تصمیم گرفته که بازگشت به مسیر مذاکره ضروری است اما - به عنوان مشکل سوم- دولت نتانیاهو به مسیر مذاکره اطمینان ندارد. برای اعمال شدیدترین تحریم ها فشار می آورد. نفوذ اسرائیل نبایستی دست کم گرفته شود، بخصوص در سال انتخابات و با وجود نخست وزیری در اسرائیل که هیچ کوششی برای انکار تحقیر کردن رئیس جمهور اوباما نمی کند (در حقیقت اسرائیل ممکن است در خصوص جنگ با ایران منزوی تر باشد تا آن چیزی که در نگاه اول به نظر می آید. ران پال در مخالفتش با جنگ علیه ایران رک و راست تر بوده و آرای بیست درصد یا بیشتر دور مقدماتی جمهوری خواهان را به خود جلب کرده است.) لذا دولت آمریکا در چنین شرایطی چه خواهد کرد؟ اگر این تحلیل درست باشد، کانالهای ارتباطی با ایران خواهد گشود؛ هر حرکت مذاکراتی خود را با یک بیانیه تند علیه ایران همراه خواهد کرد. تا افکار عمومی را بر روی مخالفت غیرقابل تغییر با تهدیدها و پیشرفت های هسته ای ایران متمرکز کند؛ و با قاطعیت به اسرائیل می گوید که دخالت نکند.
گری سیک همچنین نوشت: این نوع شطرنج سه بعدی نه تنها بسیار پیچیده است، بلکه معمولاً نقطه قوت آمریکا نمی باشد. طبیعتاً نمی توان با ایران بدون جلب توجه عمومی، چه در آمریکا، اسرائیل، خاورمیانه عربی، یا هر جای دیگری، مذاکرات مهمی داشت. ولی اگر به اندازه کافی گرد و خاک ضد ایران پخش کنند، ممکن است که هرگونه حمله هماهنگ را، واقعی یا تمثیلی، خنثی کنید.
وی در پایان نوشت: تحریم های جدید شش ماه دیگر، درست قبل از برگزاری کنگره های انتخاباتی اعمال خواهد شد. رئیس جمهور اوباما بایستی تا آن زمان چیزی در دست داشته باشد، اگر بخواهد تحریم ها را تعلیق کند. این مشابه دیپلماتیک بازی دو دقیقه ای در فوتبال آمریکایی است. این یک ابتکار جالب است اگر موفقیت آمیز باشد، ولی برای قلب ضعیف مناسب نیست

27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =