در دیدار محمدجوادظریف و ارلان عبدالدایف وزیران امور خارجه ایران و قرقیزستان در بیشکک پایتخت این کشور، راهکارهای گسترش فراگیر همکاری ها به ویژه در عرصه اقتصادی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرآنلاین، عبدالدایف وزیر امور خارجه قرقیزستان در این نشست خبری مشترک با ظریف گفت: ایران از اولین کشورهایی بود که حاکمیت جمهوری قرقیزستان را به رسمیت شناخت و طی این سال ها دو کشور همکاری های دو جانبه خود را گسترش دادند.

وی ادامه داد: امروز توافق های چارچوب سفر الماس بیک آتامبایف رئیس جمهوری قرقیزستان به ایران در سپتامبر 2015 و سفر رسمی عالیجناب روحانی رییس جمهوری ایران به بیشکک در دسامبر 2016 را بررسی کردیم و نتایج این سفرها نقش مهمی در توسعه روابط دو کشور دارد.

علدالدایف افزود: برای تقویت روابط پارلمانی، مبادله هیات ها را مد نظر داریم و در این راستا سفر رسمی رئنیس پارلمان قرقیزستان به ایران را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برای تحکیم روابط پارلمانی دو کشور برنامه ریزی می کنیم، گفت: قرقیزستان و ایران ظرفیت های بزرگ اقتصادی و تاریخی دارند. در زمان حاضر دو کشور در باره گردشگری و روابط تجاری متقابل همکاری می کنند و اقدامات ضروری را هم برای بهبود روابط تجاری دو کشور اجرا می کنیم.

مقام قرقیز در ادامه، حمل و نقل، صنعت، انرژی، علم، فناوری و صنایع غذایی را از جمله حوزه های همکاری عنوان و تصریح کرد: جمهوری قرقیزستان آمادگی خود را برای اجرای پروژه های مشترک با ایران اعلام می کند و برای دستیابی به این هدف توافق کردیم.

وی افزود: فعالیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور می تواند زمینه و راهکار مهم اجرای پروژه های مختلف را فراهم کند.

عبدالدایف همچنین با اشاره به تصویب برنامه درازمدت همکاری دو کشور تا سال 2026، در خصوص چشم انداز روابط نیز گفت: اطمینان دارم برنامه درازمدت سکویی برای توسعه روابط تهران و بیشکک خواهد بود.

وی با اشاره به جایگاه قرقیزستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اظهار کرد: همگرایی با این اتحادیه می تواند امکانات جدیدی در حوزه هایی همچون صنعت، کشاورزی و مواد غذایی برای شرکت های ایرانی ایجاد کند و قرقیزستان آمادگی خود را برای صدور محصولات به ایران اعلام می کند.

وزیر خارجه قرقیزستان همچنین گفت: همکاری در سازمان های بین المللی و منطقه ای در چارچوب سازمان ملل متحد، همکاری های اسلامی و شانگهای از جمله مواردی بود که در مذاکرات امروز مورد بررسی قرار دادیم.

وی در ادامه نیز با اشاره به اهمیت حفظ و امنیت ثبات در آسیای میانه اظهار کرد: با توجه به شرایط افغانستان، تهدیدها تروریستی و انواع جنایات سازمان یافته، در مذاکرات امروز توجه خاصی به این مسائل معطوف کردیم و طرفین آمادگی دارند، دوجانبه و چندجانبه برای مقابله موثر با تروریسم بین المللی، منطقه ای و همچنین مبارزه با تولید و حمل مواد مخدر همکاری کنند.

مقام قرقیزی گفت: در مذاکرات امروز همچنین درباره جهانگردی، گردشگری و ضرورت اجرای اقدامات مشترک به توافق رسیدیم. قرقیزستان به توافقاتی که در جریان سفرهای رسمی منعقد شده است، عمل می کند و در این راستا تصمیم گرفته شد بیشکک تسهیلاتی را برای صدور ویزا به اتباع ایرانی ارائه کند.

وی همچنین با اشاره به اهتمام قرقیزستان برای ایجاد شرایط بهتر برای گردشگران و سرمایه گذاران ایرانی، ابراز امیدواری کرد، در آینده نزدیک فعالیت نمایندگان بخش خصوصی ایران در قرقیزستان افزایش یابد.

عبدالدایف در پاسخ به پرسش ارزش حجم مبادلات تجاری دو کشور هم گفت که سال 2016 معادل 14 میلیون دلار بود و البته در مقایسه با سال 2015 افزایش داشته‌ است، ولی با توجه به ظرفیت های دو کشور رضایت بخش نیست.

وی افزود: حاصل دیدارهای روسای جمهوری دو کشور، امضای 16 سند و توافق رسمی بوده و تاکنون دو کشور 11 نشست کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار کرده اند.

مقام قرقیز ادامه داد: سال آینده نیز دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان در تهران برگزار می شود که وظیفه داریم، شر ایط مناسبی برای ارتقای روابط اقتصادی فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه، قرقیزستان گام های مشخصی در آینده نزدیک برمی دارد، اظهار کرد: بیشکک تسهیلاتی برای صدور ویزای کار و گردشگری به اتباع ایرانی قائل شده است.

عبدالدایف گفت: در مذاکرات امروز اعلام شد که شرکت های هواپیمایی دو کشور تلاش می کنند، خط مستقیم هوایی را احیا کنند. از طرف قرقیزستان ایرماناس و از طرف ایران هم ماهان ایر مأمور پیگیری این مسأله شدند که امیدواریم این خط راه اندازی شود.

وی در پایان گفت: اولویت توسعه روابط بانکی، کشاورزی، معادن، صنایع سبک، تبدیلی و ساخت نیروگاه است. در مذاکرات امروز طرف ایرانی ابراز علاقه کرد که در حوزه فناوری های نوین و تبادل دانش همکاری شود که باعث ارتقای روابط اقتصادی می شود. نباید منتظر 25 سال دیگر باشیم تا روابط به سطح بالاتری برسد، بلکه باید همکاری ها را از هم اکنون آغاز کنیم.

سفر منطقه ای ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به آسیای میانه و قفقاز برنامه ریزی شده است.

جمهوری قِرقیزستان ایستگاه پایانی سفر ظریف با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی بیشکک مانند 15 جمهوری سابق شوروی پس از فروپاشی استقلال یافت.

این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.

روز سه شنبه نیز ظریف در تفلیس با گئورگی مارگولاشویلی رئیس جمهوری، ایراکلی کوباخیدزه رئیس پارلمان، گئورگی کویریکا شویلی نخست وزیر، گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان مذاکره کرد.

ظریف روز دوشنبه نیز در ترکمنستان با مقام های ارشد این کشور از جمله قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت وگو کرد که حدود دو ساعت طول کشید.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    0 2
    با توجه به رويكرد دولت در عقد قراردادهاي 25 ساله ايشون بايد منتظر باشن