۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰

نمایندگان مجلس با بررسی دو و یک فوریت طرح کاهش آلودگی هوای کشور مخالفت کردند. این درحالی است که امسال آلودگی هوا، گریبان شهرهای زیادی را گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین؛ طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوای کشور با امضای 59 نفر از نمایندگان در صحن علنی امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد.

در این طرح شش ماده‌ای آمده است که وزارت کشور با همکاری شهرداری ظرف پنج سال طرح حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرها را به 75 درصد برساند، همچنین وزارت نفت مکلف شده بود که 50 درصد سوخت مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین را تا پایان سال جاری و تمامی سوخت تولیدی مورد نیاز تا پایان 92 را مطابق استاندارد یورو 4 تولید و عرضه کند.

از دیگر مواد این طرح، الزام وزارت صنعت به تولید خودرو در کشور مطابق با استاندارد یورو 4 تا پایان سال و تولید موتورسیکلت مطابق با استاندارد یورو 3 بود.

افزایش سرانه یک متر فضای سبز موجود در شهرها و حریم شهرها و همچنین اختصاص اعتباراتی برای انجام برنامه‌های پیش‌بینی شده در قالب صندوق ملی محیط زیست از دیگر مواد مندرج در طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوا بود.

در زمان مطرح شدن این طرح، مهرداد لاهوتی به عنوان طراح، حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد و کمال علیپور به عنوان مخالف و ابراهیم نکو و موسی‌الرضا ثروتی به عنوان موافق به ایراد سخن پرداختند.

براساس این نمایندگان با 107 رای موافق، 60 رای مخالف و 25 رای ممتنع از مجموع 217 رای با بررسی این طرح به صورت دو فوریت مخالفت کردند.

سپس این طرح برای بررسی به صورت یک فوریت به رای نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان با 106 رای موافق، 30 رای مخالف و 19 رای ممتنع از مجموع 217 رای با بررسی این طرح به صورت یک فوریتی نیز مخالفت کردند.

با مخالفت مجلس با بررسی این طرح به صورت فوریتی، این طرح در روال عادی بررسی مجلس قرار می‌گیرد.

 نظر موافقان و مخالفان

 در جریان بررسی این طرح، نماینده های مخالف و موافق بسیاری حرف زدند.

مهرداد لاهوتی، نایب رییس فراکسیون محیط زیست به عنوان طراح گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت، سالیانه حدود نزدیک به پنج هزار نفر در شهر تهران و کلان شهرها جان خود را از دست می‌دهند و هر روز به این آمار اضافه می‌شود، طبیعتا این موضوع آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌طلبد مجلس با فوریت به این طرح رسیدگی کند.

موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم به عنوان موافق این طرح به تعطیلی مدارس و ادارات بعد از بروز آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: این تعطیلی زیان‌های هنگفتی را به کشور وارد می‌کند از این رو ضروری است که مجلس و دولت با همکاری یکدیگر گام‌هایی برای مقابله با این زیان‌ها و به تبع آن کاهش آلودگی هوا بردارند.

او گفت: تولید سوخت استاندارد یورو 2 و 3 به کشور آسیب وارد می‌کند که باید این استاندارد به یورو 3 و یورو 4 ارتقا یابد موضوعی که در این طرح پیش‌بینی شده است.

همچنین ابراهیم نکو، عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی در موافقت با فوریت این طرح گفت: با بروز آلودگی هوا در کلان شهرها و استان تهران، بی‌نظمی‌هایی به دلیل بروز تعطیلی در برخی از سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌ها دیده می‌شود، تعطیلی‌هایی که خسارات سنگین جانی و مالی به کشور وارد می‌کند. بر این اساس با حساب سرانگشتی می‌توان به این موضوع پی برد که آلودگی هوا خسارات مالی بالغ بر میلیاردها دلار به کشور وارد می‌کند این در حالی است که می‌توان با اختصاص اعتباراتی برای حل مشکل آلودگی هوا از بروز این خسارات مالی بسیار زیاد به کشور جلوگیری کرد.

اما در مخالفت با فوریت طرح، حجت‌الاسلام مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی گفت: در این طرح تنها آلودگی هوای کلان‌شهرها در نظر گرفته شده است این در حالی است که در چند ماه گذشته شاهد وجود ریزگردها در مناطق جنوبی و غربی کشور بوده‌ایم که بیماری‌های متعددی را برای مردم این مناطق به عمل آورد. برخی از این ریزگردها به مواد شیمیایی آلوده و آغشته شده‌اند، این مواد شیمیایی حاصل از دوران جنگ عراق با ایران بود که طبیعتا وجود این آلودگی تبعات مضری را برای مردم استان‌های جنوبی،‌غربی و مرکزی به دنبال داشته است که در این طرح به آن اشاره‌ای نشده است.

او گفت: مگر چه تفاوتی بین مردم ساکن در کلان شهرها با سایر استان‌ها وجود دارد، در ایامی هجوم گرد و خاک‌ها و ریزگردها به برخی استان‌ها به گونه‌ای شد که مردم حتی نمی‌توانستند جلوی خود را ببینند در چنین شرایطی آقایان برای تعطیلی ادارات و مدارس تصمیم‌گیری نکردند این در حالی است که در زمان بروز آلودگی هوا در کلان شهرها با برنامه‌ریزی سریعا این شهرها را تعطیل می‌کنند.

همچنین کمال علیپور، عضو کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با فوریت طرح گفت: کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها احتیاج به برنامه‌ریزی مدونی دارد، کاهش آلودگی هوا با بررسی دو ساعته و یا چهار ساعته حل نمی‌شود. اصل کاهش آلودگی هوای کشور موضوعی ضروری است، رفع آلایندگی و کاهش آلودگی باید با مدیریت یکپارچه محقق شود در حال حاضر بیش از 16 دستگاه متولی کاهش آلودگی هوا هستند ولی در آخر هیچ کسی پاسخگو نیست، بهتر است مدیریت را به یک سازمان واحد همچون شهرداری و یا سازمان محیط زیست بسپاریم.

4747 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    0 0
    تاسف!!