بیست‌ودومین نشست تخصصی ایرانیان خارج از کشور با موضوع «بررسی وضعیت ایرانیان مقیم مالزی» صبح امروز (13 مهرماه) با حضور رایزن پیشین فرهنگی کشورمان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نشست كه از سوی اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور این سازمان برگزار شد، در ابتدا حسین دیوسالار، مدیر کل ایرانیان خارج از کشور با تبیین موضوع و ضرورت توجه به ایرانیان خارج از کشور به عنوان ظرفیت تاثیر گذار برای تامین اهداف و منافع ملی کشور ، گفت: در این کشور تعداد قابل توجهی از ایرانیان حضور دارند که با محوریت دانشجویان به فعالیت مشغول هستند و علیرغم همه تلاش هایی که رایزنی ،سازمان و به طور خاص اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور داشته و دارند باید برنامه‌ریزی بهتر ضمن مشارکت و هم افزایی دستگاه‌ها برای رسیدگی و ارائه خدمات بهتر و مناسب تر صورت پذیرفت.

وی افزود: اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور با اعزام هنرمندان، برگزاری نمایشگاه‌های هنری، اجرای برنامه های مناسبتی، توجه به ارتباطات و تعامل ایرانیان و به ویژه دانشجویان، انجام فعالیت های پژوهشی، اعزام روانشناسان و متخصصان تربیتی، آموزشی و مذهبی و ... تلاش کرده تا به طور خاص در این کشور فعالیت بهتر و گسترده‌تری را به انجام رساند که البته تا ارائه خدمات مطلوب و ایده آل فاصله داریم که باید با هم افزایی و مشارکت همه دستگاه‌ها در این زمینه اقدام کرد.

علی اكبر ضیایی، رایزن پیشین فرهنگی كشورمان در مالزی با اشاره به روند مهاجرت به این کشور در سال‌های اخیر گفت: در چند سال اخیر روند مهاجرت به این کشور به دلایل مختلف از جمله آسانی و تسهیل حضور و اقامت، دسترسی به برخی امکانات با هزینه های کمتر نسبت به اروپا و امریکا ، امکان ادامه تحصیل و ... افزایش یافته هر چند که این وضعیت با سیر نزولی مواجه شده و در یک نگاه کلی می‌توان گروه های ایرانی خارج از کشور را به گروه های مقیم، دانشجویان، تجار و بازرگانان، هنرمندان و نویسندگان دسته‌بندی کرد که باید برای هر کدام برنامه ریزی و فعالیت مناسب را به انجام رساند.

رایزن پیشین فرهنگی كشورمان در مالزی با اشاره به این که در گذشته تا حدود 100 هزار نفر ایرانی در این کشور حضور داشتند که به نظر می رسد در حال حاضربه حدود 60 هزار نفر رسیده باشد به برخی مشکلات موجود برای ایرانیان خارج از کشور به ویژه در مالزی و به وظیفه و مسئولیت جدی رسانه ها پرداخت و تاکید کرد: در این زمینه باید رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما اطلاع رسانی و تبیین دقیق و درستی را از شرایط موجود و مشکلات به خصوص در ارتباط با برخوردهای حقوقی و قانونی مالزی که معضلات فراوانی را به دنبال داشته به انجام برسد تا با این آگاهی بخشی تدابیر بهتر و مناسب تری را به اجرا درآورد.

وی توجه به آمارها و تلاش برای دستیابی به اطلاعات دقیق را ضرورت انکارناپذیر دانست و تاکید کرد: متاسفانه اقدام موثر و قابل قبولی برای دستیابی به اطلاعات و آمارهای ایرانیان در زمینه‌های مختلف به لحاظ کمی و کیفی صورت نپذیرفته و لذا امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های آنان به طور کامل و همچنین آشنایی با مشکلات و معضلات موجود کمتر قابل دسترسی است که باید برنامه‌ریزی بهتری دراین زمینه صورت پذیرد.

ضیایی، انجام پژوهش‌های نوبه‌ای و دقیق با همکاری دستگاه‌های مرتبط را از جمله ضرورت‌های جدی برشمرد و خواستار آن شد تا با همکاری مسئولان و دست اندرکاران امور ایرانیان خارج از کشور، گروه‌های پژوهشی تشکیل و تهیه طرح‌های موثر شکل بگیرد که بی‌تردید نقش موثری در برنامه‌ریزی و اقدامات آینده خواهد داشت.

رایزن پیشین ایران در مالزی توجه به موضوع زندانیان خارج از کشور را بسیار مهم دانست و گفت: به دلیل عدم آگاهی مناسب و اطلاع رسانی دقیق متاسفانه تعداد قابل توجهی از زندانیان را در این کشور شاهد هستیم که با وضعیت نامطلوب و احکام نگران کننده مواجه هستند که البته تلاش‌های جدی برای روشن شدن وضعیت آنان در حال اجراست.

وی ضرورت توجه به هنرمندان و ایجاد فضای مناسب برای عرضه هنر ایرانیان مقیم در این کشور که در سطوح عالی قرار دارند و برنامه ریزی دقیق به خصوص برای تدوین قوانین مرتبط با دانشجویان را حایز اهمیت دانست.

در ادامه جلسه و تشریح موضوعات مرتبط توسط ضیایی ، کارشناسان و متخصصان شرکت کننده نیز به ارائه نقطه نظرات و سئوالات خود پرداختند و رایزن پیشین فرهنگی کشورمان نیز پاسخ‌های لازم را ارائه کرد.

در این نشست، جمعی از مدیران، كارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های مختلف و مرتبط از جمله: معاون فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در اموردانشجویان در خارج از کشور، معاونت بین‌الملل حوزه علمیه قم، وزارت ورزش و جوانان، مدیر امور بین‌الملل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، وزارت آموزش و پرورش، مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما، شبکه جهانی جام جم، بعثه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ... حضور داشتند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 586681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =