۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۳:۴۲

موسوی تنها کاندیدایی است که باوجود اعلام آمادگی سه کاندیدای دیگر برای انجام مناظره با رقبایشان، هنوز موضع مشخصی ندارد.

پس از اعلام آمادگی رسمی مهدی کروبی و محسن رضایی برای مناظره با رقبای انتخاباتی خود، محمود احمدی‌نژاد سومین نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم است که برای انجام این مناظره‌ها اعلام آمادگی کرده است. با این تفاوت که کروبی و رضایی شخصاً از آمادگی خود برای مناظره خبر داده‌اند اما رئیس ستاد احمدی‌نژاد به جای او برای انجام این مناظره‌ها اعلام آمادگی کرده است و دراین میان هنوز میرحسین موسوی درباره شرکت در مناظره اظهار‌نظری قطعی نکرده است. مجتبی ثمره‌ هاشمی در نشست مطبوعاتی خود در اهواز با اعلام این خبر، به رقبای احمدی‌نژاد هشدار داد که اگرچه کاندیداهای ریاست جمهوری در سطح کشور می‌توانند تمام مسائل را آزادانه به مردم انتقال دهند، اما باید متوجه باشند که در وادی نقد با عدالت رفتار کنند. از آنجا که تحقق شعار «آوردن پول نفت سر سفره‌های مردم» یکی از انتقادات احتمالی رقبای احمدی‌نژاد است، مسئول ستاد وی پیشاپیش اینگونه به این سؤال پاسخ داد: آوردن پول نفت بر سفره مردم متعلق به احمدی‌نژاد نیست و این شعار در اوایل، از طرف ایشان صادر نشده است. 

او در حالی این سخنان را عنوان کرد که تاکنون در برابر تکذیب پیاپی شعار مذکور از حامیان احمدی نژاد، برخی رسانه‌ها متن سخنرانی و تبلیغات وی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نهم را منعکس کرده‌اند. البته پیش از ثمره هاشمی، حمید رسایی مسئول کمیته مبلغین ستاد هماهنگی حمایت‌های مردمی از احمدی‌نژاد نیز نهم اردیبهشت ماه در حاشیه مناظره انتخاباتی‌ای که با اسماعیل گرامی مقدم و رجبعلی مزروعی داشت، از آمادگی کاندیدای مورد حمایتش با همه نامزدهای ریاست جمهوری خبر داده بود.

 محسن رضایی نیز روز دوشنبه هفته گذشته (14 اردیبهشت) طی نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی، ضمن انتقاد از روند برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما، آمادگی خود را برای برگزاری مناظره با رقبای انتخاباتی خود اعلام کرد. وی با بیان اینکه عدم برگزاری مناظرات تلویزیونی در انتخابات ریاست جمهوری، موجب فقدان شفافیت و اطلاع‌رسانی کامل است که ظلم بزرگی به مردم و تصمیم‌گیری ملی به حساب می‌آید، افزود: به منظور شکل‌گیری یک رقابت سالم و واقعی و تحرک انتخاباتی‌، مناسب است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا نامزدهای انتخاباتی با شرکت در میزگردهایی در معرض پرسش‌های علمی و فنی قرار گیرند و مهمتر آنکه مناظره‌هایی بین آنان برگزار گردد تا افکار عمومی هرچه بیشتر با برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدها آشنا شوند. پیش از رضایی، کروبی نخستین نامزدی بود که از اعلام آمادگی خود برای مناظره با نامزدهای انتخاباتی خبر داده بود. دبیر کل حزب اعتماد ملی در حاشیه اولین نشست خلیج‌فارس که در روز نهم اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد، گفت: قصد دارم پیشنهاد برگزاری مناظره‌های تلویزیونی بین نامزدها را نیز به صدا و سیما بدهم.

 سکوت موسوی در برابر مناظره‌ها
باوجود اعلام آمادگی سه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم برای انجام مناظره با رقبایشان، میرحسین موسوی تنها کاندیدایی است که هنوز موضع مشخصی در این خصوص اتخاذ نکرده است. محسن امین‌زاده رئیس ستاد اصلاح‌طلبان حامی موسوی در گفت وگو با «خبر» به دلیل بی‌اطلاعی از موضع شخصی موسوی، از پاسخ به این سؤال که چرا او تاکنون برای هیچ مناظره‌ای اعلام آمادگی نکرده است، خودداری کرد. او در عین حال افزود: برای انجام مناظره نیازمند توافق همه افراد هستیم. اگر واقعاً همه کاندیداها بویژه احمدی‌نژاد آماده مناظره باشند، موسوی هم احتمالا حضور در مناظره را خواهد پذیرفت. عباس منوچهری رئیس کمیته سیاسی ستاد موسوی نیز پاسخ به سؤالی که به احتمال حضور موسوی در مناظره‌های تلویزیونی اشاره داشت را به روزهای آینده و صدور بیانیه‌ای از سوی موسوی موکول کرد. البته موسوی اخیراً در گفت‌وگو با «مهر» که 13 اردیبهشت ماه منتشر شد، در پاسخ به این سؤال که آیا حاضرید با احمدی‌نژاد به طور زنده در تلویزیون مناظره کنید؟ گفت: «ما بیش از اندازه داریم حرف می‌زنیم در حالی که عملکردها در معرض دید مردم است. گمان نمی‌کنم مناظره تلویزیونی راه حل مناسبی باشد و خیلی بر فضای جامعه برای تدبر کمک نمی‌کند. این بدین معنی نیست که از مناظره گریزان باشم بلکه همین مصاحبه‌ها و اظهارنظرها هم نوعی مناظره است.» سکوت موسوی در برابر مناظره با رقبایش در حالی است که یدالله اسلامی دبیر کل مجمع نمایندگان ادوار مجلس در سی و پنجمین نشست این تشکل که روز چهار اردیبهشت ماه برگزار شد، گفت: «برای آنکه تکلیف جریان اصلاحات مشخص شود به زودی مناظره‌ای میان میرحسین موسوی و کروبی به همت این مجمع برگزار می‌شود.» او در حالی از برگزاری این مناظره طی دو هفته آتی خبر داده بود که با سرآمدن این زمان، هنوز چنین مناظره‌ای برگزار نشده است. اسلامی در پاسخ به «خبر» گفت: از آنجا که می‌خواستیم تا قبل از آغاز فرصت تبلیغات انتخاباتی کاندیداها تکلیف خودمان را برای حمایت از یکی از دو نفر آقایان موسوی و کروبی مشخص کنیم، در نظر گرفتیم تا در قالب مناظره‌هایی غیرحضوری سؤالاتمان را مفصلاً با هر یک از این آقایان مطرح کنیم. برای این منظور دیدار سه ساعته‌ای با موسوی داشتیم و به زودی نیز با کروبی نیز مناظره خواهیم کرد.

 موافقت صدا و سیما
بالاخره پس از آنکه اغلب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم برای انجام مناظره با رقبای خود اعلام آمادگی کردند، رئیس رسانه ملی نیز از آمادگی صدا و سیما برای پخش این مناظره‌ها خبر داد. البته بنا بر برخی اخبار غیررسمی احمدی‌نژاد یک روز پیش از اعلام نظر رئیس سازمان صدا و سیما، هفته گذشته در جلسه‌ای خصوصی، با حضور در مناظره‌های انتخاباتی موافقت کرده بود. عزت‌الله ضرغامی در نشست روز چهارشنبه گذشته خود با مدیران ارشد این رسانه با تأکید بر نگاه بی‌طرفانه رسانه ملی به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دهم، از برنامه‌ریزی این رسانه برای مناظره نامزدهای احراز صلاحیت شده این انتخابات خبر داد و گفت: با بسیج توان و امکانات خود، ضمن بیطرفی کامل، با برنامه‌های متنوع، آگاهی بخش و جذاب به ویژه مناظره رو در روی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، زمینه‌های لازم را برای حضور هرچه پرشور ملت در جشن ملی انتخابات فراهم می‌کند.

 مناظره‌های ادوار گذشته
سنگ بنای برگزاری مناظره‌های تلویزیونی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم، در سال 76 گذاشته شد. در آن زمان چهار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری هفتم فرصت یافتند تا برنامه‌هایشان در محورهای مختلف را بیان کنند. سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری، محمد محمدی ری‌شهری و مرحوم سیدرضا زواره‌ای با حضور در چند برنامه تلویزیون حضور یافتند و برنامه‌هایشان را تشریح کردند. این برنامه‌ها در روزهای 22 تا 30 اردیبهشت ماه سال 76 برگزار شد. در انتخابات ریاست جمهوری نهم نیز شاهد این مناظره‌های تلویزیونی بودیم. البته نه در مرحله اول و میان هفت نامزد دو طیف سیاسی کشور، بلکه در مرحله دوم و میان حامیان دو کاندیدا. مشاوران فرهنگی و اقتصادی این دو کاندیدا در مناظره‌هایی حضور یافتند که بعدها مواضع آنان در پیروزی احمدی‌نژاد بسیار مؤثر خوانده شد. پس از برگزاری این مناظره‌ها در دو شب متوالی، محمود احمدی‌نژاد در 31 خرداد ماه به برنامه گفت وگوی خبری صدا و سیما آمد و هاشمی رفسنجانی شب پس از آن در این برنامه حاضر شد. نهایتاً در سوم تیرماه سال 84 احمدی‌نژاد در برابر هاشمی رفسنجانی به پیروزی رسید و نهمین رئیس‌جمهور ایران شد.

برنامه مناظره

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسفندیاری A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
    0 0
    تا اون جا که من میدونم اعلمی نخستین کسی بود که اظهار آمادگی کرد برای مناظره و حتی در این ارتباط چندین بار موسوی و کروبی رو هم به مناظره دعوت کرده است. شما چرا اشاره ای به آمادگی ایشان نمی کنید؟