ترساندن دیگر جواب نمی‌دهد! باید فکر تازه‌ای کرد

نتیجه مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که دادن اطلاعات درباره اثرات وحشتناک مواد مخدر و الکل بر روی بدن، اثر بازدارندگی خود را از دست داده‌اند و دیگر کسی به آنها توجه نمی‌کند.

محمود حاج‌زمان: برای سالیان طولانی، تبلیغات ضد سیگار و مواد مخدر بر ترساندن مردم درباره خطرات بالقوه این مواد برای سلامتی انسان تکیه داشته است. اما به نظر می‌رسد که این روش دیگر جواب نمی‌دهد.

نتایج تحقیق جدید که در شماره اخیر مجله بین‌المللی سلامت عمومی منتشر شده نشان می‌دهد که ترساندن کودکان و نوجوانان با دادن اطلاعات درباره اثرات مخرب مواد مخدر و الکل بر روی سلامتی آنان دیگر تاکتیک موثری نیست. در واقع، آگاهی مصرف‌کنندگان مواد مخدر در خصوص خطرات این داروها، بیشتر از کسانی است که تصمیمی برای استفاده از این مواد ندارند.

نتیجه تحقیق انجام شده روی 11930 جوان مذکر سوئیسی نشان داد که جستجوی برای اطلاعات سلامتی در میان مصرف‌کنندگان الکل و حشیش، به طرز قابل توجهی بیشتر از کسانی است که از این مواد استفاده نمی‌کنند. همچنین اغلب آنان اعلام کردند که «دانش بسیار خوبی» درباره خطرات مرتبط با مصرف مواد اعتیادآور خود دارند.

پترا درموتا، از نویسندگان مقاله مرتبط با این تحقیق می‌گوید: «اینکه شما درباره خطرات و تمام جنبه‌های مواد اطلاعات زیادی داشته باشید، واقعا باعث نمی‌شود تا آن را کمتر مصرف کنید. حتی ممکن است میزان مصرف شما افزایش پیدا کند. این مساله می‌تواند نتیجه این باشد که اثرات منفی سلامتی، مانند صدمات کبدی برای مصرف‌کنندگان الکل، بلافاصله مصرف‌کنندگان را درگیر خود نمی‌کند؛ و یا اینکه مصرف‌کنندگان مواد مخدر مزایای آن را بیشتر از خطراتش می‌دانند.»

به گفته درموتا، مبارزات آینده سوء مصرف مواد باید کاری بیش از بمباران اطلاعاتی افراد انجام دهند. اگر این مبارزات می‌خواهند مفید باشند، باید حالتی تعاملی داشته باشند و تفکر انتقادی را تشویق و تحریک کنند.

مقاله مذکور نتیجه می‌گیرد: «ظاهرا مصرف‌کنندگان مواد اعتیادآور در خصوص خطرات مصرف مواد نسبت به غیرکاربران مطلع‌تر هستند و اطلاعات بیشتری دارند. در نتیجه، مداخلاتی که تنها بر روی دادن اطلاعات تمرکز کرده‌اند فایده محدودی در ممانعت از مصرف مواد دارند.»

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    48 0
    فکر کن همین مسئله در مورد بمباران اطلاعات دینی بلاتشبیه باشد که هست آن وقت که مطالعات باید نشان بدهند که این نوع تحقیقات و بمباران اطلاعاتی نتیجه مطلوب که نمی دهد هیچ بار منفی هم دارد نمونه اش آگاهی طوطی وار بچه های ما از همه خوب بد مسایل ولی بازدارندگی هیچ باید فکری دیگر کرد به خدا
    • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      22 0
      اين يك اصل اساسي در مورد بشر هستش كه ميگه تبليغ هر ارزشي بصورت مفرط آن ارزش را به ضد ارزش تبديل مي كند .
  • مهدی IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    27 1
    آخ که دهنم آب افتاد دلم به تاب تاب افتاد...