محمد جعفر محمدزاده معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در نشستی که جمعه 12 آبان در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، اظهار داشت که در نمایشگاه امسال حاشیه نداشته‌ایم.

به گزارش خبرآنلاین؛ معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در ادامه یادآور شد:«یک نفر می‌تواند همه چیز را خراب کند، ولی درست کردنش به کار جمعی احتیاج دارد، به ویژه در کار فرهنگی نیاز به همدلی داریم؛ ولی در یک چشم به هم زدن همه چیز خراب می شود.»
محمدزاده تاکید کرد که معیار مردم هستند و نگاه اشخاص برایش مهم نیست. او ادامه داد:«عده‌ای ممکن است که نگاه مثبت یا منفی داشته باشند، اما این نگاه‌ها زودگذر هستند. از این رو معیار ما مردم هستند که بدون کارت دعوت به نمایشگاه می‌آیند و چون مردم پسندیدند احساس می‌کنیم نمایشگاه موفق بوده است.»
 
معاون مطبوعاتی ارشاد همچنین یادآور شد که اگر در فضای فرهنگی غرض آلود نگاه کنیم، نمی‌توانیم واقعیت را تشخیص دهیم.
او درباره داشتن نگاه غرض ‌آلود توضیح داد:«اگر نمایشگاه را به غرض سیاسی برگزار کنیم یا کسی را بخواهیم با غرض تخریب کنیم؛ نتیجه‌ای در بر ندارد. برای این‌که کار فرهنگی جواب دهد باید خالص انجام شود.»
 
شعار نمایشگاه مطبوعات امسال «کلام صادقانه،نگاه منصفانه» است که محمدزاده این شعار را در واقع هدف نمایشگاه دانست و تاکید کرد که رسانه باید کلام صادقانه را رعایت کند تا نگاه منصفانه به آن شود که نتیجه این دو اعتماد می‌شود.
او بر این باور است که اگر مردم به رسانه‌ها اعتماد داشته باشند دیگر لازم نیست که نگران شبکه‌هایی چون  BBCو  VOA  باشیم. اگر رسانه‌های ما قابل اعتماد باشند مردم دیگر سراغ آن‌ها نمی‌روند.
 
محمدزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تیراژ مطبوعات سخن گفت و متذکر شد:«می‌پرسند چرا تیراژ مطبوعات پایین است؟ می‌گویم ما نیاز به تلاش بیشتری داریم که تیراژ در شان ملت‌مان باشد. اما از سوی دیگر درست است که تیراژ ما پایین است، اما تنوع آن بسیار است. 5هزار و 300 یا 400 نشریه در کشور منتشر می‌شود که اگر جمع آن را در عناوین ضرب کنیم، تازه خواهیم دید که تیراژ پایین نیست.»
 
معاون مطبوعاتی ارشاد با تاکید بر این که در هیچ کجای دنیا شاهد افزایش تیراژ نبوده‌ایم، ادامه داد: «درست از که از سال 2004 به این طرف در دنیا تیراژ مطبوعات کاغذی کم شده است، ولی در کشور ما این آمار افزایش داشته است. در کنار تیراژهای کاغذی پدیده اطلاع‌رسانی تازه‌ای آمده‌اند که در تیراژ مطبوعات دنیا تاثیر داشته است. امروز وب سایت‌ها به ازای هر کلیک تیراژشان را حساب می‌کنند. حدود 200 پایگاه اطلاع‌رسانی در کشور داریم که اگر جمع مراجعان به آن‌ها را حساب کنیم، جزو تیراژ و شمارگان حساب می‌شوند.»
او با اشاره به جوانانی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند، پیشنهاد داد که به این قشر به عنوان کارآموزان پایگاه اطلاع‌رسانی نگاه کنیم و آن‌قدر وسعت داشته باشم که هر چه را می‌نویسند، بپذیریم تا در آینده شاهد شکوفایی استعدادشان باشیم.
محمدزاده گفت:«ما در مسیر سیل فضای مجازی قرار گرفته‌ایم یا باید فرار کنیم یا سد بسازیم و از آن استفاده کنیم. »
 
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ساماندهی فضای مجازی اشاره کرد و متذکر شد:«باید تلاش کنیم سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی که ظرفیت دارند ثبت شوند، ان شاءالله این کار زودتر انجام و پروانه فعالیت پایگاه‌های اطلاع رسانی صادر شود.»
در این نشست نیز مانند همه نشست‌هایی که اخیرا معاونت مطبوعاتی ارشاد داشته است، بحث کاغذ مطرح شد و محمدزاده پیش از این بحث گفت دوباره بحث شیرین کاغذ.
او در توضیح دوباره درباره وضعیت کاغذ گفت:«همه می‌دانید که مسوول کاغذ وزارت ارشاد نیست، در واقع ارشاد نه مسوول واردات، نه تنظیم واردات و نه بازار مصرف است، بلکه ما تنها مصرف کننده هستیم و وقتی کاغذ با بحران مواجه شد، احساس کردیم که باید ورود کنیم. سی درصد کاغذ مصرفی تولید داخلی و هفتاد درصد بقیه را باید وارد کنیم. برای تولید داخل، کارخانه‌ها را تشویق کردیم که تولید مقوا و کارتن را به کاغذ تبدیل کنند و کارخانه کاغذ مازندران را توجیه کردیم که کاغذ را به بازار ندهند و به ما بدهند  این اقدامات باعث شد که بازار آرامش و ثبات یابد. ولی هنوز طول می‌کشد قیمت کاغذ واقعی شود. در هر صورت حدود 200 تومان باید قیمت پایین‌تر بیاید. اگر منظور این است که کاغذ گران است؛ باید گفت مگر تخم مرغ گران نیست؟ شرایط اقتصادی جهان و کشور این طور شده که همه چیز گران شده است.»

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =