رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران می‌گوید: شیوع بالای پدیده طلاق در نگاه مخاطبان امری نگران کننده است که انگیزه ازدواج را تحت الشعاع قرار داده درحالی که گزارشگر لس آنجلس تایمز از این موضوع به راحتی عبور کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعد از انتشار گزارش لس آنجلس تایمز درباره این که چرا زنان ایرانی تمایلی به ازدواج ندارند و پس از آن، مطلبی درباره این که نظر مردان درباره ازدواج چیست، نظرهای زیادی از سوی مخاطبان خبرآنلاین برای این گزارش‌ها به ثبت رسید.

دکتر کوروش محمدی، رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران، با تحلیل بالغ بر 400 کامنت ثبت شده از سوی کاربران درباره این موضوع، اشاره می‌کند: روزنامه لس آنجلس تامیز با نگاهی افراطی و جهت دار به قضیه ازدواج در ایران، عدم کفایت مردان را عامل تجرد زنان ایرانی قلمداد کرده است. صرف نظر از اهداف پنهان و آشکار ژورنالیستی در طرح این موضوع به نظر می رسد مبنای تدوین گزارش سنخیت چندانی با جامعه هدف این مساله ندارد.

او اضافه می کند: بی تردید سیر تحولات اجتماعی چهار دهه گذشته و تغییرات شگرف در رویکردهای اقتصادی و فرهنگی در چارچوب گذار اجتناب ناپذیر جامعه از سنتی به مدرن، فرآیند ازدواج در جامعه ایرانی را نیز هدف تاثیرات ملموس و بنیادین خود قرار داده است و این نکته همان نارسایی محتوایی و استدلالی در گزارش رسانه آمریکایی است که مخاطبان خبرآنلاین را به واکنش واداشته است. در واقع کلیدواژه های مدنظر لس آنجلس تایمز در نگاه اغلب مخاطبان خبرآنلاین که در نوع خود می توانند نمونه آماری قابل تعمیمی از جامعه جوانان ایرانی باشند، در حکم آدرسی اشتباهی عرض اندام می کنند.

محمدی با بیان این که آنچه از تحلیل محتوای کامنتهای مخاطبان خبرآنلاین در واکنش به این گزارش استنباط می شود ناظر بر خوب بودن یا نبودن مردان یا زنان ایرانی در پروسه ازدواج نیست، اضافه می‌کند: ازدواج تحت تاثیر سلسله عواملی است که پیشینه ۴۰ ساله ای از تغییرات ساختاری در باورها و نگرشهای جامعه ایرانی به این مقوله را تبیین می کنند. کلیدواژه های مخاطبان خبرآنلاین منطبق بر واقعیاتی است که جوامع درحال توسعه را در کفه ترازوی مدرنیته می سنجند و بطور خاص در ایران مشتمل بر طیف وسیعی از پارامترهای اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار هستند. بروز و ظهور تدریجی عواملی همچون تجمل گرایی در زندگی اجتماعی ایرانیان نکته بارز مورد نظر مخاطبان خبرآنلاین است که در پوشش مواردی همچون شرایط سخت زمینه ای برای ازدواج و ناتوانی جوانان در تهیه و تامین مقدمات آن، مطرح می کنند.

این کارشناس اجتماعی اضافه می کند: طبعا مخاطب خبرآنلاین از جابجایی معیارهای ازدواج از مبانی اخلاقی و عاطفی به اصولی سرتاپا مادی گرایانه هم غافل نشده و به این قصه درقاب نامیمون مهریه های سنگین و نگاه تاجرانه برخی خانواده ها سخن می راند! به زعم مخاطبان خبرآنلاین، لس آنجلس تایمز هرگز پیرامون تغییرات اساسی در جامعه اخلاقی و دینی ایران اطلاعی ندارد که صرفا بر یک عامل غیرواقعی تاکید کرده است درحالیکه بازخورد مخاطبان مبین واقعیتی است که بخشی از دلایل مهم کمرنگ شدن ازدواج جوانان را در انحطاط ارزشهای اخلاقی و تعارضات اجتماعی و ایدئولوژیک جامعه ایرانی می داند و در قالب روابط نامشروع دو جنس پیش از ازدواج به عنوان تامین کننده ای موثر برای کنترل نیازهای غریزی بسیاری از جوانان اشاره دارد.

به گفته او، شیوع بالای پدیده طلاق در نگاه مخاطبان امری نگران کننده است که نمونه های آن انگیزه ازدواج را تحت الشعاع آثار خود قرار میدهد درحالی که لس آنجلس تایمز از این موضوع به راحتی عبور کرده است.

دکتر محمدی همچنین اشاره می کند: توقعات هر دو نسل از ازدواج به نظر می رسد متاثر از فشارهای اقتصادی و معضلات اجتماعی نظیر بیکاری، نا امیدی به آینده، نارضایتی زناشویی، خیانت، مادی گرایی، کاهش سطح روابط موثر، افزایش سن ازدواج و فقدان هدف گزینی در تشکیل خانواده بشدت جابجا و نا سازگار با نظام اجتماعی و ایدئولوژیک جامعه ایران شده است! این دغدغه ها در بازخوردهای واکنشی مخاطبان به گزارش غیرواقع لس آنجلس تایمز کاملا مشهود است.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران اضافه می کند: اما در مجموع از بررسی این گزارش دو تحلیل متفاوت قابل استنباط است :تحلیل اول اینکه این گزارش و گزارشگر لس آنجلس تایمز با افکاری افراطی و فمینیستی به صورت کاملا جهت دار اما بی غرض! اقدام به تهیه گزارشی کرده است که اگرچه با واقعیتهای امروز جامعه ایرانی در باب ازدواج همخوانی ندارد اما در جای خود قابل تامل است چون لااقل در بخش اندکی از نگاه مخاطبان ایرانی مورد اقبال واقع شده است بگونه ای که تحصیلات بالا و مشاغل پردرآمد هم در تسریع مقوله ازدواج ناکارآمد تلقی می شوند و این نکته مشترک این گزارش با طرز تفکر مخاطبان خبرآنلاین به شمار می رود. بنابراین از زاویه این تحلیل نیازمند توجه و بررسی است.

او اضافه می کند: و اما تحلیل دوم تصوری هوشمندانه در صنعت رسانه و اهداف سیاسی ژورنالیستی را تبیین می کند. براساس این دیدگاه لس آنجلس تایمز از مقوله ازدواج در ایران هیچ چیزی نمی داند و دلایل توفیق یا عدم توفیقش اهمیت چندانی برایش ندارد اما ماموریت دارد تا با طرح موضوعی چالشی در جامعه ایران، ضمن ایجاد تقابل و القاء باورهای منفی و مایوس کننده بین جوانان، به هدف بزرگتری دست یابد که همانا رصد کردن دیدگاهها و بازخوردهای مخاطبان، رسانه ها و کارشناسان مسایل اجتماعی ایران نسبت به این موضوع چالشی است که به تبع خروجی این قصه، واقعیتهایی دردناک از اوضاع اجتماعی جامعه ایران است که از زبان خود ایرانیان مطرح شده و بسیار خوشایند این نشریه است. البته این نگاه ممکن است اندکی افراطی باشد اما برفرض صحت این تحلیل هم نباید نگران بود چون طرح واقعیتهای جامعه صرف نظر از سوء استفاده تبلیغاتی رسانه های غربی، اما در جای خود بسیار قابل تامل و ارزشمند است و درنهایت چاره ای نیست جز اینکه با واقعیتهای جامعه خویش آشتی کنیم!

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 605325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    27 4
    بعله و حالا ماست مالی کردن خبر لوس آنجلس تایمز شروع شد.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
      5 0
      مشکل فرهنگی.
    • محمد IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
      8 0
      گدایی خبرآنلاین برای کلیک بیشتر. واقعیت اینکه به اندازه 80 میلیون آدم متفاوت و تفکر متفاوت در این کشور هست. هیچ دو مرد یا هیچ دو زنی مثل هم نیستن حتی برادر خواهرای دوقلو. اینکه با واژه دخترا یا پسرا فلان یه جمله رو شروع کرد و یه تجربه شخصی رو به همه نسبت داد فقط عدم درک نویسنده رو نشون میده. اما در این بین خبرآنلاین با درج اینگونه اخبار و کامنت‌ها برای گدایی چند کلیک بیشتر نفرت بین دو جنس رو ترویج میکنه. رویه‌ای که فقط مشکلات رو بیشتر و نفرت رو عمیق‌تر میکنه. همین. و البته پول تبلیغات برای خبرآنلاین رو بیشتر
    • بی نام RO ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
      6 1
      با احترام به گفته اون برادر عزیزی که گفتن خانوم دهه ۷۰ ایشون رو به خاطر اشکال بینی محل ندادن٬ خواهرانه یه چیزی بگم٬ همین اشتباه امثال پسرایی همچون شما هست که با عرض معذرت به دنبال لعبت جوون و تروتازه و سرحال و کم سن و سال میگردین٬ منظورم با اختلاف دهه های متفاوت٬ و در اغلب موارد اکثرا ابن ازدواجها اینده درخشانی نداره و همین انتخاب غلط این پسرها سبب این میشه که موردهای ازدواج برا ما دخترهای اخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ پسرهایی باشه که یا متارکه کردن یا اینکه در دوران عقد بهم زدن٬ در حالیکه اگه از همون اول به جایگاه سنی و تفاوت دهه ها توجه بیشتری میکردن٬ این مسایل پیش نمیومد٬ در ضمن برادر عزیز دختری هم که به خاطر شکل بینی اوکی نداده٬ یا اونو بهانه قرار داده٬ یااینکه دنبال ظواهره٬٬٬ بیخیال داداش
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    55 3
    حالا چرا گیر دادی به لس آنجلس تایمز،، تحلیلتو بگوو،،نکنه مشکل ازدواج تقصیر بچه‌های لس‌آنجلس تایمزه؟
    • بی نام EU ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
      77 1
      داداچ شما هنوز نفهمیدی تو ایران همه چیز تقصیر آمریکاست؟؟؟ عجیبه واقعا.
    • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
      43 2
      نه احتمالا تقصیر نیویورک تایمزه. شایدم سی ان ان. شایدم ایندیپندت..
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    1 1
    نام
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    41 1
    تایمز نظرش را گفته و تحلیل کرده ،،، از یک قاره دیگر اومده و نظر سنجی کرده ،حالا شما فقط بصورت کلیشه ای اون را محکوم میکنید . چرا دنبال واقعیات نیستید ؟ چرا خودتان نظر سنجی نمیکنید از جوانان ؟؟ از پیرمردها نظر سنجی میکنید و فقط سخنرانی میکنید ، این باید باشد ، و این نباید باشد دردی از جوانان دوا نمیکند .
