رشد سالانه 16 درصدی کمپانی، فروش خوب در بازارهای بلوغ یافته، درآمد سه برابری مایکروسافت در زمان تصدی بالمر، دو برابر شدن سود خالص کمپانی و البته کمی قصور؛ کارنامه استیو بالمر در مایکروسافت است.
سادگی است اگر فکر کنیم استیو بالمر میراث دار موفقیتهای ویندوز و آفیس بوده است.هر کدام از این فاکتورها در جای خود موثر بوده اند، اما همه چیز نبوده اند. در زمان مدیریت بالمر، کسب و کار بخش ERP و CRM مایکروسافت از صفر به سوی فروشهای میلیاردی رفت، sharepoint در زمان بالمر اوج گرفت، فروشهای میلیاردی ایکس باکس ، System Center Suite، برنامه LYNC و افیس 365 و پلتفورم کلود آژر Azure در دوران وی بوده است.
همچنین رشد استوار محصولاتی مانند Windows Server, Exchange Server, and SQL Server ادامه یافت و محصولی مانند Hyper-V در برابر Vmare به خوبی قد علم کرده است.
البته چالش ها و قصور را نیز نباید از یاد برد. موتور جستجوی بینگ و مشکلات سرویس های آنلاین مشابه، خرید 6 میلیارد دلاری کمپانی تبلیغات و بازاریابی aQuantive در سال 2007 و کم رنگ شدن ان در سال 2012 ، مقابله بلک بری و سرویس های ایمیل ان با اکسچینج مایکروسافت، بحث ویندوز موبایل و داستان ورود مایکرویافت با تبلت سرفیس و موفقیتهای ضعیف ان در بازار، از آن دست است.
مایکروسافت کمپانی است که محصولات خود را به کاربران می فروشد اما کمپانی ارتباطاتی با مردم به صورت مستقیم نیست.دغدغه آیفون و بازار گوشی های هوشمند مایکروسافت را کشته است. بازار کم رونق پی سی و نصب ویندوز و آفیس روی لپ تاپ و رایانه های جدید ، ورود به بازار اپ های آنلاین برای مشتریان، مشتری مداری را در زمان بالمر کم رنگ نمود.
مایکروسافت دو دنیا دارد: دنیای مصرف کنندگان و دنیای سازمانها و نهاد های بزرگ. قطعا فروش های میلیاردی با قراردادهای چند ساله در بخش سازمانها تعریف می شود اما بیل گیتس با دنیای مصرف کنندگان و کاربران ویندوز 95 و ... کار خود را توسعه داد و بعد به سوی سازمانها تغییر استراتژی داد.
اینک تعریف دوباره بازار مصرف محصولات، باید مد نظر مدیر بعدی باشد، مدیری که وجود خارجی ندارد.
منبع: ارس تکنیکا
56501
نظر شما