ایرنا نوشت:

برنامه بسیار فشرده وزیر امور خارجه ایران در نیویورک که معمولا در روز شامل دست کم ۱۲ دیدار جداگانه با همتایانش و شرکت در نشست و سخنرانی های مختلف است، شاهد حاشیه های جالب و قابل توجهی است که بیشتر آن ها نه در چارچوب های قراردادی بلکه در راهروهای سازمان ملل و در قالب های غیر رسمی رخ می دهد.

معمولا در زمان حرکت دکتر محمد جواد ظریف از یک اتاق ملاقات به اتاق دیگر یا از ساختمان سفید شمالی سازمان ملل به ساختمان اصلی آن، وی با چندین مقام بین المللی رو به رو می شود که گاهی با سلام و احوال پرسی های گرم و گاهی هم با صحبت های درگوشی همراه است.

از جمله روز دوشنبه، هر چند ملاقات با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، در دستور کار برنامه های ظریف گنجانده نشده بود، دو وزیر خارجه در راهرو به هم رسیده و به گرمی با یکدیگر احول پرسی کردند. این دیدار توجه بسیاری از خبرنگاران را به خود جلب کرد که از ظریف و الفیصل عکس و فیلم می گرفتند.

دیدار با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز روز چهارشنبه زمانی رخ داد که دکتر ظریف و هیات همراه دقایقی را برای استراحت به سالن طبقه پایین شورای امنیت رفته بودند تا خود را برای ملاقات با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه آماده کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان و دبیرکل اتحادیه عرب پس از احوال پرسی، به گوشه ای رفته و برای مدتی به طور خصوصی با یکدیگر گفت و گو کردند که بعدا بر اساس اعلام وزارت خارجه، مشخص شد، این گفته ها اساسا درباره سوریه و یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران آن کشور بوده است.

دقایقی پس از پایان گفت و گو میان العربی و ظریف، رییس جمهوری آفریقای جنوبی وارد همان محل شد و ظریف به سوی وی رفت تا با یکدیگر احوال پرسی کنند.

هر دو یکدیگر را به گرمی به آغوش کشیدند و دکتر ظریف خطاب به رییس جمهوری آفریقای جنوبی گفت که امیدوار است وی به زودی از ایران دیدار کند که رییس جمهوری آفریقای جنوبی نیز گفت که بهترین درودهای خود را به رییس جمهوری ایران می رساند.

اما شاید جالبرتین برخوردها در راهروهای سازمان ملل روز سه شنبه رخ داد، زمانی که جان کری وزیر خارجه آمریکا به همراه باراک اوباما در حال وارد شدن به شورای امنیت بود و این در حالی بود که ظریف و هیات همراه وی جلوتر از آن ها در حال حرکت به سمت جلسه بعدی بودند.

با وجود آنکه در چند روز گذشته لحن مقام های آمریکا و ایران درباره بهبود روابط دو جانبه و عبور از مشکلات مثبت بوده است، اما این برخورد از نوع نزدیک در راهروی شورای امنیت به احوال پرسی نینجامید و به این ترتیب عکاسان و خبرنگارانی را که در این چند روزه بی صبرانه منتظر ثبت کردن و ارسال تصاویر دست دادن مقام های دو کشور بودند، حسرت به دل گذاشت.

در میان ملاقات های وزیر امور خارجه کشورمان، دیدار ظریف با احمد داود اوغلو نیز توجه بسیاری از رسانه ها را جلب کرد.

دو وزیر خارجه بخش مهمی از گفت و گوهای خود را در پیاده روی حاشیه رودخانه ایست ریور، کنار سازمان ملل انجام دادند که قدم زدن و گفت و گوی آن ها توجه دهها خبرنگار را به خود جلب کرده بود.

عکس ها و فیلم های گفت وگو و قدم زدم این دو مقام در هوای آزاد در بسیاری از رسانه های جهان با عنوان دیپلماسی کنار رودخانه منتشر شد.

از روز دوشنبه به این سو که صدها هیات دیپلماتیک برای شرکت در دوره جدید مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک وارد شده اند، دیدارهای دکتر ظریف بسیار فشرده تر شده، به طوریکه هر کدام به مدت نیم ساعت طول می کشد و دیدار بعدی تنها به فاصله چند دقیقه از دیدار قبل انجام می شود.

در این فاصله گاهی برخی خبرنگاران سعی می کنند به وزیر خارجه نزدیک شده و درخواست مصاحبه کنند.

با این وجود ظریف که همیشه لبخندی بر لب دارد، به خاطر کمبود وقت ناگزیر است که این درخواست ها را رد کند.

با این حال در پایان دیدارهای وی با وزیران خارجه انگلیس و فرانسه که روز دوشنبه و چهارشنبه در اتاق این دو عضو دایم شورای امنیت صورت گرفت، وزیر خارجه کشورمان با هجوم دهها خبرنگار و فیلمبردار رو به رو شد که می خواستند نظر وی را درباره نتیجه ملاقاتش و آخرین تحولات در موضوع هسته ای ایران دریابند.

این نخستین سفر محمد جواد ظریف به نیویورک در قامت وزیر امور خارجه ایران است. دیپلماتی که سابقه طولانی و مهارتش، او را به یک چهره شناخته شده و مورد احترام در محافل بین المللی تبدیل کرده است.

رفتار خبرنگاران در مقر سازمان ملل نشان می دهد، این اعتبار نه تنها در محافل دیپلماتیک بلکه در میان رسانه ها نیز عمیق بوده و برای همین بسیاری از خبرنگاران رسانه های غربی و غیرغربی امسال درخواست انجام گفت و گوی اختصاصی با وزیر خارجه جدید ایران داده اند.

تردیدی نیست که سکانداری سیاست خارجی دولت تدبیر و امید توسط ظریف و جایگاه بین المللی وی، نشاطی مثال زدنی به دیپلماسی ایران در نیویورک داده است که می توان آن را به خوبی از نوع واکنش مقام های بین المللی و خبرنگاران مستقر در سازمان ملل احساس کرد.
219/220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    6 0
    کارش درسته ؛ تبریک به انتخاب مردم و تبریک به انتخاب روحانی
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    3 0
    وقتی آدمها در جای مناسب خود قرار بگیرند نتیجه همین می شود.
  • رضا A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    2 1
    خيلي ضايع بود اگه اول ما دست دراز ميكرديم ، افت داشت . بايد يا اونا اول دست دراز كنن يا هردو با هم .
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 3
    بخدا دیگه از این مسخره بازی ها خسته شدیم: تو واشنگتن پست سرمقاله میدیم ، تو گاردین مینویسیم و به دنیا گوشزد میکنیم که دنیا این یکی برای تعامل و حرف زدن آمده و مثل قبلی نیست که برای فرار از سلام و احوال پرسی و دست دادن هزار تا نقشه بکشه ، حال که شرایط عملی حداقلی جور میشه ما باز فرار میکنیم و بدبختانه به اینکارهامان هم افتخار!!! آخه بابا زبان در کام بگیرید و لااقل حرف نزنید و سرمفاله ننویسید ، لااقل دنیا به ریشمان نخندند ، که "ای بابا اینا کین دیگه" نمیدانم سرمقاله در واشنگتن پست و گاردین هم کاربرد داخلی داره و هشدار به خودمانی ها!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    3 0
    عزل متکی در سنگال به نظر من نه فقط ضربه به کشور و آسیب به آبروی ایران بود فکر کنم آبروی سنگال را هم خدشه دار کرد. بهتر است ظریف یک ملاقاتی هم با وزیر خارجه سنگال داشته باشد.
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    3 0
    آقای دکتر ظریف بخاطر این دیپلماسی فعال و پویا بعد از این 8 سال ممنونیم
  • حامد OM ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    163 1
    امیدوارم این دیدارها باعث افزایش شان ایران و ایرانی در بین کشورهای جهان و خصوصا منطقه بشه. من شخصا به ایشون بسیار امیدوارم. با به بار نشستن ارتباط و احترام متقابل ما با کشورهای دیگه تندروها هم در حاشیه قرار خواهند گرفت.
    • بی نام FI ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      0 5
      آقای روحانی و آقای ظریف شما نماینده مردم ایران بودید و قرار شد برای تغییرات بروید ولی ظاهرا نماینده خیلی خوبی برای اقلیت بودین همان اقلیتی که کشورمان را سیاه و تاریک و منزوی می خواهند.خیلی امیدوتر بودیم ولی صد حیف
  • علی ام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    احسن به جناب ظریف که دست پاکش را در دست کثیف اوباما و جان کری قرار نداد. درود ظریف جان
    • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      3 1
      امثال شما باعث عقب افتادن مملکت شدن!
    • علی باش! IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      4 1
      واقعا برات متاسفم با این طرز فکر
    • بی نام EU ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      3 1
      دوست عزیز این چه طرز حرف زدنه خوبه اونا هم به مابگن این حرفارو؟! همه انسانیم و باید انسان بودن رو به همدیگه یاد بدیم
    • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      3 0
      احسنت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت .
    • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      1 1
      باهات موافقم علی
    • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      0 2
      منفی ها خیلی حرف میزنن صدایشان را میشونوی؟
    • amin A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      3 1
      عزیزم این حرفا چیه ؟ اوباما و کری آدم هستند و لولو که نیستن ، ولی سیاست زبان خاص خودش را دارد و من و شما درک لازم را نداریم ، مطمئن باشید به موقعش با هم دست هم خواهند داد ، سیاستی که من و شما تعیین کنیم مطمئن باشید مملکت را به نابودی خواهد کشاند ، پس لطفا در این موارد اظهار نظر بیخود نکنید و بگذارید آقای ظریف و روحانی خودشان تصمیم بگیرند
