استان زنجان با 5 اثر گنبد سلطانیه، غار زیبای کتله خور، بازار سنتی زنجان به عنوان طولانی ترین بازار سنتی ایران، مردان نمکی و بنای تاریخی رختشویخانه به استقبال گردشگران نوروزی می رود.

یحيي رحمتي در گفتگو با خبرآنلاین گفت: اين پنج اثر به واسطه اينكه اصلي ترين مقاصد گرشگران تاريخي و فرهنگي استان هستند، مي توانند نقش ويژه اي در بحث ماندگار گردشگران در استان زنجان ايفا كنند.

وي با اشاره به پراكندگي اين آثار در استان عنوان كرد: پراكندگي نسبي اين آثار در استان، محور گردشگري زنجان، سلطانيه و خدابنده را ايجاد كرده است كه در كنار آن جاذبه هاي طبيعي چون كوچه باغ هاي زيباي خرمدره و ابهر، طبيعت زيباي خرمدره ، طبيعت بكر و بي نظير طارم و نيز كوههاي رنگي ماهنشان در نوع خود بي نظير است.

رحمتی با بيان اينكه زنجان قطب باستان شناسي معدني دنيا است ، ادامه داد: دو اثر منحصر به فرد زنجان در دنيا شهرت جهاني دارند. اول معدن نمك چهرآباد زنجان و وجود مردان نمكي كه زنجان را به قطب باستان شناسي معدني در دنيا تبديل كرده است و دوم به واسطه يك اثر انسان ساخت، به نام گنبد سلطانيه، كه شهرت اين اثر به وراي مرزهاي ايران رسيده است.

وي با اشاره به برنامه ريزي هاي صورت گرفته توسط ستاد اجرايي خدمات سفر استان زنجان، خاطر نشان كرد: برنامه ريزي بسياري در راستاي تحقق شعار سال در حوزه سفر با عنوان " نوروز متفاوت، خدمات متفاوت" صورت گرفته است.

به گفته رحمتي برپایی ۱۴ سفره هفت سین در شهر زنجان و تهیه و نصب ۱۰ مورد المان نوروزی در سطح شهر، از ديگر فعاليت هاي نورزوي ستاد اجرايي خدمات سفر نوروز 96 استان زنجان است.

وي با اشاره به شعار "زنجان، ميزبان مهربان" در استقبال از گردشگران نوروزي، افزود: زنجان امسال نيز با شعار "زنجان، ميزبان مهربان" به استقبال گردشگران نوروزي مي رود و در اين راستا فايل هاي صوتي "زنجان را بشنويد" در اختيار گردشگران قرار مي گيرد.

رحمتي گفت: در حوزه آمار و اطلاع رساني و مستند سازي، استان زنجان امسال با راه اندازي سيستم QR CODE در موزه ها، سومين استان در كشور است كه براي ارائه اطلاعات گردشگري و اماكن تاريخي و فرهنگي خود به گردشگران از طريق دستگاه باركد خوان به انتقال اطلاعات مي پردازد.

وي در خصوص ساز و كار سيستم QR CODE بيان كرد: QR CODE برمبنای سیستم بارکدخوان طراحی شده است که به صورت دو بعدی عمل کرده و حجم زیادی از اطلاعات را در خود جای می‌دهد.

همچنين مديركل ميراث فرهنگي زنجان خبر از انجام نظر سنجی از مسافران و گردشگران ورودی به استان داد و اظهار كرد: ايجاد مراكز اطلاع‌رساني در سطح استان ، بويژه در ورودي شهرهاي بزرگ، استفاده از ظرفيت انجمن صنفي راهنمايان گردشگري استان براي استقرار در مراكز اطلاع‌رساني و موزه‌ها و نيز راه‌اندازی راهنمای سیار گردشگری از ديگر برنامه ريزي هاي صورت گرفته استان زنجان در حوزه آمار و اطلاع رساني است.

وي با اشاره به تهيه نقشه استان زنجان به شش زبان انگليسي، فرانسه، روسي، عربي و آلماني، بيان كرد: در حوزه تبليغات و بازاريابي علاوه بر تولید اقلام تبلیغاتی از جاذبه‌های گردشگری استان به دو زبان فارسي و انگليسي در 400 هزار نسخه، روكش تابلوها و بيلبوردهاي سطح استان نزديك به 2000 متر مربع نيز به فراخور ايام نوروز تجديد شده است.

رحمتي با بيان اينكه جاذبه هاي گردشگري استان زنجان از طريق شبكه استاني اشراق و شبكه هاي سراسري و نيز نشريات تخصصي معرفي مي شوند، گفت: با رونمايي از سري جديد مستند ايران- زنجان، مقرر شده اين مستند در سال پيش رو بيش از 40 بار از شبكه هاي سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شود اين در حالي است كه مستند ايران-زنجان دو زبانه بوده و پخش بين المللي نيز خواهد داشت.

وي با بيان اينكه امسال اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان برنامه هاي ويژه اي براي نوروز 96 دارد، اظهار كرد: علاوه بر اجراي مانور ستاد اجرايي خدمات سفر استان زنجان كه روز گذشته با محوريت نيروي انتظامي صورت گرفت، امسال براي نخستين بار اكوكمپي در شهر زنجان ايجاد شده كه خدمات متفاوتي به مسافران ارائه خواهد كرد.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان خبر از برگزاري سمينار امنيت گردشگران خارجي در پايان فعاليت ستاد اجرايي خدمات سفر در زنجان را داد و عنوان كرد : از ديگر ويژه برنامه هاي استان زنجان براي نوروز امسال، راه اندازي راهنمايان سيار، برپايي جشنواره سبزه آرايي و سفره آرايي ويژه عيد نوروز در كارخانه كبريت با عنوان "خلعت بهار" ، برپایی ده نمايشگاه صنايع‌دستي در سطح استان، برپايي جشنواره غذا در سلطانيه، تحقيق بازار گردشگري استان زنجان و راه اندازي عكاس خانه شهر در رختشويخانه زنجان است.

يحيي رحمتي گفت: امسال علاوه بر استقرار راهنمايان گردشگري در موزه‌هاي استان ، بخشی از اشیاء جدید مكشوفه طي كاوش‌هاي باستانشناسي به نمايش گذاشته مي شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =