محمد سلطانی‌فر مدرس ارتباطات معتقد است برنامه‌ای که تحت عنوان مناظره از صدا و سیما پخش شد، بیشتر نمایش مناظره بود که در آن شان کاندیداهای ریاست جمهوری حفظ نشد.

به گزارش خبرآنلاین، جمعه 10 خرداد نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری به صورت زنده روی آنتن شبکه یک سیما رفت. محور این مناظره برنامه‌های اقتصادی 8 نامزد حاضر در رقابت‌ها بود و اجرای آن را مرتضی حیدری به عهده داشت.  

محمد سلطانی‌فر در مورد نخستین دور این مناظرات و سبک و سیاق اجرای آن به اعتراض‌هایی که از طریق اس ام اس و شبکه‌های مجازی به این برنامه وارد آمده و می‌آید،اشاره می‌کند و به خبرآنلاین می‌گوید: «در این سال‌ها کم پیش آمده که با این حجم انتقادات نسبت به یک مناظره تلویزیونی مواجه باشیم.»

این استاد دانشگاه معتقد است: «وقتی یک برنامه، هم در بین افکار عمومی با اعتراض مواجه می‌شود و هم انتقاد نامزدهای حاضر در استودیو را بر می‌انگیزد، طبیعتا فضای پر ایرادی دارد.»

محمدرضا عارف، حسن روحانی و محسن رضایی سه کاندیدایی بودند که در زمان برگزاری مناظره‌ها نسبت به شیوه تستی پرسش‌های مجری برنامه اعتراض کردند.

او در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید دلیل رفتن صدا و سیما به این سمت و برگزاری مناظره‌ها با چنین ساختاری چه بود؟می گوید:« صدا و سیما با توجه به نگرانی‌هایی که از سال 1388 و مناظره‌های آن زمان داشت، می‌خواست به سمتی برود که فضا را کم تنش‌تر کند. به همین خاطر به سراغ چنین شیوه‎ای رفت. در عین حال می‌خواست یک نوع ابداع و نوآوری  را در کنار بومی سازی مدل برنامه‌ها داشته باشد؛ غافل از این که نتیجه کار برنامه‌ای می‌شود که دیگر نمی توان نام مناظره را روی آن گذاشت.»

سلطانی‌فر به این نکته هم اشاره می کند که ما در فضای رسانه‌ای نمی توانیم بدون دلیل، مدل یک برنامه یا رسانه را عوض کنیم؛ «مثلا نمی شود ما به اسم روزنامه بیاییم یک چیز دیگر دربیاوریم که کمترین نسبت را با روزنامه داشته باشد و بعد از مخاطبان هم بخواهیم که از ما بپذیرند این روزنامه است.»

بحث مناظره‌های تلویزیونی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری از مدت‌ها پیش از ثبت نام نامزدهای این دوره رسانه‌ای شد، مسوولان سازمان صدا و سیما ابتدا معتقد بودند که اگر تعداد نامزدهای این دوره بیشتر از 5 نفر باشد، امکان برپایی مناظره‌های تلویزیونی را به دلیل کمبود وقت ندارند. با مشخص شدن نظر شورای نگهبان و تایید 8 نامزد، اما مسوولان صدا و سیما تصمیم گرفتند، این مناظره‌ها را با حضور همزمان هشت نامزد و در سه قسمت(اقتصادی، فرهنگی و سیاسی) برگزار کنند.

با این حال سلطانی‌فر معتقد است که «مناظره تعریف خاص خود را دارد و باید دو طرفه باشد، طرفین هم زمان کافی برای بیان دیدگاه‌های خود نسبت به یک موضوع و تحلیل دیدگاه طرف مقابل را داشه باشند تا بحث دو طرف عمق پیدا کند،  ما نمی توانیم به صورت دلبخواه، و به میل و سلیقه خودمان برنامه ‌ی را تولید کنیم و اسمش را مناظره بگذاریم و به همه این موارد هم بی‌توجه باشیم.»

او تاکید می‌کند: «در صورت بی‌توجهی به این مسائل اسم برنامه‌ای را که تولید می‌شود، همه چیز می‌توان گذاشت، الا مناظره.»

 

با حضور هشت نامزد به صورت زنده در استودیو عملا زمان کمی برای صحبت هر یک از طرفین باقی می ماند، موضوعی که سلطانی فر نسبت به ان نقد جدی دارد ؛ «وقت 3 دقیقه‌ای برای فردی که نامزد ریاست جمهوری است و می‌خواهد در مورد دیدگاه‌های اقتصادی‌اش صحبت کند، وقت ناچیزی است، به نظر من مسائل این حوزه و اصولا مسائل ما در ایران مسائل ساده‌ای نیست، که بتوان در وقت‌های 3 دقیقه‌ای یا یک و نیم دقیقه‌ای در مورد آن بحث کرد.»

او می‌گوید:«متاسفانه دوستان صدا و سیما یا مشکلات را نمی‌شناسند، یا فضا را منحرف می‌کنند، به نظر من صدا و سیما می تواست به صورت جدی وارد این مباحث نشود و فضا را هم منحرف نسازد. مناظره 8 نفر تا به حال وجود نداشته و با این شکل هم اسم آن را می‌توان نمایش مناظره یا اظهار نظر کاندیدا‌ها و...گذاشت، اما نمی‌توانیم اسم آن را مناظره بگذاریم.»

بدترین قسمت مناظره نامزدهای ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری از نگاه سلطانی فر ، بخشی بود که در آن  مجری برنامه از نامزدها سوالات تستی پرسید؛« بدتر از این عکس‌هایی بود که نشان داده می‌شد و از نامزدها خواسته می‌شد که درمورد آن حرف بزنند، این‌ها اصلا با شان نامزدهایی که یکی از آن‌ها قرار است رئیس جمهور ایران باشد، جور در نمی‌آید.»

او می‌گوید: «این قسمت برنامه ما را یاد زمانی می‌انداخت که عکسی را نشان کودکان می‌دادند و از آن‌ها می‌خواستند که استنباطشان را بگویند

مرتضی حیدری در حین برپایی مناظره هنگامی که با اعتراض نامزدها مواجه شد، گفت که برای این برنامه و طراحی پرسش‌ها با کارشناسان و استادان ارتباطات مشورت کرده‌ایم. نکته‌ای که سلطانی‌فر از آن بی اطلاع است: «من نمی‌دانم طرف مشورت دوستان کدام کارشناسان و استادان بوده‌اند، اما نه از من و نه از همکارانی که با هم در تعامل هستیم تا کنونی مشورتی برای برپایی مناظره‌ها به این سبک خواسته نشده است.»

اعتراض نامزدهای ریاست جمهوری به برگزاری مناظره‎ها تنها محدود به زمان برپایی آن نبود و پس از پایان مناظره‌ها نیز برخی از نامزدها نسبت به این برنامه اعتراض کردند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساسان08 A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    5 0
    به نظر من اگه رئيس رسانه ملي جناب آقاي ضرغامي به طور زنده و در شروع برنامه بعدي از مردم عذر خواهي نكنكه . بايد فاتحه مديريت كشور رو خوند .
  • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    قبول كنيد كه اين برنامه مناظره ها اصلا كارشناسي شده نبودفقط در حد حرف بود،مسئله بعدي اينكه خود آقاي سلطاني فر در قبل وبعد از برنامه مناظره ها تعريف وتمجيد به شكل (جديد) مناظره ها ميكرد چطور شده حالا منتقد هستند؟حتماً..........؟!