حضور هیئت تجاری ۳ کشور آسیایی در آبادان/ احداث بیش از ۱۴ کارخانه در خوزستان

هیئت های اقتصادی کره جنوبی، مالزی و سنگاپور در آبادان حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از آبادان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ظهر چهارشنبه در نشست هیئت تجاری کره جنوبی، مالزی و سنگاپور که در سالن جلسات این اتاق برگزار شد، اظهار کرد: از حضور این هیئت تجاری در این اتاق و منطقه آزاد اروند خرسند هستم.

مسعود خیاط زاده افزود: امیدوارم این مراودات همیشگی باشد تا بتوانیم چنین دیدارهایی را داشته باشیم زیرا با مالزی دارای وجه اشتراک دینی و مذهبی هستیم و این خود باعث پیشرفت امور تجاری و سرمایه گذاری در دو کشور می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان عنوان کرد: در دوران تحریم و پساتحریم ارتباط خوبی داشتیم و به دنبال افزایش این مراودات هستیم. توانمندی های خاص و بالقوه در موضوع نفت و پتروشیمی حائز اهمیت است.

خیاط زاده با اشاره به ظرفیت های راه های مواصلاتی آبادان، این راه ها را ریلی، دریایی، هوایی و زمینی عنوان کرد و گفت: در دیگر نقاط جهان این پکیج وجود ندارد؛ آبادان می تواند جایگاه خوبی به منظور ترانزیت کالا برای عراق و کشورهای آسیای میانه و سرمایه گذاری این کشور در حوزه گردشگری و سایر حوزه ها باشد.

وی با بیان اینکه فقط استان خوزستان دارای سه اتاق بازرگانی است، توضیح داد: اتاق های بازرگانی در کشور ایران فقط در مراکز استان ها قرار دارد و وجود سه اتاق بازرگانی در خوزستان بیانگر تجارت فعال و پویایی است که از گذشته در این منطقه وجود داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با تاکید بر اینکه این شهر دارای نیروی کار ماهر و ارزان است، تصریح کرد: فکر می کنم علت اینکه در استان خوزستان و این منطقه سرمایه گذاری نشده تبلیغات سوء از خارج کشور علیه کشور عزیزمان است که با رفت و آمد هیئت های تجاری این شیطنت رفع می شود و شاهد تجارت شکوفا بین طرفین خواهیم بود.

 

 

شرایط همکاری مشترک مهیا است

سیدرضا زیتونی نژاد، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز در این نشست اظهار کرد: کشورهای مالزی، کره جنوبی و سنگاپور کشورهای پیشرفته ای هستند که نرخ های رشد و پیشرفته دارند.

وی ظرفیت های استان خوزستان و شهر آبادان در حوزه نفت و پتروشیمی را بالا قلمداد کرد و افزود: ایران از نظر ذخایر نفتی پنجمین کشور و در ذخیره گازی، دومین کشور دنیا است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با بیان اینکه عمده ذخایر نفتی ایران در استان خوزستان متمرکز است، خاطرنشان کرد: نخستین پالایشگاه خاورمیانه توسط انگلیسی ها در آبادان احداث شد و همچنین 50 سال قبل اولین پتروشیمی ایران نیز در این شهر احداث شد.

زیتونی نژاد وجود 7 میلیون اصل نخل خرما در آبادان را یک ظرفیت مهم برای این شهر برشمرد و گفت: مصرف خرمای مالزی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان بالا است و آبادان بیشترین تولید خرما را در ایران دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت، این منطقه را آزاد و تجاری اعلام کرده که برای سرمایه گذاری و تجارت امکانات مطلوبی دارد، ادامه داد: با توجه به نزدیکی آبادان به کشور عراق می توان در حوزه آی تی، نفت، انرژی و حتی کالای مصرفی این کشور اقدام کرد زیرا شرایط همکاری مشترک مهیا است و این موضوع بستگی به تمایل این هیئت دارد که در چه حوزه ای می خواهند در این شهر فعالیت کنند؛ ما به عنوان اتاق بازرگانی می توانیم تسهیلگر باشیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با بیان اینکه این شهر در حوزه صید و  صیادی دارای ظرفیت های بالایی است، یادآور شد: مالزیایی ها در حوزه تولید میگو صاحب نظرند.

زیتونی نژاد زمینه های همکاری ایران و مالزی در حوزه روغن پالم را مطلوب دانست و افزود: ایران در زمینه تولید روغن پالم ظرفیت بالایی معادل چهار الی پنج تُن در سال را دارد که مواد اولیه روغن پالم در مالزی وجود دارد و شرکت های تولیدکننده روغن پالم مالزی می توانند در این منطقه شرکت احداث کنند.

 

 

شرایط مناسب برای سرمایه گذاری در گردشگری آبادان

غلامحسین غلامعلیان، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز در این نشست اظهار کرد: آبادان شهری زیبا است که مردمی مهربان دارد.

وی با بیان اینکه این شهر توسط دو رودخانه ی آب شیرین احاطه شده است، افزود: آبادن دارای نخلستان های زیبا است. اولین پمپ بنزین خاورمیانه در آبادان احداث شده است.

غلامعلیان با بیان اینکه در صنعت گردشگری می توان با کمترین هزینه بیشترین درآمد را کسب کرد، ابراز کرد: امید است با ویژگی های مناسب آبادان تفاهمنامه ای با این هیئت در زمینه صنعت توریسم داشته باشیم.

حوزه های مطلوب سرمایه گذاری زیاد است

سرمد مرجودین، رئیس اتاق بازرگانی کوالالامپور کشور مالزی نیز در این نشست اظهار کرد: از زمانی که وارد خوزستان شدم موقعیت های زیادی را مشاهده کردم که می توان در آنها سرمایه گذاری کرد.

وی عنوان کرد: علاوه بر صنعت نفت و گاز، حوزه توریسم نیز برای خوزستان مهم است.

 

 

احداث بیش از 14 کارخانه در خوزستان

کیم مینگ یون، رئیس شرکت ال ای سی کره جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: با حضور در اتاق بازرگانی آبادان تفاهمنامه ای را برای انتقال تکنولوژی از کره جنوبی به ایران منعقد کردیم.

وی با تاکید بر اینکه پروژه تولید درب و پنجره را در خوزستان آغاز کردیم، افزود: تا سال آینده بیش از 14 کارخانه در خوزستان را احداث خواهیم کرد.

رئیس شرکت ال ای سی کره جنوبی با بیان اینکه سرعت پیشرفت و توسعه در خوزستان بالا است، خاطرنشان کرد: به استاندار خوزستان قول دادیم 10 کارخانه را ظرف مدت دوسال احداث کنیم ولی می توان در زمان کمتری نیز انجام داد.

 

 

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =