۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۰

محمد علی بصیری

حضور در پارلمان و قرار گرفتن در کسوت نمایندگی مجلس متضمن برخورداری از ویژگی های عمومی و تخصصی است. در سراسر دنیا دارا بودن مدرک تحصیلی بالا یا تجربه زیاد مدیریتی از جمله مسائلی است که مورد توجه مردم قرار می گیرد تا ضمن توجه به این ملاک ها رای خود را به یک فرد اختصاص دهند و آن فرد را به پارلمان بفرستند .
نماینده ای که قرار است وکالت شهری را برعهده بگیرد از نظر سن ،تابعیت و مدرک تحصیلی و عدم سو پیشینه باید شرایط لازم را داشته باشد تا بتواند در انتخابات ثبت نام کند فارغ از شرایط ابتدایی ، باید ساختاری تدوین شود تا تمام تخصص های مورد نیاز کشور در پارلمان حضور داشته باشد تا ضمن حضور در کمیسیون های تخصصی بتوانند معضلات را تشخیص داده و نسبت به رفع آن نقیصه اقدام کنند . خوشبختانه این مساله مورد توجه قرار گرفت و حداقل مدرک فوق لیسانس به عنوان شرط نمایندگی تعیین شد اما باید نسبت به حضور تمام تخصص ها بازنگری جدی صورت بگیرد .
هرچند صرف داشتن مدرک کافی نیست کما اینکه گرفتن مدرک در کشور ما به کار ساده ای تبدیل شده است بلکه نماینده مجلس باید تجربه زیادی در حوزه تخصص خود داشته باشد به طور مثال دانش آموخته رشته کشاورزی که در حوزه کاری خود از تجربه کافی برخوردار باشد می تواند متوجه شود که این طرح یا لایحه تا چه حد به سود کشاورزی است .
متاسفانه با وجود فقدان رشته های کارآمد در مجلس همچنان مشاهده می شود که متخصص متعهد و با تجربه در حوزه های مدیریتی و اقتصاد وجود ندارد و همین بستر مناسبی را مهیا می کند تا کشور آسیب ببیند. فارغ از تخصص و تعهد یک نماینده مجلس باید به ارزشها ،قانون اساسی پایبند باشد تا پیشنهادات و طرحهای وی بتواند منافع ملی را تامین کند .
استادیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان

/27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =