۰ نفر
۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵

واحد مرکزی خبر نوشت:

روزنامه ملیت چاپ ترکیه در گزارشی در شماره امروز خود نوشت : تصمیم ترکیه برای آغاز مذاکره در زمینه خرید سامانه دفاع موشکی از یک شرکت چینی که در فهرست تحریم های آمریکا قرار دارد موجب نگرانی آمریکا شده است.
ملیت در گزارشی از واشنگتن نوشت : واشنگتن در واکنش به اقدام ترکیه در زمینه آغاز گفتگوها برای خرید سامانه دفاعی موشکی از چین با آنکارا تماس گرفت.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد ، نگرانی جدی خود را درباره مذاکره ترکیه با یک شرکت چینی که در فهرست تحریم های آمریکا قرار دارد ، درباره خرید سامانه دفاع موشکی که با سامانه های ناتو همخوانی ندارد ، به آنکارا اعلام کرده است.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد ، گفتگوها در این باره با ترکیه ادامه خواهدیافت.
یک مقام کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگار ملیت در این باره گفت : پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا این موضوع را دنبال می کنند.
هنری بارکی استاد دانشگاه لهیگ آمریکا که روابط آمریکا و ترکیه را از نزدیک دنبال می کند ، گفت : مشکل جدیدی به مشکلات موجود افزوده می شود.
بارکی در گفتگو با خبرنگار ملیت گفت : دولت اوباما از موضع دولت ترکیه در قبال اعتراضات پارک گزی استانبول بسیار ناراحت است. درباره موضوع سوریه نیز به ویژه مسئله حضور گروه النصره موجب اختلاف میان دو طرف شده است.
بارکی گفت : ترکیه برای آمریکا کشوری بسیار با اهمیت است. دو کشور به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد. اما تاثیر مسائلی که میان دو طرف وجود دارد ، سرانجام آشکار خواهد شد.
وی تاکید کرد ، حتی اگر ترکیه و چین درباره مناقصه سامانه موشکی به توافق نهایی دست یابند ، بحران بزرگی میان آمریکا و ترکیه بروز نخواهد کرد اما آنکارا نباید در این دوره انتظار ژست های سیاسی بزرگی را از واشنگتن داشته باشد.
کمیته اجرایی سازمان صنایع دفاعی ترکیه هفته گذشته در نشستی به ریاست رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه تصمیم گرفت ، درباره مناقصه خرید سامانه دفاع موشکی دوربرد ، مذاکره برای قرارداد با شرکت cpmiec چین را آغاز کند.
تحلیلگران امور دفاعی پیش بینی کرده بودند که ترکیه در این مناقصه موشک های پاتریوت شرکت ریتون آمریکا و یا موشک های یوروسام پی تی که محصول مشترک فرانسه و ایتالیا است را بر دیگر سامانه ها ترجیح دهد.
روسیه نیز در این مناقصه با موشک های اس 300 وی ام شرکت کرده بود.
مقامات ترکیه با توجه به اینکه شرکت چینی پیشنهاد کرد طرحی را که هزینه اجرای آن 4 میلیارد دلار برآورد می شود با کمتر از 3 میلیارد دلار اجرا کند ، سامانه اف دی 2000 چین را ترجیح دادند. شرکت چینی همچنین پیشنهاد کرد ترکیه نیز در ساخت این سامانه مشارکت کند.
ملیت نوشت : پس از آنکه ترکیه به علت نگرانی از احتمال حمله هوایی سوریه از ناتو درخواست کمک کرد ، آمریکا ، آلمان و هلند ابتدای سال جاری میلادی سامانه های موشکی پاتریوت را به ترکیه ارسال کردند.
سامانه رادار کوره جیک در استان مالاتیه نیز بخشی از سامانه دفاع موشکی ناتو است. اگر ترکیه در مناقصه خرید سامانه دفاع موشکی سامانه های آمریکایی و یا اروپایی را ترجیح می داد ، این سامانه ها به صورت خودکار بخشی از سامانه سپر موشکی ناتو میشدند اما با سامانه موشکی که از چین خریداری شود ، چنین چیزی امکان پذیر نخواهد بود.
ملیت نوشت : بُرد موشک های اف دی 2000 چین 100 کیلومتر است. این موشک ها قادر به اوج گیری تا ارتفاع 20 هزار متری و رادار گریز هستند. ترکیه نخستین مشتری این موشک ها است. موشک های اف دی 2000 چین برای نخستین بار در نمایشگاه صنایع دفاعی آفریقای جنوبی در کیپ تاون به نمایش گذاشته شد. گفته می شود با ساخت مشترک این سامانه ها از جانب چین و ترکیه ، امکان مطابقت این سامانه ها با سامانه های فرماندهی و کنترل ناتو فراهم خواهد شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    14 15
    چه جالب این ترکیه حتی به اربابش هم پشت میکنه و حالا دیگه موشکهای چینی رو به آمریکایی ترجیح میده. عجب نامرد خائنی هستش این اردوغان اخوانی....
    • بی نام A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      10 2
      من از دولت ترکیه خوشم نمیاد ولی این حرف شما غیر منطقی است این اقدام دولت ترکیه دقیقا به معنی مستقل بودن دولت این کشور است و نشان دهنده آن است که بر خلاف نظر شما نوکر آمریکا یا هیچ کشوری نیست بلکه ارتباط و همکاری اش با کشورها بر اساس منافع اش است . یعنی هر زمان لازم باشد با کشور دیگری نزدیک میشود و این بر خلاف آن چیزی است که شما به آن نوکری میگویید. نمیدانم چرا نگاه بعضی ها به دیپلماسی و روابط بین الملل انقدر سطحی است که همکاری کشورها با یکدیگر را نوکری مینامند! مثلا ایران یا سوریه نوکر روسیه هستند که با این کشور رابطه نزدیک دارند ؟
  • رضا A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    13 8
    ترکیه و اردوغان فقط به فکر منافع خودشه جاش بیاد جولوی امریکام وایمیسه به این میگن وطن برستی نه خیانت عزیز
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    11 1
    ترکیه منافع خودش و ملتش رو به همی چیز ترجیح میده و دلیل موفقیتش هم همینه. دمش گرم
  • محمد A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    6 1
    چی چی مستقله مستقل به کشوری میگن که حرفهای حکومت ایران را تایید کنه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    3 2
    رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ارباب باراک اوباما تعطیل شدن دولت تاثیری نامطلوب برشرایط اقتصادی آمریکا سفررسمی اوباما به مالزی که قراربود هفته آینده انجام شود به دلیل بحران بودجه آمریکا لغو شد.هم اکنون بیش از 700 هزار کارمند آمریکایی به مرخصی بدون حقوق رفته اند.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    1 4
    براساس منشور سازمان ملل هر کشوري اين حق را دارد که در مقابل تجاوزات و تهديدات بيگانگان از خود دفاع کند. سوريه نيز از اين قانون مستثني نيست در جريان اسارت تروريستها فعلا هويت اتباع 27 کشور خارجي در توطئههاي آمريکا عليه سوريه آشکار شده است. متأسفانه هيچ نهاد و سازمان جهاني پاسخگوي اين تروريسم بين المللي وسيع نيست تا بگويد شما چه غلطي در خاک سوريه ميکنيد؟