براساس سرشماری سال 1385، 348 هزار کودک 6 تا 9 ساله لازم‌التعلیم و 263 هزار نوجوان 10 تا 16 ساله از تحصیل بازمانده‌اند.

هنوز زمان زیادی از روز جهانی کودک نگذشته و در حالی که هر ساله در چنین روزی امید می‌رود که تا سال بعد کودک محروم از تحصیل وجود نداشته باشد و شاهد کودکان کار نباشیم، اما در کشور ما هنوز حتی آمار دقیقی از این کودکان در دست نیست و در شرایطی که مسئولان آموزشی وزارت آموزش و پرورش از پوشش 99. 5 درصدی کودکان لازم‌التعلیم در کشور خبر می‌دهند، یک مقام مسئول در سازمان نهضت سوادآموزی از محرومیت یک میلیون و 800 هزار کودک لازم‌التعلیم در کشور طی 10 سال گذشته خبر می‌دهد.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگو با مهر با اعلام این خبر گفـت: براساس سرشماری سال 1385، 348 هزار کودک 6 تا 9 ساله لازم‌التعلیم و 263 هزار نوجوان 10 تا 16 ساله به مدرسه نرفته و از تحصیل بازمانده‌اند.

اگرچه در طول سال‌های گذشته آمار بسیار و بعضاً متناقضی درباره کودکان بازمانده از تحصیل ارائه شده اما اعداد و ارقام مرکز آمار ایران و به دنبال آن نهضت سوادآموزی که متولی پوشش تحصیلی بی‌سوادان در کشور است نسبت به سایر آمارها می‌تواند دقیق‌تر و صحیح‌تر باشد.

علی ابراهیمی همچنین ادامه داد: طی 10 سال اخیر یک میلیون و 600 هزار کودک و نوجوان در همین بازه سنی به مدرسه نرفته اما با حضور در کلاسهای مقدماتی نهضت سوادآموزی گواهینامه تحصیلی دریافت کرده‌اند که بدین ترتیب طی 10 سال گذشته یک میلیون و 800 هزار کودک و نوجوان نتوانسته‌اند به مدرسه راه یابند.

در همین زمینه جاوید سبحانی، عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره آمار کودکان بازمانده از تحصیل اظهار کرد: آمار مربوط به سرشماری سال 1385 قدیمی است و قطعاً تعداد کودکان بازمانده از تحصیل طی این سالها افزایش یافته است.

سبحانی با بیان این که آمار کودکان بازمانده از تحصیل در کشور هیچگاه دقیق نبوده است، افزود: وزارت آموزش و پرورش تاکنون در این باره برنامه‌ریزی مناسبی ارائه نکرده و تکلیف این کودکان در سیاستگذاری‌های کلان کشور مشخص نیست.

در شرایطی شاهد افزایش تعداد کودکانی هستیم که از تحصیل بازمی‌مانند که براساس قانون اساسی باید سازوکارهای لازم برای آموزش دانش‌آموزان فراهم شود و طبق برنامه پنج ساله تا سال 1393 باید بی‌سوادی در گروه سنی زیر 50 سال در مناطق مختلف کشور ریشه‌کن شود؛ اقدامی که مسلماً تنها با شعار و برنامه‌ریزی روی کاغذ به وقوع نمی‌پیوندد و نیاز است تدابیر جدی و اساسی در این زمینه اندیشیده شود و در این راستا تدوین برنامه جامع و اصولی برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و ارائه راهکارهای هدفمند برای پوشش دادن این افراد ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =