نمایندگان مجلس در جلسه علنی سه شنبه 18 بهمن خود کوشیدند که تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج​های دو ملیتی، را روشن کنند.

به گزارش خبرآنلاین، این طرح را ماه​ها پیش زهره الهیان نماینده تهران ارائه داده بود. طرحی که در بطنش به دنبال احقاق حقوق فرزندان زنان ایرانی​ای بود که با اتباع افغان یا عراق ازدواج کرده​اند و این فرزندان در ادامه تحصیل، اشتغال و حتی دریافت یارانه مشکل دارند و از حقوق اجتماعی برخوردار نیستند. طراحان این طرح در نظر داشتند که تابعیت این فرزندان که تنها مادرانشان ایرانی هستند، ایرانی به شمار رود.
امین حسین رحیمی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی از مذاکرات این کمیسیون با مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور سخن گفت و از نظر مخالف انها با اعطای تابعیت ایرانی به این فرزندان خبر داد. اما به گفته وی، الهیان پس از این موضوع با مسئولان وزارت کشور وارد مذاکره شده و نظر موافق این وزارتخانه برای اعطای حق اقامت به این افراد را اخذ کرده است. به این ترتیب اگرچه به چنین فرزندانی حق تابعیت ایرانی داده نمی​شود اما اجازه اقامت اعطا می​شود.
رئیس مجلس باتاکید بر اینکه این موضوع مهمی است خواستار توجه نمایندگان به مذاکرات و ارائه رای به آن شد. یکی از نمایندگان موافق هم ادامه داد که فرزندان اینگونه ازدواج​ها از افراد ضعیف جامعه​اند که حتی یارانه هم نمی​توانند بگیرند.
اما موسی قربانی که مخالف این طرح بود که می​گفت: این فرزندان تا سن 18 سالگی از همه امکانات برابر با فرزندانی با تابعیت ایرانی برخوردارند و اگر مشکل، عدم اشتغال آنهاست باید فکر دیگری برای آنها بکنیم. مضاف بر اینکه 18 سال به بالا آنها خودشان باید تابعیتشان را تعیین کنند و نمی توان بر آنها الزامی قائل شد.
الهیان و نماینده دولت پاسخ وی را دادند که اگرچه در قانون حقوق اجتماعی برای اینگونه فرزندان در نظر گرفته شده اما عملا آنها از این حقوق محرومند. به گفته نماینده وزارت کشور، نگرانی نهادهای امنیتی از حضور این افراد در کشور در راستای انجام اقدامات جاسوسی و خلاف امنیت ملی است . این مشکل را با سلب تابعیت آنها می توان رفع کرد اما می توان به آنها اجازه اقامت داد.
نهایتا نمایندگان با کلیات این طرح دال بر اعطای حق اقامت به فرزندان زنان ایرانی که با مردان غیر ایرانی ازدواج کرده​اند، موافقت کردند. اما تا این طرح به کمیسیون قضایی برگردد و به صحن علنی بازگردد مشخص نیست که چه حقی به این افراد اعطا شود.
47/29
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    7 14
    اقامت خوبه ولی تابعیت نه
  • زن ایرانی AU ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    8 7
    " نگرانی نهادهای امنیتی از حضور این افراد در کشور در راستای انجام اقدامات جاسوسی و خلاف امنیت ملی است . این مشکل را با سلب تابعیت آنها می توان رفع کرد اما می توان به آنها اجازه اقامت داد." اون وقت اگر پدر ایرانی باشه اما مادر ملیت دیگری داشته باشه مشکل امنیتی بوجود نمیاد؟
    • بدون نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      6 2
      ببین تابعیت مشکل امنیتی ایجاد نمیکنه, اقامت مشکل امنیت ایجاد میکنه, چون وقتی تابعیت باشه ولی تو ایران نباشن که نمیتونن جاسوسی کنن] ولی اگه مقیم باشن خیلی راحت جاسوسی میکنن.
  • حسین IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    5 7
    وضعیت این قشر بسیار اسفبار است و متاسفانه نماینده ای که مدعیسیت از حقوق برابر برخوردارند بهتر است بررسی میدانی داشته باشد.به نظر می رسد نگرانی دستگاههای امنیتی قابل توجیه نباشد به این جهت که عدم توجه به آنان می تواند تبعات امنیتی بیشتری بوجود بیاورد. یادمان باشد در بسیاری از کشورها افرادی که متولد و اهل کشور دیگر هستند تابعیت می گیرند و هیچ تهدید امنیتی هم وجود ندارد.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    17 53
    بزرگترین لطفی که مسئولین در این زمینه میتونن به مردم بکنن بیرون کردن این افغانی ها از ایرانه عزیزمونه, افغانی هایی که هر روز دارن تو ایران زاد و ولد میکنن و نسلشون رو زیاد میکنن و تا چند سال دیگه بخش بزرگی از جمعیت ایران رو شامل میشن, اینا رو باید بیرون کنن, اینا که تو ایران هر غلطی دلشون میخواد دارن میکنن,به ناموسمون دارن تجاوز میکنن و هیچکدوم از مسئولین پاسخگو نیستن, اینا که دارن نسل آریایی رو نابود میکنن, اینا که ایرانی ها رو میکشن و دولت از پسشون بر نمیاد, یه فکری به حال اینا باید کرد
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    1 5
    چه جاسوسی من نمیفهمم من و شما که ایرانی هستیم چه چیز جالبی میدونیم که اجنبی نمیدونه؟
  • میترا IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    7 5
    طبق معمول، زنهای ایرانی شهروند درجه 2 هستند ... اصلاً جای تعجبی نیست! فرزند زن ایرانی با مرد خارجی، ایرانی نیست، ولی فرزند مرد ایرانی با زن خارجی ایرانی است ... چقدر جالب! مساوات قوقا کرده است. یا هر دو یا هیچ کدام ... فقط و فقط همین.
  • جلال SE ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
    4 2
    آخه بدون نام عزیز یه تحقیق کن ببین خود جناب عالی آریایی هستی یا نه بعدا ادعا کن که افغان ها با آریایی چه کردند،مگه شناسنامه ایرانی داشتن یعنی آریایی بودن؟