در نشست‌هایی که در دومین روز نمایشگاه برگزار شد رامبد جوان و علی معلم درباره طنز سخن گفتند و بهنام صفوی در یک نشست توصیه‌هایی به خبرنگاران کرد.

به گزارش خبرآنلاین، روز دوشنبه بهنام صفوی، رضا یزدانی، رامبد جوان و علی معلم به نمایشگاه مطبوعات آمدند و در نشست‌های تخصصی شرکت کردند.
خبرنگاران اعتمادسازی کنند
بهنام صفوی خواننده موسیقی پاپ در بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام کرد رسانه‌ها باید بدانند یکی از اثرگذارترین ابزارهای قدرت در دنیا هستند که می‌توانند رابطه بین هنرمندان و مخاطبان را تسهیل کنند.
صفوی افزود: «در سال‌های اخیر مطبوعات فعال در عرصه موسیقی کمی از قدرت‌شان کاسته شده است. این در حالی است که دنیای موسیقی نیازمند حضور پررنگ تر رسانه‌ها در عرصه اطلاع‌رسانی است.»
این خواننده حضور ماهواره‌ها در عرصه اطلاع‌رسانی را آسیب دانست و گفت: «در زمان کنونی که مخاطبان حوزه موسیقی نسل جوان هستند، وظیفه رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی صحیح و جلوگیری از اشاعه اخبار دروغ است.»
به گفته صفوی با توجه به حجم وسیع استقبال مردم از برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شرایط کمی سخت اقتصادی کنونی، این رسانه‌ها هستند که باید با حضور پررنگ خود، هم از هنرمندان حمایت کنند و هم مخاطبان شان.
این خواننده موسیقی پاپ خطاب به خبرنگاران نیز افزود: «روزانه نیمی از وقت خود را صرف رصد اخبار می‌کنم، زیرا آگاهی کلید موفقیت است. از خبرنگاران فعال در عرصه رسانه‌های مختلف می‌خواهم همواره در قبال هنرمندان اخلاق روزنامه‌نگاری را حفظ و رعایت و از اشاعه اخبار دروغ خوداری کنند تا اعتماد مخاطبان شان را از دست ندهند.»
 تعداد نشریات تخصصی موسیقی افزایش یابد
 بهنام صفوی و رضا یزدانی  در نشست تخصصی بررسی جای خالی نقد در موسیقی ایران که در سرای روزنامه‌نگاران در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، برافزایش تعداد نشریات تخصصی موسیقی تاکید کردند.  
نشست تخصصی بررسی جای خالی نقد در موسیقی ایران با حضور بهنام صفوی خواننده پاپ و رضا یزدانی خواننده موسیقی و با اجرای شهرام شکیبا برگزار شد.
صفوی در ابتدای این نشست گفت: «در کشورما تعداد نشریات تخصصی در حوزه موسیقی اندک است و همین مسئله موجب شده فضای نشریات از نقدهای فنی، دقیق و تخصصی دور باشد.»
وی ادامه داد: «نقد می‌تواند سازنده باشد به شرطی که با نگاه منصفانه و تخصصی بیان شود، اما در حال حاضر خبرنگارانی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند بیشتر از جنبه اطلاع‌رسانی فعال هستند و کمتر مباحث موسیقی را از نظر تکنیکی و فنی  دنبال می کنند.»
صفوی بیان کرد: «اینکه جامعه امروز از موسیقی پاپ چه می‌خواهد و راهکارهای پیشرفت در زمینه موسیقی پاپ چیست در کمتر نشریاتی مورد بحث قرار می گیرد چرا که سواد علمی نشریات در زمینه تخصصی موسیقی مطلوب نیست.»
در ادامه این نشست رضا یزدانی با اشاره به نبود اصناف و تشکل‌ها در عرصه موسیقی تاکید کرد: «به دلیل نبود اصناف و تشکل‌ها در عرصه موسیقی نقد وجود ندارد و نقد در سینما معنا پیدا می‌کند.»
یزدانی با اشاره به فرهنگ نادرست دانلود آلبوم‌های موسیقی تاکید کرد: «اگر این فرهنگ نادرست اصلاح شود مشکلات تیراژ در موسیقی برطرف خواهد شد.»
 این خواننده موسیقی اظهار کرد: «یک ترانه‌سرا در صورتی می‌تواند موفق باشد که در سرودن ترانه دقت زیادی داشته باشد و دایره واژگان به بهترین شکل کنار هم چیده شود.»
دیدار رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور از نمایشگاه مطبوعات
رئیس سازمان محیط ریست و معاون رییس جمهور با حضور در مصلای امام خمینی(ره) از نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازدید کرد.
محمدجواد محمدی‌زاده در دومین روز از برگزاری این رویداد با حضور در مصلای امام خیمنی(ره) ضمن بازدی از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها ضمن اشاره به رعایت اخلاق رسانه‌ای بر بازتاب صادقانه، سریع و صریح اخبار از سوی رسانه‌های کشور تاکید کرد.
معاون رئیس جمهور در این بازدید ضمن حضور درغرفه خبرگزاری‌ها و مطبوعات مختلف پاسخگوی خبرنگاران و اصحاب قلم بود.
روزنامه دانش‌آموزان بر دیوارهای نمایشگاه مطبوعات
کارگاه آموزشی نشریه دانش‌آموزی با حضور سیامک صدیقی و گروهی از دانش آموزان انجمن اسلامی دانش‌آموزی برگزار شد و دانش آموزان در این کارگاه روزنامه دیواری تولید کردند.
 
نمایشگاه مطبوعات کارگاه‌های آموزشی ساخت نشریه دانش‌آموزی و روزنامه دیواری را برگزار می‌کند و دانش‌آموزان می‌توانند در این کارگاه‌های عملی از ایده‌های خود استفاده کنند. تعدادی از دانش‌آموزان عضو انجمن اسلامی مناطق 5 و 14 در مقطع دوم دبیرستان با تشکیل سه گروه 4 نفره روزنامه دیواری‌های متنوعی را تولید کردند.
 
دانش‌آموزان شرکت کننده در این کارگاه آموزشی از فضای نمایشگاه و غرفه‌داران خبر و گزارش‌های متعدد، مطالبی را تولید و از این مطالب در تهیه روزنامه دیواری استفاده کردند. دانش‌آموزان با تولید خبر از فضای حاکم در نمایشگاه با دنیای خبر و اطلاع رسانی آشنا شدند و برخی از آنها برای ادامه راه از سیامک صدیقی دبیر تحریریه ماهنامه بیداری اسلامی و دیدار ماه راهنمایی خواستند.

در پایان تمام روزنامه دیواری‌های ساخته شده توسط دانش آموزان در غرفه خانه قلم به نمایش گذاشته خواهد شد.
 
دانش آموزان نوجوان علاقه‌مند به روزنامه‌نگاری می‌توانند در ایام نمایشگاه از این کارگاه‌های آموزشی بهره‌مند شوند.
 
طنز در رسانه تعریف کارشناسانه ندارد
رامبد جوان کارگردان فیلم «ورود آقایان ممنوع» با بیان اینکه اساس کار طنز برای ماندگاری و اثرگذاری در جامعه نیازمند کار مطالعاتی و پژوهشی است گفت مقوله طنز در رسانه تعریف کارشناسانه ندارد.
نشست «از طنز مطبوعاتی تا طنز تلویزیونی» از سلسله نشست‌های تخصی سرای روزنامه‌نگاران با حضور جواد طوسی منتقد و مجری جلسه، رامبد جوان کارگردان و بازیگر و علی معلم تهیه کننده سینما برگزار شد.
طوسی در ابتدای نشست با طرح این پرسش که آیا سینمای کشور و مخاطبان آن استعداد و بضاعت طنز در تولیدات خود را دارد یا خیر گفت: «پاسخ دادن به این پرسش بسیار مشکل است چرا که همواره در تولیدات سینمایی شاهد جرقه‌های موفقیت‌آمیز بوده‌ایم و هیچ‌گاه حرکت مستمری در این زمینه را شاهد نبودیم.»
رامبد جوان با بیان آن‌که برای بحث آسیب شناسی طنز رسانه ای و طنز سینمایی ابتدا باید دید جامعه دارای پذیرش شوخی هست یا خیر گفت: «در زندگی روزمره این مثال را زیاد می‌شنویم که «مگر با تو شوخی دارم؟»، این نشان دهنده این امر است که در فرهنگ ما شوخی کردن قبح دارد و جامعه خیلی پذیرش این را ندارد که با آن شوخی شود.
وی ادامه داد: «همینطور نباید فراموش کنیم که مساله شوخی با افراد و شخصیت‌ها و موضع تند در برابر آن‌ها در ایران ریشه فرهنگی دارد، به درست یا غلط بودن آن کاری نداریم، اما گویا فراموش کردیم که مسئله کمدی در حقیقت تلاش برای فرهنگ‌سازی است، اما رسانه‌ای مانند تلویزیون هنوز بر عملی شدن این رسالت فرهنگی اشراف کارشناسانه پیدا نکرده است.»
جوان با تاکید بر این مسئله که طنز اثرگذار نیازمند یک تیم قوی و کارشناسانه است گفت: «رسانه های ما به ویژه تلویزیون اصلا به کار تحقیقاتی، مطالعاتی و پژوهشی در زمینه طنز اهمیتی نمی‌دهند و بر همین اساس شکل تولیدات ما افت می‌کنند و یا حرکت آن‌ها قطع می‌شود.»
علی معلم در ادامه این نشست با اشاره به اینکه درباره دلایل انقطاع روند تولید آثار طنز تلویزیونی و سینمایی نباید تنها به مسائل فرهنگی اشاره کنیم گفت: «کمدی را نه تنها در ایران که در سراسر جهان تحویل نمی‌گیرند چرا که اعتقاد موجود در جامعه بیشتر بر این محور استوار است که افرادی که کار طنز می‌کنند به دنبال کار عمیق نیستند.»
تهیه‌کننده فیلم «آل» ادامه داد: «کار طنز در حقیقت حرکت به روی لبه شمشیر است و همین مساله هم باعث شده تا کمتر به سراغ تولیدات اثرگذار در این حوزه حرکت کنیم و البته برخی از خطوط قرمز نیز باعث دوری گرفتن فعالان این عرصه در بحث تولید شده است.»
او با تاکید بر این مساله که طنز ویژه بزرگان است نه فقط افراد عادی گفت: «در کشور ما ظرفیت‌های فرهنگی دارای شاخص رشد بالایی هستند اما وقتی تولید کننده طنز نمی‌تواند نگاهی جامع به تمام امور داشته باشد بر همین اساس شکل کار افت و به سطحی‌ترین نوع ممکن تبدیل می شود.»
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها تا 13 ابان ماه در مصلی تهران برپا است.
58244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    1 1
    اخلاق خبر نگاری دررسانه تلویزیون نیز رعایت شود زیادی غلو نکنند واقعیت را به مردم بگویند چون مردم همه چیز را میدادنند