۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۰

بحران‌های جهانی دو رقیب را به هم نزدیک کرده است

نخست وزیر ژاپن تارو آسو در قالب سفری دو روزه راهی پکن پایتخت چین شد. دو غول قدیمی آسیا در حالی قصد تجدید دیدار دارند که هم بحران اقتصادی و هم بیماری واگیردار آنفولانزا خوکی جامعه جهانی را در نگرانی فرو برده است.
این نخستین سفر تارو آسو به چین از زمان حضور در دفتر نخست‌وزیری است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده آسو امروز با همتای چینی خود دیدار می‌کند.فردا نیز رئیس‌جمهری چین هو جین تائو میزبان آسو خواهد بود.
آسو در حالی راهی چین شده است که بازدید او از آرامگاه کشته شدگان جنگ یاسوکونی مراتب اعتراض دولت چین را برانگیخته بود. علاوه بر این گسترش برنامه‌های هسته‌ای چین نیز مورد انتقاد شدید وزیر امور خارجه ژاپن قرار گرفته بود. با این وجود گویا آسو عزم سفر به چین کرده‌است تا شاید بتواند در این دیدار از حجم خصومت‌های دو طرفه بکاهد. کارشناسان منطقه اما نظر دیگری دارند. به نظر می‌رسد که تهدید‌های دو جانبه حالا پکن و توکیو را به هم نزدیک کرده است. همزمان با سفر آسو به چین کره‌شمالی هم تهدید‌های خود را تشدید کرده‌است و به نظر می‌رسد که چین و ژاپن به عنوان دو عضو فعال حاضر در مذاکرات شش جانبه باید بر میزان همکاری‌های دو جانبه برای حل این بحران بیفزایند. آنفولانزای خوکی نیز از جمله دغدغه‌های مشترک میان دو دولت است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =