ایسنا نوشت:

 روزنامه الرای کویت با اعلام اینکه فرماندهان اتاق عملیات بشار اسد در حال تنظیم طرح‌هایی برای رویارویی با حمله احتمالی هستند از بخشی از برنامه‌ها و اقدامات فرماندهان سوری در هر گونه جنگ احتمالی علیه این کشور پرده برداشت.

 به نوشته این روزنامه، فرماندهان اتاق عملیات بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه که شامل نظام سوریه و هم‌پیمانان منطقه‌ایش است، اعلام کردند که برای تنظیم طرح‌هایی جهت رویارویی با هر گونه حمله نظامی فعالیت مشترک‌شان را آغاز کرده‌اند.

فرماندهان اتاق عملیات مشترک همچنین به این روزنامه اعلام کردند که اقدامات عملی برای رویارویی با موشک‌های آمریکایی و در راس آن دو موشک کروز و تام هاوک در آستانه اجرایی شدن است و این اقدامات در چارچوب طرح‌هایی است که برای این منظور تدوین شده است.

همچنین فرماندهان مذکور تاکید کردند: ماهواره‌های آنها به طور روزانه بر فراز سوریه به منظور دستیابی به اطلاعات جدید از اهداف احتمالی حمله آمریکا فعالیت می‌کنند.

فرماندهان اتاق عملیات مشترک در ادامه فاش کردند: برخی از اقداماتی که رهبران سوریه برای رویارویی با هرگونه حمله احتمالی آمریکا به سوریه اتخاذ خواهند کرد به ترتیب زیر خواهد بود:

- هدف اول به احتمال زیاد از بین بردن بیش از 100 فروند هواپیمای نظام سوریه است لذا فرماندهان نظامی سوریه تلاش می‌کنند تا با پنهان کردن این هواپیماها به عنوان عناصر اصلی دفاع از نظام سوریه مانع از این اقدام شوند.

- هدف دوم احتمالا حمله به رادارهای نظامی و از کار انداختن آنهاست لذا فرماندهان سوریه تیم حفاظت سریع تشکیل داده‌اند که این تیم قادر است رادارها را بار دیگر به کار اندازد. علاوه بر این اتاق عملیاتی برای حفظ رادارها در فرودگاه‌های سوریه و حفظ قدرت آنها تشکیل خواهد شد.

- هدف سوم بدون شک حمله به مراکز سوختی و انبارهای سوخت سوریه است لذا صدها مرکز شهری ایجاد خواهد شد که هدف گرفتن آنها بسیار دشوار است و این مراکز مسئولیت تامین امنیت رفت و آمد خودروهای نظامی و هواپیماهای سوری را دارند.

- هدف چهارم حمله به نیروی دریایی، بندرها و موشک‌های سطح به سطح است که رهبران سوریه آنها را برای استفاده در حملات موشکی شدید در نظر گرفته‌اند، به نحوی که گفته می‌شود به رغم فعالیت 800 فروند هواپیمای اسرائیلی و ورود آنها به حریم هوایی لبنان در جنگ 33 روزه موشک‌های متعلق به نیروهای مقاومت در لبنان هیچ تاثیری از این هواپیماها نپذیرفتند.

- هدف پنجم این حملات به احتمال زیاد مرکز رادیو - تلویزیون و صدا و سیمای سوریه است لذا اتاق عملیات مشترک ایستگاهی برای انتشار اخبار و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی سوریه به عنوان جایگزین صدا و سیما در نظر گرفته است و این مشابه کاری است که حزب الله لبنان آن را انجام داد. چنانکه به رغم ویران شدن ساختمان شبکه المنار در اولین روزهای جنگ ژوئیه در سال 2006 برنامه‌های این شبکه متوقف نشده و به مکانی محرمانه منتقل شد.

- هدف ششم احتمالا ضربه زدن به مراکز مخابراتی سوریه است لذا فرماندهان نظامی به جای این مراکز، مراکز ارتباطی بی‌سیم و قابل انتقال را در نظر گرفته‌اند و قرار است تجهیزات ارتباطی بی‌سیم جانشین تجهیزات سیمی شود تا به این وسیله از هرگونه شنود ممانعت شود.

- هدف هفتم احتمالا حمله به نیروهای نظام سوریه برای تضمین غلبه مخالفان بر نظام سوریه است لذا نظام سوریه تلاش می‌کند تا حد ممکن به نیروهای مخالف نزدیک شود به ویژه عملیات استقرار نیروهای سوریه در مکان‌های فعالیت مخالفان در دو منطقه غوطه شرقی و غربی دمشق که نقطه آغاز فعالیت آنها در دمشق است، صورت خواهد گرفت.

فرماندهان اتاق عملیات مشترک مذکور اعلام کردند که نیروهای ویژه فعالیت خود را برای تعقیب نیروها و منافع کشورهای شرکت کننده در حمله احتمالی به سوریه آغاز کرد‌ه‌اند و علاوه بر این تیم تجسس نیز از تجهیزات لیزری برای ردیابی حرکت موشک‌های دوربرد و موشک‌هایی که توسط هواپیماهای دشمن پرتاب می‌شود و شناسایی اهداف آنها استفاده می‌کنند.

علاوه بر این فرماندهان مذکور تاکید کردند: دستور اقدام فوری گروه‌های ذیربط در این خصوص صادر شده است.

بنا به گفته فرماندهان اتاق عملیات مشترک، ارتش سوریه به سه بخش تقسیم شده و هر گروهی از آنها فرماندهانی مستقل و جداگانه دارند که این فرماندهان می‌توانند در طول جنگ تصمیمات و طرح‌های جداگانه ارائه دهند.

این فرماندهان همچنین تاکید کردند: گروه اول ارتش سوریه مسئول حفظ امنیت منطقه مرکزی سوریه شامل دمشق و حومه آن است. بخش دوم مسئول حفظ امنیت مناطق شمالی از حلب تا مرزهای سوریه با ترکیه و عراق و بخش سوم ارتش مسئولیت حفظ امنیت منطقه جنوبی یعنی درعا و اطراف آن را برعهده دارد.

علاوه بر این مسئولان مذکور تاکید کردند که جایگاه فرماندهان سه بخش ارتش به جایگاه‌های بالاتر ارتقا داده شده است.

