دبیرکل خانه پرستار با انتقاد از ابلاغ آیین نامه غیرکارشناسی و تبعیض آمیز هیئت امنایی کردن بیمارستانهای دولتی گفته است که جامعه پرستاری این موضوع را دنبال می کند.

 پرستاران این بار هم خبر ساز شدند. بعد از تمام اعتراضاتی که در چند وقت اخیر نسبت لایحه کم کردن ساعات کاری پرستاران و کم بودن حقوق آن ها، از سوی جامعه پرستاری در سطح کشور به پاشد، این بار هم دولت دهم و وزارت بهداشت آن با ابلاغ آئین نامه ای، دوباره اعتراض آن ها را بر انگیخته است.

دبیرکل خانه پرستار با انتقاد از ابلاغ آیین نامه غیرکارشناسی و تبعیض آمیز هیئت امنایی کردن بیمارستانهای دولتی گفته است که جامعه پرستاری به شدت این موضوع را دنبال و اجازه نابود کردن نظام پرستاری را نخواهد داد.

آیین نامه اجرایی هیئت امنایی شدن 50 بیمارستان دولتی در تاریخ 18/5/1388 به پیشنهاد وزارتخانه های بهداشت، رفاه و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و به استناد بند 24 ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور ابلاغ شده است.

محمد شریفی مقدم  در این مورد اظهارداشت: اکثر بیمارستانهای دولتی زیر بار این آیین نامه نرفتند چون اجرای آن باعث افت کیفیت خدمات پرستاری و نارضایتی بیماران و پرسنل بیمارستانها خواهد شد و تنها پزشکان موافق اجرای آن هستند.

دبیرکل خانه پرستار گفت: متاسفانه مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این طرح غیرکارشناسی و تبعیض آمیز را به بیمارستان مدرس و اشرفی اصفهانی ابلاغ کرده اند که این موضوع باعث اعتراض و ملتهب شدن بیمارستان مدرس شده است. شریفی مقدم به تشریح نحوه تهیه طرح "بازطراحی ساختار سازمانی بیمارستانهای هیئت امنایی" پرداخت و افزود: این طرح طی قراردادی توسط وزارت بهداشت با فردی به نام " نوری" منعقد شده که این شخص مدعی است طرح را بر اساس تجربه های موفق 20 کشور دنیا و همچنین 18 بیمارستان هیئت امنایی کشور تهیه کرده است.

بر اساس این مصوبه، در ترکیب 9 نفره هیئت امنای این بیمارستانها حداقل 4 نفر باید الزاما از پزشکان اعضای هیئت علمی دانشگاه باشند و دو نفر دیگر نیز می توانند پزشک باشند.

دبیرکل خانه پرستار با غیرواقعی خواندن طرح تهیه شده برای بیمارستانهای هیئت امنایی گفت: در هیچ کجای دنیا ترکیب مدیریتی این بیمارستانها را تنها پزشکان تشکیل نمی دهند، در صورتی که در طرح تهیه شده برای 50 بیمارستان هیئت امنایی کشور، تمامی مدیریتها به پزشکان سپرده شده است.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که 90 درصد کارکنان بیمارستانها از گروههای غیرپزشکی هستند، افزود: عدم توجه به حضور افراد غیر پزشک در بدنه مدیریتی بیمارستانها، یعنی اینکه این افراد توانایی مدیریت و اداره بخشهای مربوط به خود را ندارند و این توهین به فهم عمومی گروههای غیرپزشکی در بیمارستانها است.

با هیئت امنایی شدن 50 بیمارستان دانشگاههای علوم پزشکی کشور، حدود 12هزار تخت بیمارستانی به صورت هیئت امنایی اداره خواهد شد.

شریفی مقدم با اشاره به پنج کتاب تهیه شده در خصوص بازطراحی ساختار سازمانی بیمارستانهای هیئت امنایی گفت: در مقدمه این کتابها از افراد صاحب نظر در حوزه پرستاری نام برده که از آنان نظرخواهی و مشاوره گرفته اند اما این نظرات یا اعمال نشده و یا برعکس عمل شده است که این موضوع جای اعتراض و حتی پیگیری حقوقی دارد.

دبیرکل خانه پرستار افزود: متاسفانه جریان پزشک سالارانه حاکم بر وزارت بهداشت انتظار دارد که 90 درصد کادر بیمارستانی تمام تلاش خود را به کار بندد تا منافع 10 درصد دیگر (پزشکان) که کمترین حضور در بیمارستان را دارند و فقط به فکر مطب خودشان هستند، تامین شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۱
    0 3
    پرستاران محترمچرا نمی خواهند قبول کنند که بسیاری از مشکلات بیمارستانها ناشی از مشکلات گروههای غیرپزشکی است.