در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم: از راهپیمایی فضایی و مریخ‌نورد کیوریاسیتی گرفته، تا سحابی بازمانده و لمس خورشید.

لمس خورشید: طی یک راهپیمایی فضایی شش و نیم ساعته در روز 30 آگوست / 9 شهریور، فضانورد ناسا سونیتا ویلیامز، نصب واحد سوئیچ جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی را به پایان رساند. سوئیچ اصلی هفته قبل از آن به خاطر خرابی قطعات از کار افتاده بود. فضانوردان همچنین یک دوربین را روی بازوی رباتیک ایستگاه نصب کردند. پس از کمک به ساخت ایستگاه، این بازوی رباتیک موسوم به Canadarm2 اکنون برای گرفتن فضاپیماهای بدون خلبان در مدار استفاده می‌شود.
 

سحابی بازمانده: این عکس که توسط رصدخانه لاسیا در شیلی گرفته شده است، سحابی مداد (Pencil Nebula) را به تصویر می‌کشد که باقیمانده یک انفجار ابرنواختری است که به اعتقاد اخترشناسان 11 هزار سال پیش رخ داده است. انفجار ابرنواختری زمانی رخ می‌دهد که ستاره‌ای سالخورده روی خود فرو می‌ریزد، انرژی گرانشی خود را طی یک انفجار عظیم آزاد می‌کند، و بقایای گاز و مخروبه را برای شب‌زنده‌داری هزاران ساله بعدی خود بر جای می‌گذارد.
 

تصویر شکمی: روز 9 سپتامبر / 19 شهریور، مریخ‌نورد کیوریاسیتی ناسا در سی و چهارمین روز ماموریت خود بر سطح مریخ، این عکس را از بخش زیرین خود گرفت؛ عکسی که در واقع ترکیبی از 9 عکس مجزا است و بخشی از امتحان تشخیصی مریخ‌نورد است. دوربین‌های اجتناب از خطر مریخ‌نورد به شکل چهار چشم در میانه بخش جلویی ربات در این عکس دیده می‌شوند. در دوردست نمایی از کوه شارپ دیده می‌شود که مریخ‌نورد قرار است طی حرکت خود روی سیاره سرخ به مطالعه آن بپردازد.
مهندسان ناسا مریخ‌نورد را به دوربین‌های کیفیت بالا (HD) مجهز کرده‌اند که می‌توانند تصاویری را از فاصله‌ای به نزدیکی 2.1 سانتیمتر تهیه کنند؛ دقتی که به مریخ‌نورد امکان تهیه خودنگاره‌های تشخیصی را می‌دهد.
 

به سوی ستارگان: در این عکس که توسط داگ زوبنل در نزدیکی کانسیل‌گرو کانزاس گرفته شده است، شهابی کم‌نور بر فراز بنای یادبود مهاجران قرن نوزدهم آمریکا مشاهده می‌شود. زوبنل در سایت آسمان شب اشاره کرده است که شعار رسمی ایالت کانزاس Ad astra per aspera است، که در زبان لاتین به معنای «به سوی ستارگان در سختی‌ها» است. این شعار با این عکس که در آن کالسکه‌ران گویا در حال رفتن به سمت کهکشان راه شیری است، همخوانی زیبایی دارد.
 

انرژی سوزان: همانند گویی آتشین در آسمان، این باقیمانده ابرنواختر کپلر با رنگ‌های متنوعی که متناظر با سطوح انرژی مختلف هستند، مشغول نورافشانی در آسمان است. ابرنواختر کپلر فوران ناشی از انفجار گرمای هسته‌ای یک کوتوله سفید است که مطالعات جدید تلسکوپ فضایی کپلر مشخص کرده است انفجار آن بزرگ‌تر از چیزی بوده است که اخترشناسان پیش از این تصور می‌کرده‌اند. این عکس توسط رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ناسا گرفته شده است.
 

راهپیمایی فضایی: این عکس فضانورد ژاپنی، آکی هوشیده است که در راهپیمایی فضایی طولانی اخیر برای اصلاح بخش‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی از جمله بازوی رباتیک آن مشارکت داشته است. راهپیمایی‌های فضایی ایستگاه فضایی بین‌المللی معمولا با دو تا سه فضانورد انجام می‌شود، که اغلب نمایندگان کشورهای مختلفی هستند که در ایستگاه فضایی مشارکت دارند.
 

گردگیری ماهیانه: مریخ‌نورد کیوریاسیتی خودآزمایی کامل خود را در سی و دومین روز ماموریت بر سطح سیاره سرخ تکمیل کرد. دانشمندان می‌خواستند که تصویربردار ذره‌بین دستی مریخ‌نورد (عکس بالا) را آزمایش کنند تا میزان غبار جمع شده بر روی پوشش آن را اندازه‌گیری کنند. از آنجایی‌که روز مریخی با 24 ساعت و 37 دقیقه اندکی طولانی‌تر از روز زمینی است، چالش‌هایی را برای مهندسان ماموریت روی زمین ایجاد می‌کند که باید زمان‌بندی یکسانی را برای حداکثر کردن راندمان مریخ‌نورد در نور روز حفظ کنند.
 

منبع: نشنال جئوگرافیک – ترجمه: محمود حاج‌زمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    4 0
    سلام لطفا هر چه بيشتر عكسهاي مريخ نورد رو با توضيحاتش بذاريد.