این فرماندهان در ادامه ارزیابی کردند: اگر هرگونه جنگی از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش علیه سوریه آغاز شود این جنگ به احتمال زیاد به حمله موشکی محدود نمی‌شود بلکه نیروی هوایی آمریکا در ناوگان‌های کشورهای هم‌پیمان آمریکا نیز به شکلی فعال در این جنگ مشارکت خواهند کرد لذا رهبران سوریه عملیات ایجاد شبکه ارتباطی در مناطق وابسته به نظام را به پایان رسانده‌اند و این مشابه کاری است که حزب الله لبنان در جنوب این کشور انجام داد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین س A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    عملیات انتحاری در خاک کشورهای همراهی کننده حمله امریکا در منطقه مثل اردن ترکیه ،همینطور سفارتخانه های امریکا و فرانسه و به طور کلی منافع این کشورها در منطقه مورد هجوم واقع خواهد شد...از خطوط نفتی مرزی،تا پایگاه های نظامی،و...،واقعا اوضاع نگران کننده ای هست
    • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      61 14
      از پس 4تا به قول خودشون گروهک مسلح برنمیان. موش تو سوراخ نمیره جارو به دمبش میبنده
    • جلیلی A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      14 14
      تا اون وقت که گروه های تروریست سر مردم سوریه رو میبریدن یا قتل عام می کردن یا قلب اونا رو در می آوردن و میخوردن اوضاع نگران کننده نبود.حالاکه سفارتخانه های بعضی از کشور ها شاید تهدید بشه اوضاع نگران کننده شده !!! حاشا به شرف بعضیا!!
    • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      17 6
      بی نام،شما وقتی بخوای ناامنی برای منافع یک کشور یا گروهی درست کنی به راحتی امکان پذیره البته در خاورمیانه،اگر امریکا حمله کنه جو ضد امریکایی منطقه شعله ور میشه و اقداماتی انجام میده که امریکا هم عاجز بشه چه برسه به نوکرانش مثل ترکیه و اردن و عربستان...تو لیبی دیدی چه طور سفیر امریکا رفت اون دنیا؟حالا حساب کن این گروه های فعلی یک ذره توانایی های پیچیده تری داشته باشن...هر قدر امریکا در عراق تونست جلوی بمب گذاری ها رو بگیره اگر اتفاقی بیفته برای منافع امریکا هم تکرار خواهد شد...
  • علیرضا SE ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    اینا که همش شد تاکتیک یک گروه چریکی! با تمام محاسبات کار اسد تمومه پرنده ای بپره هوا بشار دچار وحشت وآشفتگی بیشتر میشود. خود کردم که لعنت بر خودم باد!
    • حسن A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      18 4
      چیز تازه ای نداری بنویسی ؟ جای دیگه ای اینو نوشته بودی!!!!!!
  • علی صادقی A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    62 96
    مقاومت در کمین صلیبیهایی متصهینه است.ماسون ها آماده شکست دیگر باشند.
    • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      22 7
      خوبه به جنگهای صلیبی بسنده کردی نرفتی به دوران طلحه و زبیر. کجا سیر می کنه ذهن شما.
    • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      13 5
      شما بلد نيستي فارسي حرف بزني؟ همش عربي بلغور ميكني.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      8 3
      یکی معنی کنه اینو
    • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      7 3
      اووقت اینایی که نوشتی یعنی چه ای یه به یاد برره
  • بینا A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    ای رهبر آزاده آماده ایم آماده
    • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      8 3
      منظور
    • علی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      23 26
      اینایی که منفی میدن گوش به فرمان نتانیاهو یا اوباما هستند؟!
  • حر A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    آدم یاد صدام میوفته (چقدر ادعا میکردند در مقتبل آمریکا...)
    • امین س A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      17 11
      سوریه لقمه آسانی نیست...روسیه به این راحتی اجازه نمیده امریکا اونجا خیمه بزنه...به هر حال احتمالا تا کمتر از 2 هفته دیگه امریکا حمله کنه ولی دمشق سقوط نمی کنه،یکی میگفت تو این یکی دو هفته نیروهای مردمی برای مقابله با مخالفین مسلح که احتمالا با شروع حمله امریکا بخوان پیشروی کنن بسیار زیاد شدن و چندین برابر شدن و دارن اموزش می بینن...امریکا با این کار می خواد خیال اسرائیل رو برای مدت ها راحت کنه تا هر دولتی میاد روی کار نیروی هوایی و موشکی سوریه منهدم شده باشه و برای اسرائیل خطری نداشته باشه...شماها هم که کلا تو حرف های بشر دوستانه اوباما موندین!
  • م CH ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    45 11
    منظور از هدف هفتم چیست ( نزدیک شدن به نیروهای مخالف) ؟!! ایا منظور نزدیک شدن به مردم یا از مردم سپر انسانی درست کردن برای بالا بردن فاجعه بیشتر است ؟؟؟!!
  • اوباما A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    69 14
    فرماندهان بشار اسد اگر فکر وعقل داشتند توی این سه سال یه گلی به سرشون می گرفتند . اونا با این همه امکانات هوایی موشکی لیزری ماهواره ای حریف چارتا به قول خودشون تروریست نشدن راستی ماهواره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لیزر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگه سوریه ماهواره داره ؟اههههههههههه از خواب گران خیز بشار با طناب روسیه تو چاه رفتن همینه کوبا رو درس عبرت گیر.
    • اسماعیل IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      15 17
      سلام دوست عزیز من ارتش سوریه تونسته بر اوضاع کم کم مسلط بشه که دیگه راسا خود امریکا داره وارد نبرد میشه بعد همونطور که از شورشیان و تکفیری ها داره از اون طرف حمایت میشه از ارتش سوریه هم این ور حمایت میشه این جنگ ،جنگی هست که نظم جدید جهانی رو به وجود میاره پس مثل دفعات قبل روسها مطمئنا نیستند چون همه چیزشون از دست میره
    • بی نام DE ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      5 4
      دمت گرم گل گفتی
  • محمد A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    17 4
    همه این تحلیل ها بر اساس حرف است نه عمل آمریکا سلاح هایی دارد که هیچ کس از آنها خبر ندارد.فقط و فقط روسیه میتواند جلوی آمریکا مقاومت کند.پس اینکه روسیه چقدر کمک کند همانقدر اسد دوام می آورد وسلام
    • میثم A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      1 2
      سلام آقا محمد درسته اینها همش تحلیله وبراورد و پیشبینی.با همون سلاحهایی که هیچکس خبر نداره اگر میتونست به ایران حمله میکرد و اینهمه نقشه نمیکشید که با ایران چه کنه یا اصلا" برای مسئله هسته ای مزاکره نمیکرد ویا تحریم هارو لازم نبود اجرا بکنه پس دستش خالیه .ولی اینجا فرق میکنه و آمریکا و اسرائیل با نوکراش با ایران طرفن ایران تا الان به امریکا باج نداده از این به بعد هم همینه حمله بکنه تا بفهمه یک من ماست چقدر کره داره.
  • mehdi A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    7 16
    جناب آقای علیرضا اولا اسرائیل خودشو کشت که همون گروه چریکی رو از بین ببره اما با خفت عقب نشینی کرد ثانیا با محاسبه شما کارش شاید تمام باشه اما کل کشورهای دنیا به جز امریکا فرانسه و عربستان که آنها هم روی برگشت ندارند جرات نکردند به سوریه حمله کنند ثالثا از همه جا نیرو فرستادن مردم بیچاره سوریه رو دارن میکشن اونوقت اسد چکار کرده که لعنت بر خودش باد ، اسد اگر یک کلام میگفت ما با اسرائیلیم دیگه این همه تاوان نمیداد ، آخر الزمان وقتی است که کارهای خوب بد جلوه میکنه و مومنین مسخره میشوند و کارهای بد میشود کار خوب ، الهم عجل لولیک الفرج
  • محمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    11 12
    تمام اعضای شورای امنیت و کشورهای عربی در جنگ 33 روزه بر ضد حزب الله بودند و با هم هیچ اختلافی هم نداشتند اما هیچ غلطی نکردند چون انقلاب اسلامی ایران حامی حزب الله بود ، در غزه نیز ایضا در سوریه هم به فضل الهی همین گونه است و جسد سربازان آمریکایی و ترکیه و عربستان و اسرائیل بر خواهد گشت البته چهره منافقان و پیاده نظام آمریکا و اسرائیل در ایران هم شناسایی شده و باید بدون کوچکترین اغماضی با این وطن فروشان برخورد کرد و اینها رو به سزای خیانتشون رسوند
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    15 2
    قرار است تجهیزات ارتباطی بی‌سیم جانشین تجهیزات سیمی شود تا به این وسیله از هرگونه شنود ممانعت شود. تو این جمله موندم . بی سیم که شنودش راحت تره مجید جان .
  • مهران ت A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    7 13
    به نظر ترکیه بیشترین ضرر را خواهد کرد - البته اگر روسیه هم اقداماتی انجام دهد عربستان در امان نخواهد ماند .
  • مرد آزاده A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    12 3
    تعارف ندارد در نظام ظبیعت ضعیف پایمال است . این را هم در نظر داشته باشید آمریکا و هم پیمانانشان بدنبال منافع خویش هستند و دلشان برای مردم سوریه و ایران نسوخته است ، پس لطفا کمی واقع بین باشیم و از هیجانانات آنی پرهیز کنیم . جنگ ماهیت مخربی دارد و انجام جنگ محدود و کوتاه بدون تلفات غیر نظامی برای توازن قوا مفید است ولی در صورت خارج از کنترل شدن خاورمیانه دچار آشوب و القاعده خواهد شد. اگر بشار کمی به صدای مخالف گوش داده بود و کمی رفاه ، اصلاحات و دموکراسی آورده بود الان خودش و مملکتش را به تاراج نمی داد .
  • علی صادقی A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    0 1
    آمریکا مثل یه فیل بی تحرکه که با زور میخواد پیش بره نه با عقل.ما مسئول حماقت های اونا نیستیم ولی هرکس باید مسئولیت کارهاشو بپذیره.مقاومت با سیستم سبک و انعطاف پذیر و قابل تحرک قبلا ثابت کرده می تونه معادلات آمریکایی رو به هم بریزه و به اونا ضربات کاری بزنه که نفهمن از کجا خوردن.جپیروزی در جنگ به معنای تخریب و قتل نیست بلکه رسیدن به هدف است.
  • ایرانی IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 0
    به نظر بنده هر چه سریعتر باید انتخابات برگزار بشه .چون ما جنگ را دیدیم ،میدانیم چه پیامدی داره.تاسیسات زیربنایی سوریه قطعا نابود خواهد شد و کشتار و آوارگی هدیه ی جنگ خواهد شد و جنگ طایفه ای .اآمریکا و هم پیمانانش در همان ساعت اولیه حمله به عراق دهها تن مواد منفجره بر سر ارتش عراق وارد کردند و هیچ راه فراری برای ارتش عراق نگذاشتند و اگر به این شکل به سوریه هم حمله بشه قطعا ارتش سوریه منهدم خواهد شد.اما خدا کنه که جنگ نشه.ما ویرانی سرزمین خودمان ایران را از یاد نبرده ایم.
  • احمد IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 2
    نميدانم دوستانی كه دم از پيروزی اسد ميزنند و او را فاتح و مدافع كشور خود و مقاومت مينامند، اصلأ شناختی از منطقه، جهان دارند و آيا ميدانند دفاع از كشور چيست و دموكراسی چيه و چطور ميشه از كشور دفاع كرد؟؟ بنده اعتقاد راسخ دارم جنگ داخلی بويژه در خاورميانه پيروزی نداره. پيروزی در مقابل كدام كشور ميخواهد بدست بياورد؟ بنظرم در عمل هر دو (شورشيان و حكومت بشار اسد البته در عمل مردم سوريه) بازنده اند چراكه كشور خودشان را نابود ميكنند و دشمن خود(اسرائيل) را پيروز ميكنند. با اين وضعيت آزاد سازی جولان بنظر من محاله. يادمان باشد ارتش تركيه بسيار بسيار قدرتمندتر از ارتش سوريه آيا توانست بر پ.ك.ك پيروز شود؟ مورد بعدی اينكه بشار اسد و پدرش در كدام انتخابات دموكراتيك به عنوان رئيس جمهور انتخاب شده اند؟