  • بی نام EU ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    44 5
    ازدواج هم مثل سایر مشکلات کشور از ضعف مدیریت و یا بهتر بگم به کل نبود چیزی به نام مدیریت در کشور است مثل فقر بیکاری تورم تنها دغدغه شان کنسرت و این چیزهاست تا مردم را سرگرم کنند
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    24 2
    ببینید اصلا امکان نداره که پسر و دخترهایی که در یک خانواده بزرگ شدن یک عده شون خوب بشن یک عده بد و در یک سمت یک عده رو داشته باشیم که خالص بد هستند و برعکس لذا به نظر من محیط باعث شده که هر دو طرف دست به کارهایی بزنن که باعث بشه برای طرف دیگه تهدید امیز تلقی بشه ضمن اینکه پرورش بچه ها معمولا با مادرها است و این رسوم ازدواج رو هم معمولا خانمها تولید میکنن و در مورد نسل الان هم پایه گذار این داستانها و گرفتاری ها متولدین دهه های 20 و 30 هستند که بویژه خانمهای متولد 1315 تا 1345 باید جوابگو باشند مردها هم همینطور که چرا ما دچار این وضعیت شده ایم بالاخره خود نسل کنونی که باعث این همه مشکل نشده اند از دوستانی که متولد 1315 به بعد هستند خواهش می کنیم در مورد نتیجه کارهاشون توضیحی ارائه کنن
  • امير گوگل CA ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    33 0
    تحليل روزنامه آمريكايى درست يا غلط ازدواج بتدريج از روابط اجتماعى در حال حذف شدنه وحتى ازدواجهاى قديمى با طلاقهاى فزاينده در حال ويرانى، چون اخلاق جامعه ما در چند سال گذشته بسيار تغير كرده پسر يا دختر در خانواده ايرانى بزرگ ميشن اگر اشكالى هست مربوط به دو طرفه ،مهمترين دليل عدم امنيت هميشگيه واميدى هم به بهبود اوضاع نيست ، و بعدهم مادى شدن روابط اجتماعيه كه ديگه هيچكس حاضر نيست بخاطر ديگرى سختى تحمل كنه وهمه از هم توقع دارن وحتى در ازدواجهاى افراد ثروتمند فقط توقعات بيشتر ميشه وزندگى اونا هم دوام چندانى نداره، حالا دلايل ديگه هم اضافه كنيد هيچكس هم در جامعه بفكر درست كردن اون نيست دولتمردا ن ما هم فكر ميكنن با چندتا ميز گرد وسخنرانى ميتونن اوضاع رو عوض كنن ، خانه از پاى بست ويران است
  • رسول A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    48 0
    چرا حاشیه میرین؟ گرانی افسار گسیخته و بیکاری و هزاران مشکل دیگه باعث عدم ازدواج جوانان است.
    • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
      6 0
      هم گرانی وهم عدم درک مساله ازدواج وجنس مخالف از دلایلی هست که باعث شده سن ازدواج بالا بره.الانم که دیگه کلا ازدواج نمیکنن.
  • علی A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    21 11
    اصلا ازدواج چه اهمیتی داره که اینقدر درباره اون بحث و جدل میکنید؟ کی گفته ازداوج خوبه یا حتی بده؟ هر کی میخواد ازدواج کنه هر کی هم خواست نکنه. هیچ بحثی هم نداره.
  • سمیه A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    5 13
    با سلام تحلیل نظرات اجتماعی یک روزنامه بد نیست.ولی گاها هدف سیاسی هست که هیچ زمینه علمی و تحقیقی ندارد.علت ازدواج نکردن جوانان مثل خود من عدم مدیریت درست در جامعه و در نظر نگرفتن پدیده های جامعه شناسی و روانشناسی میباشد.درد ما اماده نبودن باسیر پیشرفت و تکنولوژی و مردان ما سطح اطلاعات و اگاهی پایینتری از زنان دارند این عدم تعادل مانع حداقل ازدواج سالم شده
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    21 1
    نظر دادن حال می خواد که ما نداریم و البته شما چاپش نمی کنین
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    26 1
    گذر از سنت به مدرنیسم همین معضلات رو هم داره مردا دوست دارن سنتی باشن و زنها می خوان به روز بشن و تو صحنه ،عواملی مثل گرونی،بیکاری و سطح سواد رووهم بهش اضافه کنید،زنی که بیرون کارمی کنه تو خونه هم باید کار کنه ولی خیلی مردا تو خونه کار نمی کنن و اینه که زنها خودشون رو از هفت دولت آزاد می کنن و ازدواج نمی کنن،بیکاری ،بیکاری،بی کاری مردم رو فلج کرده چطور ازدواج کنن،یه عده هم که ازدواج می کنن خودشون رو به دردسر می اندازن،خرح بچه هم که خیلی سنگین شده ،وا مصیبتا ،به قول معروف سری که درد نمی کنه دستمال نمی بندن و چی می شه ، جامعه با مشتی پیر دختر و پیر پسر،سیاست مدارها باید مشکل رو حل کنن نه مردم عادی،مگه مردم مشکل چند نفر رو می تونن درست کنند،خدا خودت به داد دل این مردم برس،الهی آمین
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    8 2
    نویسنده خیلی تلاش کرده طوری بنویسه که متهم به ایشون آمریکا ستیزی نشن. مقاله لس انجلس تایمز بخشی از حقایق در مورد مشکلات ازدواج است نه همه موارد. ولی نویسنده خواسته همون موضوع مقاله لس انجلس تایمز را کم اهمیت جلو بده و بگه دغدغه عده ای کمی هست. ولی خوبه نویسنده در نظر داشته باشه خیلی ها هم الان ازدواج کردن به نوعی با مشکلاتی که مقاله لس انجلس تایمز میگه دارن دست و پنجه نرم می کنند و راهی هم ندارند و به دلایل مختلف طلاق نمی گیرند. ربط دادن همه مسائل به فمنیست فقط واسه پاک کردن صورت مسئله است. اما نمیشه از گسترگی عوامل کاهش ازدواج و طلاق هم غافل بود.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    57 1
    من 27 سالمه.اینقدر از زندگی کشیده ام که حوصله خودم رو هم ندارم.ازدواج کیلویی چند؟
    • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
      13 0
      حرف دل خیلیامونه....
  • بی نام A1 ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    8 3
    شما یک کار با حقوق بخور نمیر به من بدید کار آدمیزادی مثل اون کارمند های کت و شلوار پوشی که صبح ساعت ۷ سر کارند تا ۳ نه کارگری و بیگاری و حقوق های عقب مانده من فردا روز استخدام میرم خواستگاری
  • علی IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    2 0
    شما که میگید حال ازدواج ندارم و که چی و این حرفا... پس میل جنسیت چی میشه اگه از راه درست نری که کم کم مثل حیوانات میشی همینم شده همه نمیتونن خودشونو کنترل کنن و مجبورن واسه نیازشون حتی واسه اینکه گناهم نشه صیغه هم شن اما فقط برای ارضای نیازشون نه برای داشتن زندگی خوب و با نشاط....پسرای پولدار که اصن دنبال ازدواج نیستن حتی با سطح خودشون اونقدر فاسدن که حاضرن فقط با دختر بازی بگذرونن که دو دونیا خیر نمیبینن بهدلیل اینکه طلب ازدواج از طرف مرده ...دختر خوبم کم نیست تئ این مملکت نمیاد ازدواج کنه....اگرم میبینید دختری بد میشه از اول بی عفت نبوده میل جنسیش اونقد زده بالا نمیتونسته هم خحودشو نگه داره شرایط ازدواجم نداشته و سنش رفته بالا کم کم آلوده شده ..
  • زهره IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    1 0
    با سلام خدمت دوستان همه ی نظراتو خوندمو قبول دارم که مردم چی میکشن اما ماها حکم یه خانوادرو داریم اگه ما هوای همو نداشته باشیم کی میخواد به دادمون برسه؟ دولت؟رئیس جمهور؟ کی؟ اینقد همه رو با یه چوب نزنید والا دختر خوب و پسر خوب زیاده همانطور که دختر بد و پسر بد زیاده تو قرانم خدا گفته که زنان پاک برای مردان پاک و زنان ناپاک برای مردان ناپاک قرار داده..پس دیگه جای بحثی نمیمونه اینقدنم نگین کی الان به فکر ازدواجه خیلیا دارن ازدواج میکنن خیلیا هم نمیکنن یا شرایطشو ندارن چه دختران جه چسران...خدا به همه توفیق بده که تشکیل خانواده بدن به حق امام زمان...همه رو نجات بده