معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در 18 ماه گذشته هیچ پروژه‌ای در ایران بدون گزارش و تائیدیه ارزیابی از سازمان محیط زیست، اجرا نشده و در سال 93 این سازمان 46 پروژه را مورد بررسی قرار داد که فقط 9 طرح تائید شده و 10 طرح مشروط بوده و بیش از 50 درصد آن رد شده بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سعید متصدی در نشست خبری صبح امروز خود که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، با انتقاد از واردات موتورسیکلت‌ها از کشورهایی مانند چین که استاندارد روز را ندارند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند تا سال 95 موتور موتورسیکلت‌ها را انژکتوری کند و 6 ماه بعد از آن هم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت صنایع بسته‌ای حمایتی را برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای بنزینی تنظیم کرده است که در آینده نزدیک تصویب می‌شود. همچنین در گذشته 625 نوع موتور سیکلت با استاندارد یورو 2 تولید می‌شد که هم‌اکنون فقط 245 نوع موتورسیکلت با استاندارد یورو 3 تولید می‌شود.

متصدی در مورد اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای رفع آلودگی هوا گفت: اصلاح حدود مجاز معاینه فنی که شورای عالی محیط زیست در اواخر سال گذشته تصویب کرد یکی از این فعالیت‌ها بود همچنین سعی داریم میزان استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها را به حداقل برسانیم و نیروگاه‌های کشور به جای مازوت از سوخت گاز طبیعی استفاده کنند.

او گفت: نیاز سوخت نیروگاه های کشور 160 میلیون متر مکعب است، در سال گذشته 110 میلیون متر مکعب این سوخت‌ها از طریق گاز طبیعی انجام شد و 50 میلیون متر مکعب باقیمانده از سوخت گازوئیل و مازوت استفاده شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در نیروگاه‌های استان تهران و اصفهان در سال گذشته فقط گاز طبیعی سوزانده شده است، گفت: در نیروگاه‌های اراک، منتظرقائم و طوس خراسان سوخت ترکیبی سوزانده شد.

معافیت مالیاتی بر تکنولوژی های مربوط به پسماند و مدیریت آب

او ادامه داد: هم‌اکنون واردات قطعات و ملزومات مربوط به مدیریت پسماند از سود بازرگانی معاف است و سود بازرگانی شرکت‌هایی که مدیریت پسماند آنها در زمینه حفاظت از محیط زیست باشد صفر است.

متصدی از پیگیری صفر شدن سود بازرگانی واردات ملزومات و تکنولوژی‌هایی که باعث کاهش آب می‌شوند خبرداد و گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته مدیریت پسماند در کشور دارای تزلزل بوده است اما هم‌اکنون مصوبه بسیار خوبی از سوی دولت برای مدیریت پسماند ابلاغ شد.

او گفت: در گذشته قوانین و مقررات برای مدیریت پسماند کارا نبوده است و هم‌اکنون تلاش می‌کنیم تا این قوانین کارا شود. همچنین در گذشته کمکی که به سیستم بازیافتی می‌شد، کم بود و ما تلاش می‌کنیم تا انگیزه بازیافت را در مردم بیشتر کنیم، در این زمینه خرید تضمینی برق را به 10 سال افزایش دادیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه اخیر دولت درخصوص مدیریت پسماند گفت: تهیه نظام پایش و ارزیابی مدیریت اجرایی، افزایش تدریجی نرخ عوارض پسماند تا قیمت تمام شده، فراهم نمودن تسهیلات و شرایط لازم برای افرادیکه می‌خواهد بازیافت کنند از نکات مثبت مصوبه دولت است. هر 3 استان ساحلی ما برنامه خاصی برای مدیریت پسماند دارند و مکان دفن این پسماندها مشخص شده و تسریع در زباله‌سوزها و امحاء پسماندها صورت گرفته است.

همه پروژه ها باید تاییدیه زیست محیطی داشته باشند

متصدی درباره اثرات توسعه و مسائل زیست محیطی گفت: در 18 ماه گذشته هیچ پروژه‌ای در ایران تا گزارش و تائیدیه ارزیابی از سازمان محیط زیست اخذ نکرده باشد اجرا نشده و در سال 93 این سازمان 46 پروژه را مورد بررسی قرار داد که فقط 9 طرح تائید شده و 10 طرح مشروط بوده و بیش از 50 درصد آن رد شده بود. سد گتوند و سد شفارود جزو پروژه هایی است که بدون گزارش ارزیابی آغاز شده است.

متصدی در مورد پایش انواع آلاینده‌ها گفت: شبکه پایش زمینی گرد و غبار کشور تشکیل شده است و در تلاشیم تا ایستگاه‌های پایش را در کشور افزایش دهیم. هم‌اکنون 255 صنعت کشور به صورت آنلاین پایش می‌شود.

او در مورد اقدامات دیگر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کنترل کود و سم در منابع زیست محیطی، جایگزین کردن کودهای عالی به جای شیمیایی، ایجاد شهرهای سبز و پایدار، مدیریت سبز و صنعت سبز از جمله این اقدامات است که طبق قانون باید یک درصد بودجه سازمان‌ها صرف مدیریت و مسائل زیست محیطی شود که در این زمینه کارنامه زیست محیطی دستگاه‌ها در هفته دولت اعلام می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم‌اکنون بیش از 100 تن از پسماندهای خطرناک را تحت کنوانسیون بازل به برخی از کشورهایی که می‌توانند آنها را امحاء کنند فرستاده‌ایم.

او گفت: عبور از صنعت برکه‌ای و سنتی و رسیدن به صنعت جاری از نگاه تکنولوژی و همگام با محیط زیست و ساماندهی معادن و استفاده درست از آنها دو استراتژی سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری است.

متصدی درباره پسماندهای الکترونیکی گفت: هم‌اکنون چند مرکز در کشور در حال بازیافت پسماندهای الکترونیک هستند و اگر تفکیک به خوبی انجام شود بازیافت‌ها به وضعیت مطلوب خواهد رسید.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    تیتر با متن نمیخونه.
  • بدون نام ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    اقا هزاران هزار برند موتورسيكلت تو كشور مشغول توليدن كه تماما و بدون استثنا مدل هوندا ١٢٥ سي سال پيش ژاپن رو مي سازن اخه مافيا بدتر از اين. از توليد كنندگان اين موتور سيكلتها غافل نشين كه عجيب حقوق مصرف كننده رو طي اين ساليان ضايع كردن . ممنونم محيط زيست نماينده مردم.