۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۰

محققان آلمانی موفق به ساخت ترکیب تازه‌ای برای پین‌های طبی شده‌اند که نه‌تنها می‌تواند شکستگی‌ها را به طور کامل ترمیم کند و به بدن آسیب نزند، بلکه به مراتب کم‌هزینه‌تر است و بهره‌وری بالاتری دارد.

محبوبه عمیدی: پین‌هایی که در حال حاضر توسط پزشکان برای ترمیم استخوان‌های شکسته یا رباط‌های پاره‌شده به کار گرفته می‌شوند، حجم وسیعی از جراحت را به بدن بیمار تحمیل می‌کنند. علاوه بر این استفاده از آنها باعث ایجاد حفره در استخوان‌های شکسته‌شده و جراحی ثانویه‌ای را نیز برای خروج پیچ ها از بدن فرد به دنبال دارد. البته مسئله به اینجا ختم نمی‌شود، هنگامی که این پین‌ها داخل بدن فرد هستند، می‌توانند دردسر‌های متعددی را هم در بخش‌های امنیتی فرودگاه برای فرد درست کنند. اما به نظر می‌رسد با تلاش محققان مؤسسه فراونهوفر در آلمان و تولید نوع جدیدی از این پین‌ها که ترکیبی از جنس پلیمر و مواد معدنی است، بسیاری از مشکلات دارند به یک‌باره حل خواهند ‌شد.

به گزارش پاپ‌ساینس، این محققان پین‌های جدید را از ترکیب اسید پلی‌لاکتیک، که یک پلیمر زیست‌تجزیه‌پذیر است و در حال‌حاضر نیز برای تولید ایمپلنت‌های مورد استفاده در جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد با هیدروکسی آپاتیت، ترکیبی معدنی که حدود 50 درصد از ساختار طبیعی استخوان را شکل می‌دهد، تولید کرده‌‌اند.

مانند پین‌های فعلی که آنها هم از پلی‌لاکتیک اسید تشکیل شده‌اند، این پین‌ها در طول زمان در بدن مصدوم به شکل کاملا بی‌ضرری تجزیه می‌شوند و باعث می‌شوند فرد از جراحی دوباره نجات پیدا کند. علاوه بر این در این روش از حفره‌های ایجاد شده میان استخوان‌های شکسته خبری نیست، چرا که هیدروکسی آپاتیت مورد استفاده در آنها با بافت زنده اطراف ترکیب‌شده و با توسعه رشد استخوان در مناطق آسیب‌دیده باعث پر شدن حفره‌های ایجاد‌شده توسط پین‌ها می‌شود.

نکته دیگری نیز وجود دارد. تولید پین‌های ساخته‌شده از پلی‌لاکتیک اسید و هیدروکسی آپاتیت به مراتب ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از انواع پیشین است. قالب‌گیری پین‌هایی که از پلی‌لاکتیک اسید خالص ساخته می‌شوند به دمایی معادل 1400 درجه سانتیگراد نیاز دارد و این در حالی است که ترکیب آن با هیدروکسی آپاتیت دمای مورد نیاز برای قالب‌گیری پین را 10 برابر کاهش می‌دهد و باعث می‌شود در زمان تولید، هزینه‌ها و انرژی مصرفی صرفه‌جویی شود.

پین‌هایی ارزان‌تر، سالم‌تر و حاصل فرایندی با بهره‌وری بالاتر؟ باید به مهندسان آلمانی تبریک گفت!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 49663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =