صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران به واکاوی این مساله می پردازد که چرا هاشمی نامه خود به امام را در این مقطع زمانی رسانه ای کرده است.

انتشار گفت و گویی با هاشمی رفسنجانی در اولین روزهای سال 91 موج جدیدی را علیه او برانگیختهاشمی رفسنجانی که خاطرات زیادی دارد این بار از نامه ای به امام خمینی سخن گفت که در آن درباره حل مساله رابطه با امریکا نوشته بود.
فاضل خدابنده عضو فراکسیون اقلیت مجلس به عنوان فردی که بعد از انتشار آن مصاحبه با آیت الله هاشمی دیدار داشته است در تشریح دلایل نامه نگاری به نقل از هاشمی اظهار داشت : در زمان حیات حضرت امام خمینی (ره) نامه ای به ایشان نوشتم که من در 7 مورد به مهمترین مسائل و مشکلات آن زمان اشاره کردم و از امام خواستم که به این مسائل رسیدگی کنند و مشکلات حل شوند چرا که اگر در حیات شما این مسائل حل نشود، اتفاقاتی را به بار می آورد.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس به نقل از هاشمی گفت :هاشمی در این دیدار معتقد بود که حرفهایش در مورد رابطه با آمریکا چیز جدیدی نیست  زیرا من حدود 2 ماه پیش با فصل نامه ای صحبت کردم که متأسفانه برخی در حال حاضر در مورد آن جنجال آفرینی کردند.  ایـــــنــــجــــا

با این وجود میزان حملات صورت گرفته به هاشمی بسیار زیاد بود در این میان روزنامه کیهان این سوال را از هاشمی پرسید که چرا متن پاسخ امام را منتشر نمی کنید؟ ایـــنـــجــــا
بررسی دغدغه های هاشمی رفسنجانی، دلایل طرح این نامه در این مقطع زمانی و پاسخ به این سوال که آیا باید با آمریکا مذاکره کرد موضوعی خواهد بود که صادق زیبا کلام در میزگرد کافه خبر به آن پاسخ خواهد داد.
کافه خبر روز چهار شنبه از ساعت 11 تا 12 میزبان استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. شما نیز می توانید برای مشارکت در این گفت و گو سوالات خود را در قالب کامنت مطرح فرمایید. 

/27214
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    85 2
    دربین کشورهائی که ما با آنها رابطه داریم ، کشورهائی هستند که اگر بدتر از امریکا نباشند بهتر هم نیستند. مهم اینست که ما در ارتباطمان در فکر منافع ملی خودمان باشیم و افرادی نباشند که منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح دهند. همیشه عیب از ماست که مورد سوء استفاده دیگران می شود
    • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      110 7
      چرا از مردم نمی پرسید؟! رابطه با امریکا : بلی خیر _
  • جلیل IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    64 4
    اقای دکتر! ایا مذاکره مستقیم با امریکا میتواند در حل بسیاری از سو تفاهمات موجود بین دو کشور و نتیجتا کاهش تحریمهای غرب علیه ایران کمک کند؟
  • شهاب US ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    11 71
    فرق اسراییل با امریکا در چیست که گهگاهی ارتباط با امریکا مطرح میشود ولی هیچگاه ارتباط با اسراییل مطرح نمیشود؟ ۱- ایا هر دو رژیم تحمیلی نیستند؟(امریکا نتیجه تحمیل اروپاییها به سرخپوستان است و اسراییل نتیجه تحمیل اروپاییها به اعراب) ۲- ایا هر دو رژیم با جنگ و جنایت تثبیت نشدند؟(برخی امار از کشته شدن قریب به ۱۰۰ میلیون سرخپوست در چند دهه حکایت میکند) اگر اشغال بد است فرقی نمیکند که سرزمین مسلمان اشغال شود یا سرخپوست. اگر جنایت بد است کشتار شارون در دیر و یاسین همانقدر محکوم است که کشتار ژنرال کاستر در دشتهای امریکا.
    • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      7 15
      این قاره و این کشور موجود بود وناشناخته و توسط کریستف کلمپ کشف شد چه غارتگری بوده همچنان که اسیایی ها زرد و اروپاییها سفید و افریقاییها سیاهند امریکاییها هم سرخپوست حرفهاتون کاملا بی ربطه
    • حسین IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      1 5
      آیا شما درباره فراماسونری چیزی شنیدید که این حرف هارو میزنید به نظر من یا بیسوادی یا خودتو زدی به بیسوادی اصلا ما رو چه به کشوری که هر سال این ور و اونور جهان جنگ راه میندازه و تا الان هرچی از دهنش دراومده به ایرانی جماعت گفته شما حرف نزنی سنگینتری
  • محمد IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    90 2
    آیا کسی در ایران عرضه دارد تابو رابطه با آمریکا را بشکند؟
  • بدون نام A1 ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    120 2
    1-روسیه بیشتر به ایران ظلم کرده یا آمریکا؟" 2- ترس از ناتوانی در تحقق منافع ملی در رابطه با آمریکا، چقدر در مخالفت با آمریکا موثر است؟ 3- آیا میتوان بدون تغییرات و اصلاحات اساسی در داخل، با آمریکا رابطه ای نرمال برقرار کرد؟ 4- آیا آمریکا، آمادگی تشکیل یک حکومت مقتدر ملی در ایران را دارد؟ و آیا مایل به این رخداد هست؟ 5- آیا ممکن است آمریکا، به لحاظ تامین منافع از کشور های منطقه، مایل به تداوم استمرار وضع فعلی ایران باشد؟ 6- آیا آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؟ 7- آیا دشواری بازگشت از شعارهای سی ساله علیه آمریکا، باعث سختی برقراری ارتباط با آمریکا شده؟ 8- آیا آمریکا دشمن اسلام است؟ 9- برقراری رابطه با آمریکا، منجر به تسهیل و تسریع تغییرات اساسی در ایران خواهد شد؟ با سپاس.
  • بدون نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    81 2
    آیا گفتگو به منزله ایجاد رابطه است؟فکر نمی کنید که گفتگو با بلوک غرب حداقل منفعتی که برای ما دارد این است که به دامان بلوک شرق نیفتیم و مانع از سوئ استفاده آنها از منافع ملی امان شویم.
  • یک دوست IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    62 3
    آقای زیبا کلام وقتی حرف هاشمی را گوش کردیم با عراق آتش بس کردیم هرچند مثل نوشیدن جام زهر بود حالا باز هم نوشیدن جام زهر دیگر رسیده؟ آیا ما مستقیما با آمریکا مذاکره کنیم بهتر است به جای 5 کشور دیگر؟
    • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      13 2
      حق با شماست مگردر صلح با عراق پیروزی نبود در ضمن الان همان عراق شده برادر ایران
    • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      2 9
      عزيزم 5كشور ديگر نه،5 1كه اون 1 هم خود آمريكاست
    • امین IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      11 4
      در 5 1 عدد 1 آلمان است نه آمریکا! چون آلمان عضور دائم شورای امنیت نیست.
  • دکتر دوست IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    14 2
    ایا تدین با سیاست در عمل همسو هستند یا عین دو کفه ترازو است
  • امین IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    32 3
    آقای دکتر بر نخبگان جامعه و آنان که قدرت تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی و سیاسی را دارند پوشیده نیست که بسیاری از مشکلات و معضلات موجود از جمله نابسامانی های اقتصادی راه حل سیاسی دارند و تنش زدایی در سیاست خارجه و پیش رفتن به سوی ایجاد روابط خوب با کشورهای توسعه یافته مقدمه ی خروج از بحران و پیش رفتن در مسیر توسعه و جذب سرمایه ها برای آبادانی کشور است. با این وجود اما به نظر می رسد این تحلیل در میان توده ها آنچنان جایگاهی ندارد و آنان هنوز اهمیت مسئله ی سیاست خارجه و تاثیر آن در بهود شرایط اقتصادی را درک نکرده اند و به همین خاطر در نهایت در رفتار سیاسی و انتخاباتی آنان توجهی به این مسئله صورت نمی گیرد. چه باید کرد آقای دکتر؟ برای آگاهی توده های جامعه چه باید کرد؟
  • ایمان US ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    4 43
    برای معامله با آمریکا!- چه «بهایی» را برای پرداخت در نظر گرفته اید و در مقابل آن چه متاعی را از آمریکا انتظار دارید؟!ظاهرا شما که با غرب رابطه بسیار خوبی دارید .
  • حسین IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    3 35
    آیا آمریکا دشمن اسلام است؟
    • بدون نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
      2 0
      در جواب به نظر قبلیت شماکه سواد داری فراماسونری چه ارتباطی به این قضیه داره ؟ اگه مشکلت با فراماسون هاست ریشه تمامشون تودربار سلطنتی انگلیسه. حالا میشه بپرسم شما و همفکراتون چرا رابطه با انگلیسو تقبیح نمیکنید اما آمریکا چرا. جواب سوال دومت هم اینه اصلا آمریکا دشمن اسلامه ولی مگه قرار ما با هر کی دست دادیم اونم نه دست دوستی بلکه رابطه تجاری ، اقتصادی و ... دین و ایمانمون رو هم بفروشیم بره. زمان طاغوت اونی که مومن بود اینطرف خیابون مسجد میرفت اونم که نبودتکلیفش معلوم بود. شما اعتقاداتت رو محمکم بچسب تا تو خطر نیفته. به نظرت آمریکا که یه کشور به ظاهر مسیحی بیشتر دشمن اسلام و خدا ودینه یا کشورهایی مثل چین و روسیه که کمونیست و لائیک هستن و اصلا خدا رو قبول ندارن؟!!!
  • مهدی IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    27 2
    آیا می شود جوری رابطه داشت که احتمالا آمریکا به فکر استعمار که دغدغه خیلی ها هست ،نباشد و چرا بعضی ها فکر می کنند که آمریکا در هر حال استعمارگر ست
  • واحد IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    32 2
    با سلام. من دیدگاه امریکا نسبت به ایران را به طور همه جانبه میخواستم بدون و با دیدگاه از جانب کشورهایی مثله روسیه و چین چه فرقی دارد به غیر از حمایت های انان از تاسیسات هسته ای ایران.
  • دوستدار عدالت IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    10 29
    استاد به نظر شما رهبری با این ارتباط موافقن؟ ایا ساختار فکری مردم عادی کشور ما به این ارتباط مایلند؟ اگر رابطه ی ما با امریکا برقرار شود چه کمکی است به سفره های مردم؟
  • فرهاد IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    35 2
    سلام لطفا از ایشون بپرسید صرف مذاکره با امریکا چه ضرری را متوجه ایران می کند؟
  • بدون نام GB ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    83 2
    به نظر شما ایا بهتر نیست با کمی انعطاف این بازی موش و گربه را بعد از این همه سال تمام کنیم و بجای این همه واسطه گری خودمون وارد عمل شویم. امریکا هم مثل کشور های دیگر . شاید هم با عث پیشرفت یا ایجاد پیشرفت های شغلی یا تحصیلی باشند.. ما با عراق که این همه کشته و غارت بجای گذاشت رابطه داریم ..چرا که نه؟؟
  • بدون نام IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    51 2
    چرا عدم رابطه با امريكا تبديل به ايدلوژي شده
  • بدون نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    3 2
    آقای دکتر آیا فکر نمیکنید باید کلا اصطلاح رابطه "ایران با آمریکا" را که دکان خیلیها شده است به اصطلاح "آمریکا با ایران" تغییر دهید و اینقدر هم خودتان را خسته نکنید و اگر هم لابی یا تخصصی دارید برروی مغز آمریکاییها متمرکز کنید تا با شناخت بهتر و قبول واقعیات موجود کشور ایران رابطه را شروع کنند؟ بماند که عدم رابطه هم برای آمریکاییها نان و آب است و هم برای ایرانیها نان و آب !!! غیریت سازی در روابط بین الملل امری بدیهی برای حکومتهای محافظه کار است!
  • جواد شریفی US ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    2 2
    سلام آقای دکتر در اصول سیاست تمام کشور ها بر اساس منافع ملی خود با دیگر کشور ها تعامل میکنند حال سوال این است 1:آیا در کل رابطه با آمریکا به نفع ماست یا به ضرر ما 2:آیا کشور هایی نظیر روسیه و چین که ظاهرا ما روابط گرمی با آنها داریم برای ما مفید ترند یا کشور هایی مثل آمریکا یا فرانسه. به فرض اینکه با آنها رابطه داشته باشیم 3:اصولا رابطه با آمریکا برای ما مفید خواهد بود 4:چرا رابطه بر قرار کردن با آمریکا برای سیاست مداران ما انقدر نرسناک به نظر میرسد 5:آیا آمریکای 30سال پیش با آمریکای امروز فرقی کرده که ما خود را ملزم به ارتباط با ان بدانیم 6:نظر شخصی شما ثر مورد رابطه با آمریکا امروز چیست 7:به نظر شما اصلا قطع رابطه با آمریکا در ابتدای انقلاب درست بود 8:چقدر امیدوار به برقراری رابطه هستید و
  • بدون نام AU ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    10 5
    بنده هیچ سوالی از ایشون ندارم، چون کسی در کشور ما به حرفهای امثال ایشون توجه نمیکند!
  • بدون نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    12 1
    چرا در ايران ترس مذاكره با آمريكا وجود دارد؟ مذاكره با آمريكا به ضرر چه كساني است؟
  • homa IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    16 2
    به نظر شما آمریکا در روابط سیاسی با ما صادقتر از روسیه وچین نخواهد بود؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    12 3
    آمریکائیها هر چقدر هم که بد باشند شرف دارند به روسها. از روسها تا حالا چه خیری نصیب مردم ایران شده؟! جز نارو زدن و خنجر رو از پشت زدن؟ غیر از اینکه قسمتی از بهترین و سرسبزترین خاک این کشور رو در سالهای نه چندان دور به تصرف خودشون در آوردند و غصب کردند؟ روسها فقط و فقط دنبال منافع خودشون هستند. سر دریای خزر و منابع اون چه بلایی سر ایران آوردند؟ 20 ساله که مثلاً دارن نیروگاه واسمون می سازند تا حالا هم پول 10 تا نیروگاه رو گرفتند هنوز هم اونو به طور کامل تحویل ندادن. من قبول دارم که آمریکا هم در گذشته دنبال منافع خودش در ایران بوده ولی کارنامه اونها به مراتب درخشانتر از کشوری مثل روسیه هست. لطفاً آقای دکتر نظر خودشون رو در این خصوص اعلام کنند.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    2 1
    جناب دکتر لطفا با بررسی مختصری از تاریخ ارتباط بین المللی ایران در چند قرن اخیر دلایل خود در ایجاد یا عدم ایجاد رابطه با امریکا بیان فرمائید
  • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    61 3
    آیا فکر نمی کنید هراس از مذاکره با آمریکا باعث شده است که ما مجبور شویم به دیگر کشور های سودجو باج دهیم و فرصت های منطقه ای را از دست دهیم؟
  • امیر صفایی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    7 21
    با سلام آقای زیبا کلام اصلا معلوم است شما در زیر بیدق کی سینه میزنید ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    14 3
    آقای دکتر به نظر شما آیا عبارت مرگ بر آمریکا و عدم رابطه با اون کشور در یکی از صفحات قرآن درج شده که بواسطه اون هیچ تغییری رو غیرممکن کرده؟!
  • رضا خانواده IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    2 3
    با سلام. برخي بحثها با توجه به شرايط كلا بلا موضوع است. با توجه به اينكه يكي از اصول اصلي سياست خارجي ما مبارزه با اسراييل قرار گرفته و به سبب حضور سرمايه داران يهود در آمريكا امكان عدم حمايت آمريكا از اسراييل وجود ندارد لذا تا اين نگاه ايدئولوژيك از سياست خارجي ما حذف نشود امكان رابطه با آمريكا وجود ندارد.
  • سيدشهاب الدين ميرسادات IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    4 1
    باسلام بانگاهي به تاريخ يكصدسال گذشته درموضوع ارتباطات وروابط بين الملل با كشورهاي خارجي انچه تاريخ نشان ميدهدضربه اي كه ايران از روسيه وانگليس خورده به مراتب بيشتر از امريكا بوده اماهرچندكه امريكا خوي وخصلت استعماري با ادبيات نوين جهاني دارد لطف از اقاي دكتر زيبا كلام سوال فرماييد لطف كنند بصورت شفاف فرصت ها وتهديدات ارتباط با امريكا را عنوان نمايند تا مردم خود با رشد فكري خود ببينند فرصتهابه حدي است كه به نفع مردم ومنافع ملي باشد يا اينكه تهديدات به گونه اي است كه به ضرر مردم ومنافع ملي است .باتشكر
  • faraj IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    17 1
    با سلام سال1376 اقای دکتر زیبا کلام در دانشگاه ایلام سخنرانی داشتند که سوالات زیادی از ایشان شد از جمله اینکه آیا رابطه با آمریکا به نفع کشور میباشد یا نه؟ دقیقا یادم هست که آقای دکتر در جواب گفتند :به نظر من رابطه با آمریکا به نفع کشور میباشد آیا هنوز هم نظرشان همین هست ؟آنروز هیاهوی سالن اجازه نداد آقای دکتر دلیلشان را توضیح بدهند لطفا نظرتان را با دلیل بیان فرمائید.
  • faraj IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    7 2
    با سلام سال1376 اقای دکتر زیبا کلام در دانشگاه ایلام سخنرانی داشتند که سوالات زیادی از ایشان شد از جمله اینکه آیا رابطه با آمریکا به نفع کشور میباشد یا نه؟ دقیقا یادم هست که آقای دکتر در جواب گفتند :به نظر من رابطه با آمریکا به نفع کشور میباشد آیا هنوز هم نظرشان همین هست ؟آنروز هیاهوی سالن اجازه نداد آقای دکتر دلیلشان را توضیح بدهند لطفا نظرتان را با دلیل بیان فرمائید.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    16 1
    باسلام اگرايده ئولوژي ما مخالفت با سران كشورهاي استعمارگراست چرا باكشورهائي مثل چين وروسيه كه كشوريا مردم همجوارخود را استثمارميكنندو با خود خدا هم مشكل دارند دوست هستيم مگر فقط امريكاومتحدانش ظلم ميكنند كه مابا ايشان مشكل داريم
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    20 2
    آیاچین لامذهب بادامپینگ کالاهای خودوازمیان رفتن تولیدات داخلی کمترخطرناک است ؟
  • آرش IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    7 4
    من فقط خواستم به ایشون نوروز،این عید سعید باستانی رو از صمیم قلب تبریک بگم.
  • علي IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    9 2
    پيامبر پس از فتح مكه سران قريش را عفو كرد پس ايران نيز بايستي پس از پيروزي انقلاب آمريكارا بابت توطئه هايش در ايران ببخشد؟؟
  • shahin IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    20 1
    سلام . دکتر زیبا کلام آیا آمریکا بر ماست یا ما بر آمریکاییم ؟ چرا ما نمی توانیم در مسائل سیاسی به درستی صحبت بکنیم ؟ چرا کشورهایی مثل روسیه و چین و البته اعراب علاقه ندارند که ایران با آمریکا رابطه داشته باشد ؟
  • آریا IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    15 0
    از بدو انقلاب تا کنون چند رفراندوم در کشور ما به اجرا گذاشته شده است؟!چرا این گونه مسائل را به رفراندوم نمیگذارند که برای یک بار هم که شده مردم خودشان درباره روابطشان تصمیم بگیرند؟!!!!
  • گلعلیخانی US ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    10 1
    در حال حاضر فقط چند کشور در دنیا هستند که با آمریکا رابط ندارند از جمله : کره شمالی ، کوبا ،کشور کوچک و پادشاهی بوتان و جمهوری اسلامی ایران
  • تهرانی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    20 2
    ایا رابطه متعادل و سنجیده ایران با امریکا , ایران را تبدیل به قدرت شماره یک در خاورمیانه نمی کند؟
  • hossein IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    5 0
    ضمن سلام آقاي دكتر آيا واقعا ميتوان گفت ايران در حال حاضر تعاملي با آمريكا ندارد و اينكه دليل حساسيت بيش از حد در مورد آن چيست ؟ خوي استعمارگري و ساير موارد تنها به آن كشور محدود نميباشد با اينحال ارتباط با سايرين بلا اشكال ميباشد..؟ با تشكر
  • نوید IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    15 0
    اگه بخوایم با هر کشوری رابطه داشته باشیم، مهمترین اصل، حفظ منافع ملی ماست. اصلی که در رابطه با بعضی کشورها از جمله چین و روسیه رعایت نکردیم
  • تهرانی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    11 1
    چه کسانی در داخــــــل و خــــــارج کشور از نداشتن رابطه ایران و امریکا سود می برند؟
  • بدون نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    14 2
    بابا شما به عنوان یکی از راهبران ایدئولوژی و فکری جامعه لطفا توضیح بدید چرا مرگ بر آمریکا ؟؟؟
  • مژگان IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    13 2
    آیا این چین وروسیه نیستند که بیشتر از آمریکا ار تحریم های ایران سود میبرند ؟
  • سمیه IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    4 2
    س اینو توجه داشته باشید که امریکا بزرگترین کارخونه هاشو از از تحریم ایران استثنا کرده بعدشم مشکل کار مربوط میشه به خودمون وتجار گرامی که به فکر جیب خودشون هستن نه به فکر مردم . دوستان عزیز
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    12 1
    ایا اگر امریکا بده پس چرا برخي کار گزاران به امریکا رفت وامد میکنند ؟
  • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    4 5
    مرگ بر آمریکا گویان دیروز ،همینها هستند که امروز خوهان رابطه.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    11 1
    بالاخره تابوی این حرف هم شکست.قابل توجه متعصبین.
  • امير ف IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    1 0
    بيان اين خاطره تاكتيك بود يا استراتژي؟
  • علی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    2 1
    سلام چرا الان موضوع رابطه با آمریکا بیان می شود آیا خطر امریکا از روسیه وانگلیس بیشتر است
  • بدون نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    17 3
    به نظر بنده امریکا خیلی بهتر از روسیه و چین است لااقل به جای اینکه جنس اشغال چینی رو مصرف کنیم جنس امریکایی درجه 1 رو استفاده می کنیم.البته به نظرم منافع شخصی بعضی از اشخاص مانع رابطه با امریکا است نه هیچ چیز دیگری ...استعمار و استکبار همه اش کشکه.الان امریکا مثلا با ژاپن و چین رابطه داره ایا انها رو استعمار می کنه
  • mike IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    9 3
    ارتباط با آمريكا يا هر كشور ديگه فقط بايد به منافع ملي مرتبط باشه. هر چي هم باشه از چين و روسيه كه بهتره.
  • داود IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    0 1
    مگر نمی گوییم در آمریکا یک در صد ، نود و نه درصد را استثمار کرده و بر آنها حکومت میکنند پس چرا ما که همچون آن نود و نه درصد معترض ضد خوی استکباری آن یک در صد هستیم کاری میکنیم که آن نود و نه درصد از ما دفع شده و بدین شکل از خریداری پیام انقلاب که سرشار از ارزشهای الهی ، عقلانی و عدالت گرایانه است ( نیاز بشر امروزی) ، جلوگیری میکنیم ؟ آیا مانع اتخاذ شیوه های سنجیده ، عالمانه و واقع بینانه فقط افراطی گری است یا جریانهای هدفمند ، نیز وجود دارد ؟ لطفاً تا آنجا که میتوانید مستدل توضیح دهید .