۰ نفر
۱۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸
توصیه های اقتصاددانان ماهیت سیاسی دارد

استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد اعتقاد دارد که نگرش سیاسی اقتصاددانان نقش اصلی را در توصیه های آن ها ایفا می کند.

آرش پورابراهیمی: گرگوری منکیو (Gregory Mankiw)، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد که یکی از مشهورترین اقتصاددانان جهان محسوب می شود در تازه ترین یادداشتش در نیویورک تایمز از نگرش سیاسی اقتصاددانان به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل شکل دهنده توصیه های اقتصادی آنان یاد کرده است.

او نوشته راز اقتصاددانانی که به سیاستگذاران مشاوره می دهند این است که آن ها هنگامی که یک سیاست اقتصادی را توصیه می کنند نه تنها به عنوان یک اقتصاددان بلکه به عنوان یک فیلسوف سیاسی عمل می کنند. به اعتقاد منکیو توصیه های این گروه از اقتصاددانان نه تنها بر اساس درک آن ها از اینکه جهان چگونه کار می کند بلکه بر اساس نگرش آن ها در مورد این ها جهان چگونه باید کار کند، شکل می گیرد.

او نوشته که با اجرای هر سیاست اقتصادی، گروهی نفع می برند و گروهی متضرر می شوند. برای مثال افزایش حداقل دستمزد باعث افزایش دستمزد گروهی از کارگران می شود اما از سویی دیگر از سود برخی از کسب و کارها می کاهد و باعث افزایش بهای برخی از کالاها می شود. در چنین شرایطی یک اقتصاددان بر اساس این قضاوت که کدام سیاست برای جامعه مفیدتر خواهد بود، تصمیم گیری می کند اما پیشرفت علم اقتصاد تاکنون آنقدر نبوده که بتواند به درستی میزان نفع یک سیاست برای کل جامعه را برآورد کند و به همین خاطر اقتصاددانان در این مرحله بیشتر بر اساس باورهای سیاسی خود تصمیم گیری می کنند.

به همین خاطر است که به اعتقاد منکیو اگر یک اقتصاددان همواره نسبت به قضاوتش اطمینان داشته باشد و بی رحمانه به نتایج اقتصاددانانی که در سوی مخالفش قرار دارند حمله کنند، می توان گفت که این اقتصاددان چندان قابل اطمینان نخواهد بود.

منکیو نوشته که اقتصاددانان هنگامی که قصد دارند توصیه ای اقتصادی را ارایه کنند بهتر است از یک اصل پیروی کنند و آن اصل این است که توصیه آن ها در درجه اول آسیبی به اقتصاد وارد نکند. در واقع به نظر می رسد که این یادداشت گرگوری منکیو خطاب به آن دسته از اقتصاددانان نوشته شده که موافق افزایش حداقل دستمزد در اقتصاد آمریکا هستند. گرگوری منکیو خود یکی از مخالفان افزایش حداقل دستمزد در اقتصاد آمریکا محسوب می شود. او که مشاور اقتصادی جرج بوش پسر، رئیس جمهور سابق آمریکا، بوده و همچنین به عنوان مشاور میت رامنی، نامزد جمهورخواه ریاست جمهوری آمریکا در سال 2012، نیز فعالیت کرده اعتقاد دارد که افزایش دستمزد باعث از بین رفتن چند صد هزار شغل در اقتصاد آمریکا می شود. یادداشت منکیو با واکنش برخی از اقتصاددانان مواجه شده است. برای مثال، دنی ردریک، اقتصاددانی که در موسسه تحقیقات پیشرفته پرینستون فعالیت می کند در صفحه توئیترش نوشته که بخش های نخستین یادداشت منکیو جالب توجه بود اما بخش های پایانی چندان امیدوار کننده نبود. در بخش های پایانی یادداشت منکیو به طور غیرمستقیم به اقتصاددانان توصیه شده با توجه به اینکه هیچ کس از عواقب اقتصادی افزایش حداقل دستمزد خبر ندارد، بهتر است که اقتصاددانان از چنین توصیه ای پرهیز کنند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =