۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
خسارت 50 میلیارد دلاری سرما برای اقتصاد

آخرین ارزیابی­ های اقتصادی در ایالات متحده نشان می­ دهد که زمستان سخت باعث شده است در فصل سرما حدود 50 میلیارد دلار برای اقتصاد این کشور هزینه در تولید و کارایی ایجاد شود و 76 هزار شغل نیز از دست برود.

 

مطابق با آن چه اقتصاددانان، مدیران مالی و استراتژیستهای وال استریت در یک نظرسنجی از سوی شبکه سی ان بی سی اعلام کرده­اند، برف، یخ و سرمای تلخ و شدید زمستان 2014 حدود 0.3 درصد از رشد اقتصادی آمریکا کم خواهد کرد. در اقتصادی با مجموع خروجیهای حدود 15.7 هزار میلیارد دلاری که همان تولید ناخالص داخلی به شمار می­رود، 0.3 درصد حدود 47 میلیارد دلار به حساب می­آید که اقتصاددانان گفته­اند که از تولید ناخالص داخلی امسال به دلیل سرما و زمستان سخت، کاسته خواهد شد.

در حالی که سرما بیشتر نقاط ایالات متحده را به حالتی در آورده بود که انگار این کشور میزبان بازی های المپیک زمستانی است، گزارش ها درباره نیروی کار در دسامبر سال میلادی گذشته و ژانویه امسال نشان داده­ اند که این بخش اقتصادی ضربه خورده است و آمار مشاغل دولتی نسبتا ناامیدکننده است. آمارگیری در بخش نیروی انسانی نشان می­ دهند که سرما و زمستان در دسامبر سال میلادی گذشته، به اندازه کاهش حدود 32 هزار و در ژانویه امسال کسر حدود 25 هزار شغل هزینه داشته و پیش ­بینی می­ شود که در ماه فوریه نیز به کاهش 19 هزار حقوق بگیر دیگر منجر شود.

پیتر موریچی، اقتصاددان در دانشگاه مریلند آمریکا، پیش ­بینی کرده است که هوای سخت مثل توفان  های برفی که در واشنگتن و سواحل شرقی کشور رخ داده، بین 20 تا 40 میلیارد دلار هزینه برای کشور داشته است. او می­ گوید: «ژانویه بسیار سرد و توفان هایی که در این زمان رخ داد، باعث یخ زدن و متوقف شدن شرق و نواحی شمالی غرب میانه آمریکا شد. این اتفاق تاثیر بسیار مهمی بر زندگی و اقتصاد مردم این مناطق داشت.» او می­ گوید که هر سال، مردم و ایالت ها برای سرما و فصل زمستان خود را آماده می­ کنند اما وضعیت آب و هوایی و زمستان امسال بسیار جدی­تر و سخت­ تر از آنی بود که بسیاری از شهرها و ایالت های آمریکا انتظار داشتند.

آب و هوای بد در زمستان باعث کاهش 0.4 درصدی میزان خرده ­فروشی در ژانویه نسبت به ماه پیش از آن شده بود. متیو شای، فدراسیون ملی خرده فروشی در آمریکا، پس از اتمام شورای تجارت در اواسط فوریه و بعد از این که آمار در این شورا مورد ارزیابی قرار گرفت،  درباره وضعیت خرده فروشی ابراز نارضایتی کرد و گفت: «پس از این که فروش های تعطیلات سال نو چندان خوشایند نبود، به نظر می­رسد که مردم از رفتن به فروشگاه­های زنجیره­ای و مالها در هفته­ های پس از تعطیلات هم صرف نظر کرده­ بودند تا با زمستان سخت و سرمای هوا مواجه نشوند.»

اما اقتصاددانان هنوز امیدوارند؛ بسیاری از آنها می­گویند که در ماه­ های مارس و آوریل که زمستان تمام می­شود، فعالیت های اقتصادی برای جبران خسارتهای فصل سرما و توفان افزایش می­یابد و باعث می ­شود که رشد اقتصادی آمریکا در فصل دوم سال میلادی 2014 افزایش پیدا کند.

منبع: اکونومیست

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =