محکوم به اعدام ۳۷ ساله ای پس از اجرای حکم، در سردخانه زنده شد. این ماجرا، حواشی بسیاری داشته است. عاقبت او اما چه می شود؟

امید کریمی: سالها پیش سریالی انگلیسی از تلویزیون ایران پخش می شد که اتفاقا صحنه ای از اعدام با دار داشت؛ مربوط به قرن ۱۷ یا ۱۸ میلادی؛ نقش های اصلی سریال دو برادر بودند که یکی به اعدام محکوم شده بود. به او شب قبل از اعدام مخفیانه در سلول انفرادی لوله ای فلزی رساندند تا ساعاتی قبل از اعدام آن را در حلق خود بگذارد. این کار را کرد. پیش از اعدام هم حرفی نزد. او بالای دار رفت و اتفاقا لوله فلزی کارساز شد. اما در حین اعدام فردی که می دانست لوله در گلوی اعدامی است،‌ خودش را پای چوبه دار رساند و سعی کرد با آویزان شدن به پاهای فرد آویزان از دار، گردن او را بشکند. تا آویزان شد، ماموران رسیدند و مانع این کار شدند. طرف زنده ماند و بعد هم بخشیده شد.

شاید در دنیای واقعی انگشت شمار اعدامی هایی باشند که پس از اجرای حکم زنده مانده اند (اینجا) اما در زندان بجنورد، این اتفاق نادر برای یک محکوم افتاد؛ قاچاقچی محکوم به اعدامی که سه سال پیش به دلیل قاچاق یک کیلو شیشه بازداشت و در این مدت و پس از رسیدگی قضایی و با توجه به قانون جدید مبارزه با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود،‌ ساعاتی پس از اجرای حکم و البته تایید پزشکی قانونی بر مرگ او، علایم حیاتی داشت و زنده شد. (اینجا)

این اتفاق نادر البته با واکنش های مختلفی همراه شد. از واکنش های نهادهای بین المللی حقوق بشری تا واکنش های داخلی و البته استفتاءها از مراجع تقلید. به عنوان مثال آیت الله صافی گلپایگانی ابتدا دراین باره اظهار نظر نکرد، اما بعد حکم به پایان اعدام داد، یعنی مجرم دوباره نباید اعدام شود (اینجا)

آیت الله مکارم شیرازی، اجرای حکم را ناقص دانست و نظر به اجرای دوباره حکم داد. هرچند که از سوی او اعلام شد که خساراتی که از اعدام اول به شخص او و خانواده اش وارد شده است، باید پرداخت شود. (اینجا)

نظرات حقوقی هم البته متفاوت بود. مثلا بهمن کشاورز، رییس کانون وکلا دراین باره نوشت: با توجه به اینکه برای این محکوم به اعدام مجازات سالب حیات تعیین شده بود، در نظر اول چنین به نظر می رسد که تا مجازات اجرا نشده باشد در واقع حکم بلااجرا مانده، بنابراین اگر گفته شود محکوم علیه مجدد باید اعدام شود عین قانون بیان شده است. (متن کامل نظر کشاورز را اینجا بخوانید)

از سوی دیگر محمدصالح نیکبخت گفت: هم از لحاظ ماهوی و هم از لحاظ تشریفات، اجرای حکم قاچاقچی اعدامی پایان یافته و دیگر جایی برای اجرای مجدد حکمی که قبلا اجرا شده است وجود ندارد. (گفت و گو با صالح نیکبخت را اینجا بخوانید)

هرچند که پس از این اتفاق، قوه قضاییه تلاش کرد سکوت کند، اما پس از ایجاد شبه هایی که در داخل و خارج در حاشیه زنده شدن پس از اعدام بوجود آمد، از یک سو رییس قوه قضاییه و از سوی دیگر وزیر دادگستری اعلام کردند تلاش هایی برای عفو محکوم می کنند. 

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دراین باره چنین اظهار نظر کرد: تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای دوباره حکم اعدام علیرضا.م خواهم کرد و در این رابطه مذاکرات مثبتی را با دستگاه قضایی داشته‌ام. (اینجا)

اما نظر آخر دراین باره را آیت الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه داد. او برخی بحث های مطرح شده در این خصوص را غیر فنی و غیر مرتبط و ناآگاهانه دانست و گفت: اما به لحاظ عاطفی یکی از راه‌های برخورد با فرد اعدامی که مرگ را به چشم دیده و شدائدی را تحمل کرده است، عفو است و چنین فردی که دارای وضعیتی خاص است می‌تواند مورد لطف و عفو نظام اسلامی قرار گیرد و اینجانب بلحاظ عاطفی قطعاً این کار را خواهم کرد. 

هرچند که نظر حقوقی را چنین اعلام کرد: اعدام در واقع به معنی سلب الحیات است و اگر به مقتضای دقیق تعابیر قانونی بخواهیم عمل کنیم باید از کسی که حیاتش باقی مانده است، سلب حیات شود. گاهی ممکن است به هر دلیل، دار کشیدن که ابزار و مقدمه مجازات اعدام یا همان سلب الحیات است موجب سلب نشده باشد که در این صورت فرد باید اعدام شود؛ مگر اینکه بتوان فرض کرد شخص واقعاً سلب حیات شده باشد و در اثر پدیده‌ای نادر و خاص به حیات برگشته باشد، که این فرض بلحاظ فقهی و حقوقی محتاج تأمل خاص است. (نظر کامل رییس قوه قضاییه دراین باره را اینجا بخوانید)

اما بالاخره سخنگوی قوه قضاییه گفت که این متهم پس از بهبودی می تواند درخواست عفو بدهد. غلامحسین محسنی اژه ای گفت: حادثه‌ای اتفاق افتاد که یکی از افرادی که محکوم به اعدام شده بود و یک کیلوگرم هروئین را به همراه داشت؛ محکوم به اعدام و مراحل آن طی شده بود. ماده 38 قانون مواد مخدر درخواست یک درجه تخفیف را دارد که فرد می‌تواند پیشنهاد دهد تا پذیرفته شود. بنابراین این فرد در حال بهبود است و می‌توان درخواست عفو کرد و مشکلی پیش نمی‌آید.

دادستان کل کشور ماجرا را اینگونه روایت کرد: وقتی وی را به دار آویختند و آوردند پایین تشریفات صورت گرفت و پزشک اظهار نظر کرد و همچنین به پزشکی قانونی منتقل شد که وقتی وی را به سردخانه می‌برند مامور متوجه می‌شود که آثار حیات دارد که گفته شده طی 24 ساعت این آثار حیات مشخص شده که این حرف غلط است چرا که ۲.۵ ساعت بعد متوجه علایم حیات وی شدند که اقدامات بعدی صورت گرفت و فرد هوشیاری خود را بازیافت که وضعیت وی در حال بهبود است. (اینجا)

اما چگونه این فرد اعدامی زنده ماند؟ پزشکی قانونی قصور در این رابطه را نپذیرفت (اینجا). اما معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی روایتی از دلایل مرگ به طناب دار بیان کرد که می توان از آن نتیجه گرفت آن هنگام اعدام به هر دلیلی نه آسیب جدی به گردن محکوم رسیده است و نه ارتباط خونی مغز قطع شده. به گفته او مرگ با طناب دار، مکانیزمهای مختلف دارد: "شکستگی های مهره دوم گردن و ورود زائده استخوانی در بصل النخاع، مخصوص اعدام با طناب بلند و ارتفاع زیاد است. معمولا مکانیزم فوت به دنبال حلق آویز، این است که اگر فشار روی گردن خیلی سنگین باشد، شریانهای ناحیه گردن، بسته می شود. برای همین فرد فوت شده، چهره رنگ پریده دارد. یکی دیگر از این مکانیزمها، بسته شدن راههای هوایی است که محکومان خفه می شوند و معمولا فوت طولانی تر است. اگر تنها وریدها، بسته شود، در معاینه پس از اجرای حکم، می بینید خون شریانی وارد سر شده ولی از راه وریدها نتوانسته برگردد و چهره سیاه می شود."

دکتر مهدوی با اشاره به حساس بودن گردن در فشار گفت: "یک مکانیزم دیگر این است که بر اثر فشار در ناحیه گردن، مرگ دچار شوک و مرگ ناگهانی شود." (اینجا را بخوانید)

به هرحال این مجرم بجنوردی پس از اجرای حکم زنده مانده است. او اگر چیزی به یاد داشته باشد و بتواند جرف بزند،‌ سوژه نابی برای خیلی هاست؛ فیلم‌سازان، روانشناسان، پژوهشگران دینی و ...

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آذربایجانلی A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    14 0
    چه عنوان جالبی: " از دار برگشته " ، شاید دیگه همچین عنوانی رو نبینیم !
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    9 1
    از زندگی بدتر از جهنم نجاتش بدید. این شخص هرگز از زندگی لذت نخواهد برد.
  • امین A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    9 0
    این حادثه یک درس بزرگ برای همه است.
  • محمد A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    16 3
    این آقای قاچاقچی چند خانواده را به خاک سیاه نشانده است ؟ چند جوان را به کام مرگ کشانده ؟ فکر می کنید خدا از حق ناس خواهد گذشت ؟ این فرد نباید بخشیده می شد
    • محمد IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      31 1
      دوست عزیز قاچاقچی که به زور مواد نداده به این جوانان به قول شما پاک!چه بسا خود همین شخص هم قربانی باشه!هرکسی عقل و اراده داره تا کی تقصیرات خودمون رو بندازیم گردن دیگری
  • مجتبي US ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    28 1
    فكر ميكنم خدا نگهش داشته پس نبايد كشت ولي ميشه حكم را به حبس ابد تغيير داد!
    • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      3 1
      طرف مرده و علائم حیاتی رو به طور کامل از دست داده و پزشک قانونی هم تایید کرده,فرد مرده دوباره زنده شده,ما قاتل که نیستیم,قرار بود حکم خدا اجرا بشه که شد
  • takpar IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    23 0
    کسی رو که خدا بخشیده و دوباره احیاش کرده خلق خدا نمی بخشند و به زور میخوان بکشنش.تا خدا نخواد برگی از رخت نمیفته.روزیش به دنیا بود.
  • آرمان A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    300 3
    خبر آنلاین توروخدا دیسلایک هاتو برگردون!!!!!!!
    • نامدار IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      113 2
      تا وقتي امنيت لايكها و ديسلايكها برقرار نباشه و عده اي بتونن توش دست ببرن بهتر اينه كه كلا لايك و ديسلايك حذف بشه،اين موضوع رو بارها ديديم.
    • رضا A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      17 1
      كلا نباشه بهتره . اصن چه معني داره نظر منتشر بشه !؟؟؟ ايراني جماعت جنبه نداره كه . ميان تو نظرات توهين ميكنن به همديگه يا توهين ميكنن به مسئولين .بهتر كه نباشه . واقعيته ديگه . خودمون رو گول نزنيم .
    • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      83 2
      خبر تو که برای همه چی نظر سنجی میزاری چرا برای حذف منفی یه سوال از کاربرات نکردی ؟
    • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      16 4
      من درمورد منفی ها پیشنهادی دارم / هرچند خبر آنلاین برای حذف منفی ها توضیحی نداده ولی منفی دادن بعضی کاربرا به برخی نظرات که دلیل روشنی براش نیست و یا منفی خوردن زیاد بعضی نظرات که در مورد برخی مسائل صورت خوشی نداره میتونه قابل توجیه باشه اما من پیشنهاد میکنم که *** سایت یه دکمه دیگه برا منفی ها در نظر بگیره که با زدن اون یه واحد از شمارنده کم کنه یعنی برخلاف دکمه مثبت، برای این که شمارنده منفی نشه قابلیت منفی دادن فقط در صورتی امکان پذیر باشه که مقدار شمارنده بزرگتر از 1 باشه ، در این صورت هم کاربران میتونن به نظری که مخالفش هستن واکنش نشون بدن ( یکی از مزایای خوب که حذف شد) و نکات منفی روش قبلی و فعلی رفع میشه***
    • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      11 1
      تا وقتی بشه به راحتی با عوض کردن ip لایک و دیسلایک کرد همون بهتر که نباشه به نظر من باید یه حساب کاربری ایجاد کرد و تنها کسایی که عضو هستند بتونن نظر بدن و لایک و دیسلایک کنن اینطوری اگه کسی بخواد 100 بار دیسلایک کنه خیلی براش مشکل میشه
    • فرهاد A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      5 0
      عزیز دل برادر با عوض کردن آی پی میشه تعداد مثبتها رو هم زیاد کرد. یعنی طرف میاد پایین نظری که باهاش مخالفه یه نظر میذاره، بعد تعداد مثبتها رو هم میبره بالا. این اصلا توجیه خوبی برای حذف منفی ها نیست. بعدش این مشکلاتی که شما گفتید توی معتبرترین سایتهای دنیا هم وجود داره. من از دلیل حذف منفی ها اطلاعی ندارم ولی اگه دلیلش به قول این دوستمون اینه که منفی ها برای بعضی نظرات صورت خوشی نداره، خوب مثبت و منفی ها یا اصلا گذاشتن نظرات رو برای خبرهای حساس ببندید، یا نظراتی که فکر میکنید منفی خوردنشون ممکنه به خبرگزاری شما آسیب میزنه رو حذف کنید که تا حالا هم همین کار رو میکردید. هرچند که این کار زیاد با معیارهای آزادی بیان سازگار نیست. ولی مثل اینکه اینجا هم باید به حداقلها راضی بشیم.
  • آرمان A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    14 0
    اتفاقا خيلى جذاب ميشه كه به اين آقا مجوز ورود به رسانه ها و صدا وسيما بدن،ولى فكر نكنم.
    • علیمردانی A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      3 0
      برا شما آره!
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    84 0
    خبر جون منفی ها کجان آخه ؟ منفی نباشه من خبرات رو نمی خونم .
  • سیلاس مارنر IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    20 0
    اولاً آخر فیلم اینجوری نبود, کاپیتان شارنگهام وقتی اعدام شد گردنش شکست و اتفاقاً لوله باعث شکستن گردنش شده بود, امّا در این مورد اخیر به نظرم این شخص باید آزاد بشه چون شاید این فرصتی باشه که خدا در اختیارش گذاشته تا کارهای گذشته اش رو جبران کنه
  • روشنك A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    17 0
    حداقل كاش به شكرانه زنده موندنش دست اون كله گنده هاي بالا تريشو رو كنه .
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    37 1
    فقط خداکنه سوژه سریال ماه رمضان سال دیگه نشه
  • علی A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    8 1
    از کجا میدونین زنده موندش بهتر از مردنش اینجوری با عوارضی که براش میمونه روزی صد بار ارزوی مرگ میکنه
  • متحیر IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    5 1
    میگن اظهار نظر هم نکنید آخیه یکی نیست بهشون بگه بابا قانون یعنی حرف مردم که تصویب نمایندگان مردم رسیده...وقتی قانون در این باره ساکت هست نباید بگویید دوباره باید اعدام میشد اما ما کوتاه امدیم....از تعقیب یک جرم تا اجرای حکم و پس از آن که به مجازاتهای تبعی معروفند محدودش در قانون مشخص شده است و باید هم اینگونه باشد یک قاضی وقتی یک حکم را صادر کرد به استناد قاعده فراغ دادرس،خودش هم دیگر نمی تواند در حکم دست ببرد،چگونه است وقتی یک حکم اجرا می شود و همه هم اذهان دارند که درست اجرا شده است شما می خواهید خلاف قاعده اقدام کنید؟ در کجای قانون تکلیف در این موارد صادر شده است،که می گویید حکم دوباره باید اجرا گردد؟؟؟ اگر قانون ساکت است به فتاوا می خواهید اکتفا کنید حضرات مراجع چه گفتند؟
  • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    1 0
    میگن
  • بی نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    15 0
    سخت می گیرد جهان بر مردمان سخت گیر...اگر دوباره اعدامش کردید منتظر عذاب الهی هم باشید.
  • بی نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    13 1
    من همیشه به عشق منفی دادن میومدم تازه خبر هم نمیخوندم
    • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      17 1
      یکی از منفی زن ها پیدا شد!!!
  • حسین A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    9 1
    سوژه خوبی برا احسان تو ماه عسل میشه:
    • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      3 1
      رای منفی !
  • بی نام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    4 1
    اینکه چند مرجع تقلید نظرات متفاوت دارند باعث تحریم اذهان و دین میشود-اکنون با کدام نظر شرعی این فرد اعدام مجدد و یا ازاد باید شود؟
  • حسین IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    6 0
    در خبرها اومده بود یکنفر به خاطر مصرف مواد زن و دوتا بچش رو کشت.به نظر من این فرد قاچاقچی باید به بدترین شکل ممکن دوباره و صدباره اعدام بشه تا هیچ امیدی در دل این افراد نباشه. فردا نگن نظر کرده بوده و ....کسی که مزه قاچاق زیر زبونش رفته حالا که دیگه که از مرگ هم نمی ترسه یکسال دیگه دوباره شروع می کنه.
  • بی نام US ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    6 1
    حالا از فردا این آدم میشه مقدس. مردم بیکار ما هم لابد نذر براش می کنن
  • حمید A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    وقتی خدا خواسته زنده بمونه قاضی و بقیه چکاره هستن؟