گفت و گو با وزیر کار و امور اجتماعی

سید ابراهیم علیزاده: استادیار 43 ساله دانشگاه علم و صنعت که سه فصل است از اتاق ریاست دفتر رییس جمهوری دولت نهم به طبقه دهم ساختمان وزارت کار منتقل شده، از همان اول کار هم می دانست راه خیلی سختی را در پیش دارد و شاید برای همین هم موضعی کاملا متفاوت با وزیر کار سابق در مورد بیکاری کشور اتخاذ کرد.

عبدالرضا شیخ الاسلامی در همان اوان صدارت بر وزارت کار با نرخ بیکاری محقق نشده برنامه چهارم و مطلوب عمل نکردن وظیفه تولی گیری اشتغال توسط وزارت کار مواجه بود که برای هموار کردن مسیرش در نهایت به راحتی به این مشکلات در جلوی دوربین صداوسیما اذعان کرد و خیلی راحت مسئولیت اشتغال کشور را واگذار کرد. او این روزها کمتر در رسانه ها حاضر می شود و شاید برای همین هم باشد که در مورد مثلا تعداد بیکاران کشور ارقام متفاوتی اعلام می شود. البته این موضوع را خودش قبول ندارد و حتی تعداد بیکاران کشور را هم بدون هیچ محدودیتی اعلام می کند.

فارغ التحصیل رشته عمران ـ مهندسی برنامه‌ریزی حمل و نقل (در مقطع دکترا) دانشگاه علم و صنعت این روزها دیگر به جای مواجه بودن با دانشجویانی که آرزوی مهندسی در سر بپرورانند، با مهندسان و متقاضیان جویای کار و کارگرانی مواجه است که آرزویشان دستیابی به یک شغل و یا از دست ندادن شغل شان است و از سوی دیگر به جای کتب مهندسی، اعداد و ارقامی را پیشرو دارد که حاکی از وضعیت بازار کار کشور است.

او در گفت وگو با خبرنگار خبرآنلاین هرچند آخرین نرخ بیکاری یعنی نرخ بیکاری فصل بهار را اعلام نمی کند اما تعداد بیکاران کشور را طبق آخرین آمار در دسترس خود، کمتر از سه میلیون نفر اعلام می کند. متن کامل این گفت و گو را بخوانید:

*آقای وزیر، آماری در اختیار دارید که نرخ بیکاری فصل بهار امسال چقدر شده است؟

فصل بهار را هنوز اعلام نکرده اند و این را باید مرکز آمار اعلام کند، ما که آماری نداریم.

*تعداد بیکاران کشور را چقدر برآورد می کنید؟

این هم از همان آماری که باید توسط مرکز آمار اعلام شود، گرفته می شود.

*اما این میزان از شورایعالی اشتغال بیش از چهار میلیون نفر اعلام شده است.

ببینید ماخذ ما برای ارائه آمار و استفاده از آمار، مرکز آمار به عنوان یک مرجع رسمی برای اعلام آمار است. همه ما بهره برداران آماری هستیم که مرکز آمار تهیه و تولید می کند. بنابراین در هرحال باید آمار را از آن ها بگیرید. حالا ممکن است گاهی ما این آمار را از آن ها گرفته باشیم و از آن مطلع باشیم که آن وقت، هنگامی که شما از ما این میزان را می پرسید ما می گوییم طبق اعلام مرکز آمار این نرخ چقدر است اما مسئولیتش  با ما نیست. الان آمار بیکاری فصل بهار را به ما اعلام نکردند. وقتی آن درصد را ندادند تعداد بیکاران کشور را هم ندادند.

*پس در شورایعالی اشتغال با چه نرخی مواجه هستید؟

شما می گویید تعداد بیکاران در فصل بهار 89 چقدر است که من می گویم این رقم را ندارم و آن ها باید به ما بدهند. آن رقم ها برای سال 88 بوده که ما داریم ولی آن ها که مورد نظر شما نیست.

*خب، همان نرخ سال 88 را بگویید.

نرخ بیکاری سال 88 معادل 11.9 درصد بود.

*تعداد بیکاران کشور را بگویید چقدر بود؟

از همین نرخ محاسبه کنید تعداد بیکاران کشور پیدا می شود. این رقم زیر سه میلیون نفر می شود.

*چقدر شغل جدید ایجاد شده است؟

ایجاد شغل در سال گذشته را ما نداریم، از کجا بیاوریم. این ها موجود نیست و ما اعداد و ارقام حدودی می توانیم بگوییم. دادن عدد مستلزم یک کار میدانی دقیق است، ما که نمی توانیم بی حساب حرف بزنیم.

*آیا ادعای افزایش مقرری بگیران بیمه بیکاری درست است؟

فکر کنم خیلی به تعداد آن ها اضافه نشده است. ببینید از سال گذشته تاکنون حدود 20 هزار نفر به تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری اضافه شده که عدد قابل توجه ای نیست. البته این رقم به ما مربوط نمی شود و وزارت رفاه باید پاسخ آن را بدهد.

*در روزهای اخیر اخباری مبنی بر آماده شدن لایحه اصلاح قانون کار منتشر شده که می خواهم بدانم آیا این پیش نویس، همان پیش نویس سال 86 است که به صورت رسمی منتشر شده بود یا اینکه تغییراتی در آن اعمال کرده اید؟

نخیر. تغییراتی در آن اعمال می شود. ما که به وزارت کار آمدیم، گفتیم به این اصلاحیه یک نگاهی بیاندازیم و چنانچه نظری داشتیم در آن اعمال کنیم که قانونی جامع و مانع و کامل باشد.

* این اصلاحیه چه زمانی به مجلس تقدیم خواهد شد؟

الان داریم مراحل پایانی اش را طی می کنیم و فکر می کنم در کمتر از یک ماه به مجلس ارسال شود.

*جزییاتی از این اصلاحیه را می گویید؟ این اصلاحیه در چند ماده است؟

چون تکمیل نهایی نشده اکنون نمی توانم بگویم اما این تغییرات ریز و جزیی است . چون هر تغییری که در قانون اعمال شود اسمش تغییر است. حال چه ویرگول و واو باشد، چه متن یک ماده مهم و مفصل.

*در گذشته میزان این اصلاحیه هشت ماده عنوان شده بود، اکنون بیش از این است؟

نه. قبلا هم هشت ماده نبود، بلکه نزدیک به 100 مورد و شاید هم بیشتر بود که تغییر در لفظ تا تغییر محتوایی را شامل می شد. الان هم ما داریم همان را بازنگری و مقداری کم و زیاد می کنیم. جزییات بیشتر آن را بعد از این که تکمیل شد اعلام می کنیم.

*آقای وزیر به گفته مقامات کارگری، شرکت های پیمانکاری نیروی انسانی همچنان در بخش خصوصی فعال هستند. برای این بخش هم می توانید کاری کنید؟

 برای بخش خصوصی باید بگویم ما که نمی توانیم به آن ها حکم کنیم. اما در بخش دولتی گزارش آن را به ما بدهید ما پیگیری می کنیم. چرا که بخشنامه این کار صادر شده است.

*پس چه نهادی باید بر فعالیت این شرکت ها در بخش خصوصی نظارت کند؟

ببینید بخش خصوصی معمولا شرکت های پیمانکاری ندارند. اصلا بخش خصوصی دلیلی ندارد که این کار را کند. برای چه باید پول خود را دور بریزد؟ بخش خصوصی که هیچ وقت برای خود واسطه نمی تراشد، برای چه باید این کار را کند؟ اگر بخش خصوصی این کار را کند، سر سال زمین می خورد و اصلا نمی تواند از جای خود بلند شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۷
    0 0
    ضمن تشكر از جناب وزير محترم آيا اگر نرخ بيكاري 5 درصد ميشد بازهم اينگونه برخ.رد ميكرديد ضمنا مركز آمار فقط مسئول توليد اين آمارهاست نه مسئول تعدادبيكاران وظيفه مركز آمار ارائه آينه اي از وضعيت آمارهاست حال شايد مسئولي نخواهد در اين آينه نگاه كند واگر نگاه كرد اين اينه را آنطور كه دلش خواست ببيند تقصير مركز آمار چيست؟ به قول اقتصاددانها حال باد رفت و پرتقال فروش را پيدا كرد
  • بدون نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۱
    0 0
    از وزير محترم كار بسيار ممنونيم. پس از صرف بيش از 20 ميليارد دلار براي بنگاههاي زود بازده هنوز 3 ميليون بيكار در كشور وجود داره. تازه اگر بيشتر از 3 ميليون نباشه.
  • نیما IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
    0 0
    تمام امارهای دولت دروغی بیش نیست.من که در مشهد ساکن هستم اکثر دوستان و اشنایان را میشناسم که با مدرک تحصیلی بالا بیکار هستند فقط فکر کنم در مشهد به تنهایی یک میلیون بیکار است.در کشور که باید 8 میلیون بیکار باشد.نرخ رشد جرایم این را بازگو میکند
  • فریاد IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
    0 0
    بایدم اطلاعی نداشته باشید!!! هنوز ساخته نشده!!؟