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    226 2
    ظریف یه دونه ست
  • بی نام RS ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    316 8
    بابا این کری که بچه مثبته یه دست باهاش میدادی دیگه!!! چی می شد حالا؟!!
    • مجید A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      162 3
      دلار زیاد ارزون میشد سرمایه داران ضرر میکردن
  • رضا A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    145 1
    لطفاً عکساشم بزارین ...
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    138 2
    من از روزی که ایشون نطق دفاع از وزارت خود در مجلس رو انجام داد مطمئن بودم که ایشون رای اعتماد میگیرن و سیاست خارجی با رهبری ایشون شکوفا خواهد شد همانطوری که داریم میبینیم در مدت بسیار کوتاه تغییرات چشم گیری در حال رخ دادن هستش. وزیر امور خارجه ی که روابط اجتماعی خوبی دارد که باعث روابط بین الملل خوبی برای کشور خواهد شد.
  • حسین A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    201 3
    به قول مااصفهانیهابایدجناب آقای ظریف یواشکی یک کم پابه پامی مالید(درجاراه می رفت) تاآقایان کری وباراک اوبامابهش می رسیدندوباهم باهم احوال پرسی می کردن
  • ساره A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    174 1
    دعای خیر ما بدرقه آقای ظریف وآقای روحانی عزیز
  • ايراني IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    113 0
    درود بر جناب آقاي دكتر ظريف كه با درايت و تسلط كامل بر امور , دوباره نام و آوازه ايران را در سازمان ملل تنين انداز كردند. درود و صد درود بر شما و آرزوي موفقيت , در پناه خدا باشيد
    • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      109 4
      پدر جان جرات نکردند با اونا دیدار کنن از دست بعضی از افراطیون عزیز داخلی!!!حالا هی بگید چرا دیدار نکردند....
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    121 0
    ظریف ماشین دیپلماسی است اصلا.
  • امین A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    150 0
    آقای ظریف بهترین گزینه برای وزارت خارجه بوده و حیف که تا الان از این چهره تاثیر گزار کمتر استفاده شده بود و واقعا من به عنوان یک ایرانی به داشتن این چنین نماینده ای در مجامع بین المللی افتخار میکنم و کمال تشکر رو از ایشومن دارم و در فیسبوکشون هم پیام ارسال کردم که باعث سر بلندی ما ایرانی ها هستن
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    2 0
    درود بر این رئیس جمهور سیاستمدار و وزیر امور خارجه کاردانش!
  • علی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    قابل توجه ایرانی نفر سومی : طنین انداز
  • مجتبی ب IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    123 2
    محبوب ترین و کار بلدترین وزیر کابینه دکتر رو حانی و بهترین وزیر خارجه بعد از انقلاب
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    136 2
    اینطور که پیش میره دور بعدی رئیس جمهوره . . .
    • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      1 0
      فکرت کجاها میره ماشالا!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 1
    به نظرم بهتر بود یه جفت لگد می رفت تو شکم اوباما و بعدش هم یه کف گرگی تو دهن کری می زد و اینجوری اقتدار و صلابتمون رو به دنیا اثبات می کردیم
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 1
    پست فیس بوکشو بزارید.
  • سینا IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 1
    دست دادن با کری تو راهرو که فایده یه اساسی واسه کشور نداره فوقش یه شوکه دلار یک روز ارزون می شه باید دید تو دیدار جناب ظریف و کری تو 1+5 چه اتفاقی می افته اگر توافقی حاصل بشه به نفع کشور تموم می شه
  • اشکان IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 1
    یکی از کارهای بسیار نیک دکتر روحانی معرفی چهره های برجسته کشور به مردم بود از جمله آقای ظریف - آقای نهاوندیان - آقای طیب نیا - آقای نوبخت . . .
  • حامد IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 1
    عملکرد آقایان دکتر روحانی و ظریف کاملا مطابق با خواست مردم سرافراز ایران است. ننگ بر مزدوران کاسیه لیس آمریکا
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 1
    حتما بازم وقت نداشتی که با اوباما و کری توی راهرو دست بدی
  • حسام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 1
    احساس غرور می کنم...
  • احمذ GB ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    2 0
    مامسلمان هستیم وسلام کرذن ازخلق وخوی اسلامی است چرااخلاق راهم سیاسی میکنیم خیلی بذه میترسم فردابگن که روحانی درکنارخبرنگاربی حجاب نشسته بود؟!بیاودرستش کن